Vilt-varnare för MC?

Skillnaden jag märkt är att rådjur och älg stannar upp, höjer huvudet och lyssnar. Hästar blir inte skrämda mer än förut (man släpper av gasen, kopplar och rullar förbi i värsta fall om ryttaren ser orolig ut). Hundar har heller ingen reaktion.

Kört i gryning 10 mil på vilttäta vägar till jobb en sommar. Kört mycket skymning och mörker även sent på säsongen. Kanske fem nära viltkänningar men jag har observerat reaktionen på klövvilt på åkrar, ängar en bit från vägen många gånger.

Utan att dra igång en debatt så tror jag vargen i detta område kommer göra en god insats trafiksäkerheten.

Återstår här gör vildsvinen. Om deras reaktion vet jag inte - har bara sett röven på de sista när de korsat hundra meter framför. Men de har både bra hörsel och lukt men ser rätt kasst dock ish på natten, till skillnad från klövviltet med sitt reflekterande lager på insidan av hornhinnan (det som blänker i mörkret). Vildsvinsögon glimmar alltså inte i mörkret när de träffas av strålkastljus. Bara hoppas att de skräms att rusa över tidigare och inte tveka. De brukar springa över i flock.

Har både Jula och den svarta dubbelhålsvisslan. Sitter på insida kåpa och under lyset. Litar på dem gör jag inte - men att inte använda dem när jag kör mycket i vilttrakter vore dumt. Det blir inte sämre med dem iaf.

Last edited:
Skillnaden jag märkt är att rådjur och älg stannar upp, höjer huvudet och lyssnar. Hästar blir inte skrämda mer än förut (man släpper av gasen, kopplar och rullar förbi i värsta fall om ryttaren ser orolig ut). Hundar har heller ingen reaktion.

Kört i gryning 10 mil på vilttäta vägar till jobb en sommar. Kört mycket skymning och mörker även sent på säsongen. Kanske fem nära viltkänningar men jag har observerat reaktionen på klövvilt på åkrar, ängar en bit från vägen många gånger.

Utan att dra igång en debatt så tror jag vargen i detta område kommer göra en god insats trafiksäkerheten.

Återstår här gör vildsvinen. Om deras reaktion vet jag inte - har bara sett röven på de sista när de korsat hundra meter framför. Men de har både bra hörsel och lukt men ser rätt kasst dock ish på natten, till skillnad från klövviltet med sitt reflekterande lager på insidan av hornhinnan (det som blänker i mörkret). Vildsvinsögon glimmar alltså inte i mörkret när de träffas av strålkastljus. Bara hoppas att de skräms att rusa över tidigare och inte tveka. De brukar springa över i flock.

Har både Jula och den svarta dubbelhålsvisslan. Sitter på insida kåpa och under lyset. Litar på dem gör jag inte - men att inte använda dem när jag kör mycket i vilttrakter vore dumt. Det blir inte sämre med dem iaf.

Högljudd hoj verkar inte få de där charmtrollen att avstå från att lubba över vägen iaf :gnissla

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4761546#post4761546

Hör för många år sedan ett program om älgolyckor på radio och att man med älg på vägen skulle trycka på tutan utan avbrott. Åker upp till Jämtland och träffar släktingar i Skålan. Har lånat bil av en kompis i Brunflo. Middagsnacket rör sig om älg man sett på vägarna. Jag åker från Skålan på kvällen. Det är vintervit vägbana, packad snö med plogvallar på sidorna. Håller ungefär 80. Det kan ju inte hända mycket mer än jag hamnar i en plogvall. Älg, ja det har jag glömt. Då kommer en älg upp ca 100meter framför mig. Jag bromsar fullt och trycker ner kopplingen. Tutan funkar inte men pjäxan trycker samtidigt ner gaspedalen. Så motorn kommer med ett iiiiiiiIIIIIIIIII, motorn bara skriker. Jag uppfattar att älgen när den hör motorljudet försöker öka farten men klövarna bara glider på isen. Passerar med bra fart nån meter bakom älgen. Så visst tror jag att ett jämt visslande ljud är en varningsignal som en älg uppfattar. Och det var ju vad de sa i radioprogrammet också, tuta utan avbrott.

Last edited:
Visslande funkar även vid jakt. Man kan man ställa villebrådet med en vissling och få lite längre tid för evt skott.

@Jörgen: Ryser vid läsningen av din provtur med vildsvinsgalten.. Förstår känslan att känna sig "lite brun" efteråt, på 125:an körde jag en gång om en älgko som sprang på vägen i en svacka. Då kände man sig inte stor på vägen precis när manken var högre än mitt huvud och djuret travade parallellt på en meters avstånd. Den kunde högertrafik f ö..

Rättning på det där med att hundar inte hör och reagerar. Hade en husky/gråhundsliknande jycke som hundra meter framåt och under hela min passage på en 50-sträcka försökte lokalisera vad ljudet kom ifrån genom att vrida höger/vänster upprepat med höjt huvud. Kan inte säga att den lyckades. Förvirrad var den snarare.

Rådjuren här ute på värmdö reagerar på julas viltvarnare. Dom stannar upp och ser ut att fundera på vad fan det är som låter. Om det minskar risken för att dom springer ut på vägen framför fordonet kan man ju spekulera om, men för mig känns det som om dom haft en liten positiv effekt.

Nu har jag dom inte monterade på hojen längre, var tvungen att ta bort dom eftersom flaggvakterna på gelleråsen inte uppskattade det ljud dom genererade på rakan, det skar tydligen i öronen på samma sätt som ett elakt inbrottslarm kan göra. Jag tror frekvensen på dom inte var riktigt enligt spec då det fastnat så mycket flygfän i hålen, dom hördes även i videoinspelningen från hojen.

http://www.youtube.com/watch?v=GOHhfAu16Bk

Jag tänker att står dom still och lyssnar är det iaf bättre. Skulle de stå på vägen (vilket hänt) är det lättare att väja för dem. De gånger det rört sig om har ljus och motorljud effektivt skrämt dem på flykten redan 100 m före.

Älgen som förra hösten stod och käkade vassrötter i ett dike och bara lyfte på huvudet och lyssnade tills jag passerat vet jag inte däremot inte om det var bra eller anus. Hon sprang inte iväg alls, men kunde ha sprungit upp och över vägen 5 meter bort..

Angående Gelleråsen så har jag kört både där och på andra banor med mina så du har nog rätt om att det var insektsdret i hålen. Den andra modellen, den svarta med större hål i, fastnar det knappast skräp i lika lätt.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...