Villken försäkring?

Ta en trafikförsäkring, det är djävulskt mycket billigare än en halv/helförsäkring. Räkna med att krascha vart 3:e år så går du trots allt plus! :tummenupp

Jag har/hade en CBR1000rr som jag tyvärr fick bakhjulssläpp m för några veckor sedan.
Kan säga att jag ALDRIG kommer teckna trafik/halv. Jag hade Helförs. på denna, visserligen snordyrt men ändå.
Till saken: Körde ca 80-90km/h, hjulet släppte, jag kasade på asfalt & gräs ett tiotal meter.
Hondacenter ringer & säger att skadekostnaden uppgår till... 79.000kr! :tungan
Visst, jag kunde säkert fixat det för hälften själv, men säger bara att även till synes små skador kan kosta hutlöst m pengar.
 
Jag har/hade en CBR1000rr som jag tyvärr fick bakhjulssläpp m för några veckor sedan.
Kan säga att jag ALDRIG kommer teckna trafik/halv. Jag hade Helförs. på denna, visserligen snordyrt men ändå.
Till saken: Körde ca 80-90km/h, hjulet släppte, jag kasade på asfalt & gräs ett tiotal meter.
Hondacenter ringer & säger att skadekostnaden uppgår till... 79.000kr! :tungan
Visst, jag kunde säkert fixat det för hälften själv, men säger bara att även till synes små skador kan kosta hutlöst m pengar.
Jag vurpade min hoj ganska hårt på bana, bröt sönder/av det mesta. Det kostade drygt 5000:- att fixa, med mestadels beggade delar. Det satt ju beggade delar på den, så efter 2 dagars meck var hojen i samma perfekta skick som före vurpan. Hade jag lämnat in den hade jag nog knappt fått tillbaka den än :huvet
Nu hade jag ramskydd, kraschpuckar mm på den, en total investering på under tusingen, och nån liten rispa på nån fotpinne kan jag faktiskt leva med. Men ska man ha allt spretans så blir det ju skitdyrt å andra sidan, och det kan ju finnas en anledning till att premierna är som dom är...
 
Har pratat lite nu med olika försäkringsbolag, och det jag kommer känna bäst på självklart är ju en halvförsäkring på folksam-smcs försäkring för 15000:- om året där jag måste gå en kurs som kostar 3000:- men annars kostar det mellan 20- och 40 tusen om året beroende på om jag tar halv eller hel försäkring.. sthlm är ingen mc-försäkrings-vänlig stad asså..
 
För att kolla pris på försäkring kan du göra så här:

Kolla reg nr på tänkbara strypta mc i affärer och på blocket. När du hittat några intressanta oblekt ringer du 2-3 försäkringsbolag och frågar vad det skulle kosta att försäkra dessa för dig, både halv och helförsäkring. Gör ett överslag om du verkligen skall ha helförsäkring.

PS Det är bara gamla gubbar som tycker det är skönt att inte behöva byta hoj:)
 
För att kolla pris på försäkring kan du göra så här:

Kolla reg nr på tänkbara strypta mc i affärer och på blocket. När du hittat några intressanta oblekt ringer du 2-3 försäkringsbolag och frågar vad det skulle kosta att försäkra dessa för dig, både halv och helförsäkring. Gör ett överslag om du verkligen skall ha helförsäkring.

PS Det är bara gamla gubbar som tycker det är skönt att inte behöva byta hoj:)

hehe jo har gjort det på just den hojen jag funtar på men det är en cbr 600RR och det blir ju rätt mycket.. men sen är det ju ingen dum idé att som du säger kolla på lite andra hojar.. nu har jag iaf löst vad som är billigast om jag vill skaffa mig en CBR men aja jag måste kolla på lite andra hojar och se vad jag har för alternativ, det är väll bara det man kan göra,
 
Som någon sa innan, skiljer mycket imellan bolagen, också mellan individen. Ringde själv runt bland 6 stycken olika bolag på min KTM.
Billigast var Länsförsäkringar, det sura var att det saknades 5 månader av mitt körkort för att få deras 24+ försäkring.
Det jag ville komma till är att det lönar sig att ringa ett antal bolag och kolla.

PÅ MIN KTM

Trygghansa hel: 5604:-
Folksam hel: 4669:-
Länsförsäkringar: hel: 6302:- (3247:- +24)
IF: hel: 7076:-
Sydost: hel: 8380:-
Bilsport och mc hel: 3891:- . Tog BILSPORTS

5133:- Mellan billigast o dyrast.
 
Last edited:
Försäkrat intresse = röd flagg

Om du redan går i funderingar på att ställa hojen på föräldrarna eller annan äldre släktning kan du spola tankarna direkt.

Premieflykt är ett slags försäkringsbedrägeri. Begreppet "försäkrat intrresse" innebär att den som är juridisk ägare och brukare av fordonet inte är densamma. Lägg till det där med premieflykten och vipps så står du och gråter som ett litet barn vid mammas sida när du kört åt helvete eller blivit bestulen på ögonestenen. Du får inga pengar för hojen eftersom pappa försäkrar en hoj som han inte är huvudsaklig brukare och ägare till ( betalar inga slip on, servicar, dyno jet-trimningar osv) och du äger en hoj som inte är försäkrad.

Jag har varit med om det ett otal gånger - det är inte vackert!

Mätta magen efter matsäcken. Börja öva på en hoj du kan betala för och kan handskas med. Du ser säkert ut som en sparv i kroppen och ska kunna hantera en 1000-kubikare.

Hamnar du hos ett proffsigt bolag så är de benhårda och räds inte att klämma åt dig.

Hoppas du tar mina ord så som de är tänkta. Vill inte att du ska bli ännu en grabb som blir besviken.

Tänk över ditt behov. Måste du absulot ha en R1 från -07 så fundera på vad du kan göra för att minimera riskerna.
Kan du köra som folk? Kan du handskas med den? Kan du betala skadorna om du välter med den? Om svaren är "ja" så kanske du kan hoppa över vagnskademomenstet.
Du bor kanske hemma? Kan du låsa in den i pappas garage? Är du smart nog att skaffa både skivbromslås OCH en korrekt klassad kätting som du dels låter löpa runt t ex båda gaffelbenen och kanske dessutom kan fästas i en bultad ögla i väggen? Håller du den alltid under uppsikt om du stannar för att fika någonstans? Om svaren är ja kanske du också kan slopa delkasko där bl a stöld ingår.

Vipps så behöver du bara den lagstadgade trafikförsäkringen. Men eftersom riskerna för trafikskador i höga hastigheter är synonymt med snabba hojar så kommer du inte billigt undan. Jag har sett bilder på hojar som klyvt en barnfamiljs bil - sånt blir dyrt om folk inte dör utan blir svårt skadade.
 
Om du redan går i funderingar på att ställa hojen på föräldrarna eller annan äldre släktning kan du spola tankarna direkt....

ok allt det där har jag redan tänkt på, men tack i alla fall:) och ja det är ju sånt man måste tänka igenom och jag håller på, som jag skrev tidigare i tråden, att kolla runt vad jag har för alternativ på hojar. Men det jag vill korrekta dig på är att jag inte tänkte mig en 1000 kubikare utan en 600. I och för sig kanske inte det gör den största skillnaden, men med tanke på att jag jag bara har mellanklasskörkort så tänkte jag även strypa hojen till 25kw, och jag tänker hålla mig till det tills jag faktiskt får köra tyngre.

Men sen en sak som jag inte riktigt fattar är, om jag läste rätt, så dömer du mitt körande utan att veta något om mig?:va

Aja men tack för att du ger dig tid att skriva vettiga saker och, ingen fara, jag tar inte illa upp eller något:)
 
zxR400 - sporthoj
effekt så det räcker. utseende vid korvkiosken
Pris på försäkring för mig -

2000 kr / år halvförsäkring
22 boendes i mindre stad, hojjen i garage

EDIT: såg att du skulle strypa hojen.
Köp en ZXR 400 finns inte bättre hoj om du måste ha en sporthoj.
 
Gör som många av oss andra, börja med en hoj som du klarar av att försäkra.
Blir tyvärr en modell äldre men som föregående skrev är ZXR 400 lagom och läcker om du ändå ska köra strypt.
Men vill du skaffa en nyare kommer det alltid att kosta :rolleyes:
 
Om du redan går i funderingar på att ställa hojen på föräldrarna eller annan äldre släktning kan du spola tankarna direkt.

En liten fråga. Om den egentliga ägaren inte är lika med brukaren och brukaren krockar och skadar någon utomstående och dennes fordon, gäller inte trafikförsäkringen heller då eller gäller den alltid oavsett vem som framför fordonet?
 
Sitter med försäkring hos Folksam just nu där;

Avställning/garage - 446 kr/mån
Hel. påställd - 2600 kr/mån

Kollade förra året även IF;

Avställning/garage - 189 kr/mån
Hel. påställd - 3000 kr/mån

Kollade med IF även i år då blev resultatet;

Avställning/garage - 222 kr/mån
Hel. påställd - 4193 kr/mån :gnissla

Summasumarum - nog faan ökar priserna alltid - jag tror jag skiter i att byta försäkringsbolag just nu. :gnissla
 
Jag kan ha fel nu..
Men har inte Salus Ansvar ett system som fungerar som så att jag kan låna min brors hoj om jag vill. Och skulle jag smaka asfalt så är det bara dubbel självrisk som gäller? Även om jag inte är skriven på samma adress?
Det var iaf det vi kom fram till efter 2 samtal och ett noga koll i försäkringspappren innan min provtur.
Om det nu stämmer hade det vart så farligt att kanske sätta hojen på din bror/far som även har A lappen...

Men jag fick ganska bra premie hos salus när jag väl köpt hoj.
Hoj: 600rr 07
Ålder: 23år
Bor: Varberg
Halv: 15500:- år.
Hel: 31000:- år.

Lycka till i sökandet nu! God jul..
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top