Vilt-varnare för MC?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Undrar om ngn vet om den här skiten funkar?

Oh yeah, baby?

Erfarenheter?
Hur stora är dem (fysiska mått)?

Zee skrev:
Undrar om ngn vet om den här skiten funkar?
Kör med ett öppet avgassystem istället. Det fungerar bevisligen som viltskrämmare. Jag skulle nog tro att ljudet från viltvarnarna drunknar i allt annat ljud.

Visst kanske funkar.. det är väll det att de ska skicka ut ett ultrljud typ..
Dvs ett ljud med högre frekvens än vad det mänsliga örat hör.

Men låt säga som så här.. om det får djur vid sidan av vägen att ta sig från platsen... Vad finns det som säger att man då inte"skrämmer" upp dem på vägen....
:va

• Gilla
Reaktioner: ft
Eldstorm skrev:
Kör med ett öppet avgassystem istället. Det fungerar bevisligen som viltskrämmare. Jag skulle nog tro att ljudet från viltvarnarna drunknar i allt annat ljud.

Jag är övertygad om att en megafon är ännu effektivare :lol

Från ca 60 km/h ger viltvarnarna ifrån sig ett ljud som skrämmer bort djur vid sidan av vägen. Enkel montering med dubbelhäftande tejp. Monteras i färdriktningen.

Vad händer vid 250.. ?

Det där tror jag inte ett skit på! Jag har eldat gummi mot varvstoppet och tutat 3meter bredvid en fullvuxen älgtjur kl 4 på morgonen på gamla södertäljevägen utan att den ens slutade äta på sitt träd.
Och jag hade öppna välljudande pipor som startar billarm och ger gamla tanter hjärtinfarkt.

-PLM- skrev:
Det där tror jag inte ett skit på! Jag har eldat gummi mot varvstoppet och tutat 3meter bredvid en fullvuxen älgtjur kl 4 på morgonen på gamla södertäljevägen utan att den ens slutade äta på sitt träd.
Och jag hade öppna välljudande pipor som startar billarm och ger gamla tanter hjärtinfarkt.
Men det är väl olika frekvenser som olika djur reagerar på. Men verkar coolt me pipor som startar billarm.

Enligt min chef som har liknande på sin bil fungerar detta mycket bra. I något land i europa var det tydligen lag på dessa. Sen var det någon räddningskår i sverige som börjat använda några liknande och har inte på 2år haft en enda vilt olycka och innan dess hade de 1-2per år. Men tanke på priset är det inte så farligt så man kan väl lägga de pengarna för att vara lite säkrare. Den ena är till stora djur och den andra till lite mindre typ kaniner och så. Problemet är väl bara var man skall montera den snyggt på mcn.

Klrz skrev:
Enligt min chef som har liknande på sin bil fungerar detta mycket bra. I något land i europa var det tydligen lag på dessa. Sen var det någon räddningskår i sverige som börjat använda några liknande och har inte på 2år haft en enda vilt olycka och innan dess hade de 1-2per år. Men tanke på priset är det inte så farligt så man kan väl lägga de pengarna för att vara lite säkrare. Den ena är till stora djur och den andra till lite mindre typ kaniner och så. Problemet är väl bara var man skall montera den snyggt på mcn.

Ja, det är ju en billig försäkring om det skulle funka. Jag tänkte att man kanske kunde montera skiten "under" hojen, där den är osynlig.

Men frågan är om de funkar alltså. Och hur stora de är. Kan de vara typ 2cm x 3 cm x 2 cm eller? Eller större?

Som en kommentar till att öppna blås skulle skrämma djur tror jag definitivt inte på iaf. Det måste ju vara ljudfrekvenser som djuren reagerar på för fan.

Zee skrev:
Men frågan är om de funkar alltså. Och hur stora de är. Kan de vara typ 2cm x 3 cm x 2 cm eller? Eller större?

Som en kommentar till att öppna blås skulle skrämma djur tror jag definitivt inte på iaf. Det måste ju vara ljudfrekvenser som djuren reagerar på för fan.

De är nog ungefär i den storleken, ja. Jag har sett liknande monterat på Guldvingar - små rör som framkallar en högfrekvent vissling. Lär säkert irritera djuren, men de kan i vissa fall ta sig över vägen för att söka skydd, det ska man också ha i åtanke...

Öppna system funkar alldeles utmärkt om man kör enstånka eller twin! Det har jag själv kunnat konstatera - men det måste låta som f*n för att vara riktigt effektivt på långt håll. Älgar och rådjur springer för glatta livet!!

Lartes skrev:
Det gjorde min Ducati också :yoparty
Det Gjorde min tlr med....

3 st BMW 5 serien stod parkerade efter varandra på huvudgatan genom södertälje...
Åkte förbi kl 3 på natten och alla tre började yla...

Med ett leende smet jag snabbt därifrån... *Visslar*

TomK skrev:
Öppna system funkar alldeles utmärkt om man kör enstånka eller twin! Det har jag själv kunnat konstatera - men det måste låta som f*n för att vara riktigt effektivt på långt håll. Älgar och rådjur springer för glatta livet!!

Funkar inte ett dyft, jag hade en TL1000 som lät mycket! Haft flera close calls med vilt också.
Som sagt stod jag precis bredvid älgen och eldade mot varvstoppet, om älgfan inte ens slutar smaska på trädet blir jag fundersam om nåt alls hjälper. Han hade flera kompisar inne i skogen som inte heller brydde sig.

Funkar jätte bra enligt dom som har dom på bilarna :va
Men borde ju funka på hoijen åxo

Är det inte så att vilt inte reagerar på motorljud? Har varit med om att vilt inte bryr sig alls om motorljud fler än en gång. Det är väl en orsak till att man inte får jaga från bilar?

Så, vad finns det för erfarenheter.

Litet trådlyft!

Finns det några effektiva viltskrämmare att montera på hojen?
Visst sålde SMC Sthlm något sådant för några år sedan?

Tacksam för respons!:tummenupp

/"en som höll på att klippa en älg i 110km/h"

Litet trådlyft!

Finns det några effektiva viltskrämmare att montera på hojen?
Visst sålde SMC Sthlm något sådant för några år sedan?

Tacksam för respons!:tummenupp

/"en som höll på att klippa en älg i 110km/h"
Jo SMC Gotland sålde Save-a-deer modellen för en billig slant. Notisen finns fortfarande som du ser på länken men det är nog bäst att skicka ett mail och fråga om den fortfarande finns att tillgå.
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=4183

Sen finns Julas variant som det länkas till i denna tråd fortfarande kvar.
http://www.jula.se/viltvarnare-2-pack-129914

Jag vet inte om dessa prylar fungerar eller inte, har hört delade meningar om dem, men för en dryg hundralapp kan det väl vara värt att testa själv. En tanke dock om de nu fungerar är hur andra djur än rådjur påverkas. Om man ofta åker i närheten av ryttarstråk så vore det ju inte så bra om de skrämmer hästar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT