Villkorlig dom för sons död (Styrfull)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Villkorlig dom för sons död

En 36-årig man, som åtalats för att ha vållat sin sjuårige sons död i motorcykelolycka, döms av Ystads tingsrätt till villkorlig dom och 80 dagsböter.
Olyckan inträffade i augusti 2008 på en gräsäng i ett samhälle utanför Skurup. Pappan, som var alkoholpåverkad, satte sonen framför sig på motorcykeln och skulle köra ett varv. Men ett av hjulen fastnade och ekipaget välte. Både pappan och sonen skadades, sonen så illa att han senare dog på universitetssjukhuset i Lund.
Ett alkoholprov visade att 36-åringen hade 0,55 promille alkohol i blodet, rapporterar Ystads Allehanda. Åklagaren yrkade att mannen skulle dömas till fängelse.

Källa: lokaltidningen.se
Undrar om han fick rabatt för att han kört ihjäl sin egen unge? Finns det en sådan rättspraxis? Hade det kostat mer o köra ihjäl grannens?

Shit va sjukt tragiskt.
Dumt, men det behöver ju inte vi säga, skulle skämmas om jag sa det.
Han får leva med det där i hela sitt liv.... Shit pomfritt.

Undrar om han fick rabatt för att han kört ihjäl sin egen unge? Finns det en sådan rättspraxis? Hade det kostat mer o köra ihjäl grannens?

Om du hittar dylik praxis får du gärna säga till.

Dessutom tror jag inte att man bör underskatta känslan av att ha varit vållande till sitt barns död.

Att folk ens kommer på tanken att framföra ett fordon med sprit i kroppen. Och därtill ha sina barn med, det är så förbannat tragiskt och dumt.

Men hans liv har säkert inte varit särskilt trevligt sedan dess. :rolleyes:

Vi vet iofs inte vad som ligger bakom. Sonens stora dröm var kanske att åka ett varv, pappan tröttnade på tjatet, sen var olyckan framme.

Oerhört tragiskt vilket som.

oj.. han har fått straff "nog", och ändå kan han aldrig få straff nog. Alla tankar till sonen och hans mor, riktig tråkig läsning.

Vi vet iofs inte vad som ligger bakom. Sonens stora dröm var kanske att åka ett varv, pappan tröttnade på tjatet, sen var olyckan framme.

Oerhört tragiskt vilket som.

Ja, om en 7-åring tjatar tillräckligt mycket om att få hoppa från Västerbron så skall vi fanimig slänga i ungjäveln när vi tröttnat på tjatet.

Bekräftar tyvärr bara att det gamla talesättet stämmer,,,, när spriten går in så går hjärnan ut.

Otroligt tragiskt o vara vållande till sitt barns död.

Att folk ens kommer på tanken att framföra ett fordon med sprit i kroppen. Och därtill ha sina barn med, det är så förbannat tragiskt och dumt.

Men hans liv har säkert inte varit särskilt trevligt sedan dess. :rolleyes:

Ja, om en 7-åring tjatar tillräckligt mycket om att få hoppa från Västerbron så skall vi fanimig slänga i ungjäveln när vi tröttnat på tjatet.

Jag har en tendens till att tänka lite utanför texten TS länkade till, hur händelseförloppet KAN ha sett ut. Jag kan tänka mig att du ser det som att han och några A-lagare satt och söp utav helvete, fick för sig att köra fyllerace och för att göra det mer spännande så går han in och väcker sonen och släpar ut honom och hänger honom över tanken.

Är jag nära?

Jag har en tendens till att tänka lite utanför texten TS länkade till, hur händelseförloppet KAN ha sett ut. Jag kan tänka mig att du ser det som att han och några A-lagare satt och söp utav helvete, fick för sig att köra fyllerace och för att göra det mer spännande så går han in och väcker sonen och släpar ut honom och hänger honom över tanken.

Är jag nära?

Det enda du verkar nära är den nedre IQ-gränsen för att klassas som medicinskt efterbliven.

Mitt inlägg försökte belysa att händelseförloppet inte spelar någon roll. Oavsett hur packad eller korkad man är så har man ett ansvar som vuxen och pappa.

Återigen, oavsett vad exakt som hände och hur mycket eller lite en 7-åring eventuellt tjatat så är det som gjorts oförlåtligt.

Mitt inlägg försökte belysa att händelseförloppet inte spelar någon roll.
Men allt är väl inte svart eller vitt?

Jag är av den mer förlåtande typen, och faktiskt inser att man ibland gör fel. Annars blir det jävligt jobbigt att leva.

Om du hittar dylik praxis får du gärna säga till.

Dessutom tror jag inte att man bör underskatta känslan av att ha varit vållande till sitt barns död.

Man har hört talas om fall där olyckor skett där föräldrar av misstag dödat sina barn, t.ex. backat över dem på uppfarten, då åklagaren valt att utnyttja möjligheten till åtalsunderlåtelse. Det väcks alltså inget åtal trots att skuldfrågan är uppenbar. Samhället erbjuder helt enkelt nåd då ett straff vore i praktiken meningslöst. Hade denna förare kört nykter så tror jag att det hade varit en sannolik följd.

De skuldkänslor som denna förare lär känna under resten av livet kan nog inte underskattas. Han har dömt sig själv till livstid.

Detta måste vara den värsta formen av mardröm - som man dessutom aldrig kan vakna ur.

Förvisso...men pappan hade i så fall kunnat välja ett nyktert tillfälle att ta med sonen på tur. Det är ju tillräckligt riskabelt ändå. :(

Voltade själv med en skoter med min dotter när hon var i samma ålder... Jag var nykter dock... Fick sladd och gled sidleds och skotern fick grepp igen, så vi voltade åt sidan med våra huven i backen.
Känslan och skulden man känner inom sig är riktigt jobbig...Sekunderna som följer direkt efter innan man vet hur det gått vill jag aldrig vara med om igen... Nu gick det bra trotts allt... Men vi bägge hade värk i nacke och småblesyrer... Tackar gudarna för att det inte gick illa då...

Last edited:
Finns alltid två sidor på ett mynt, oförlåtligt att framföra ett fordon onyktern, och om ännu värre med ett passagerare. Har också reflekterat över händelseförloppet.

tror han kommer få må skit tillräckligt av detta resten av sitt liv.
tror han skiter fullkomligt i va svenska staten ger han för dom, men jag kan ha fel.

På nått konstigt sätt så tycker jag att det här händelseförloppet varit lättare att förstå om föraren hade kört omkring med 2-3 promille. D.v.s. med endast 2-3 procents intellektuell hjärnverksamhet i behåll. Men att ge sig ut och köra onykter med sitt barn på motorcykeln samtidigt som åtminstone vissa delar av förståndet borde vara operativt är helt obegripligt.

Fy sjutton. Jag får rysningar bara jag tänker på den verklighet som denna man måste vakna till varje dag.

Voltade själv med en skoter med min dotter när hon var i min ålder... Jag var nykter dock... Fick sladd och gled sidleds och skotern fick grepp igen, så vi voltade åt sidan med våra huven i backen.
Känslan och skulden man känner inom sig är riktigt jobbig...Sekunderna som följer direkt efter innan man vet hur det gått vill jag aldrig vara med om igen... Nu gick det bra trotts allt... Men vi bägge hade värk i nacke och småblesyrer... Tackar gudarna för att det inte gick illa då...

Själv blev jag skjutsad av min farsa på skoter när jag var 5-6år och volta några varv, farsan skamsen och utskälld av the-mams :D

Edit:
Vad motsvarar 0,55 promille? :va

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien