Villken försäkring?

Shadow

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Tjena allihop!

Jag undrar lite om vilken försäkring ni tror är den billigaste men mest lönsamma för en 18 åring som vill skaffa sig en sporthoj om gärna har ett R eller två i sitt modellnamn(ni fattar haken) och som är från någon stans mellan 06-08?

Jag har funderat mycket på om folksams SMC försäkring där man måste gå en sporthojkurs skulle vara det optimala, men jag har ingen aning om premierna?
Och sen för att man skulle kunna optimera det ännu mer så skulle jag ju kunna skriva hojen på morsan eller farsan som båda är 50+ men då skulle ju någon av dom behöva gå kursen och det tror jag inte det skulle ställa upp på..

Men vad skulle löna sig mest? En Folksam SMC försäkring som jag står på och går kursen? ta en folksam försäkring och låta någon av päronen stå på hojen eller ta någon annan försäkring som jag kan ha någon av päronen att stå på? och isf villket försäkringsbolag då?

Tack på förhand!

Om du inte kan skriva hojen och försäkringen på någon annan så kan du räkna med sjukt höga summor för att försäkra hojen. Det är svårt att säga vilket försäkringsbolag som är bäst då det skiljer från individ till individ. Det billigaste för mig var folksam. Ett tips för att få billig försäkring är att köpa någon motard istället då deras ursprungseffekt brukar vara ganska låg. Därmed billig försäkring på dom.

Ställa hojen på dig = pissdyrt
Ställa hojen på ett päron = mindre pissdyrt... Tills de händer nåt... Å så e de inte helt OK heller...

Om du inte kan skriva hojen och försäkringen på någon annan så kan du räkna med sjukt höga summor för att försäkra hojen. Det är svårt att säga vilket försäkringsbolag som är bäst då det skiljer från individ till individ. Det billigaste för mig var folksam. Ett tips för att få billig försäkring är att köpa någon motard istället då deras ursprungseffekt brukar vara ganska låg. Därmed billig försäkring på dom.

Jo jag vet.. men det är är så jobbigt.. jag menar, jag antar att du vet hur det är när man verkligen är sugen på en speciell hoj, och det är ju en sport hoj jag vill ha!:P

Men hur gammal är du? vad för hoj har du? och vilka premier fick du på folksam och tog du den där kursen?

Ställa hojen på dig = pissdyrt
Ställa hojen på ett päron = mindre pissdyrt... Tills de händer nåt... Å så e de inte helt OK heller...

hahaha jag gillar ditt sätt att utrycka det som faktiskt är helt sant "mindre pissdyrt" men det är iaf lite bättre för det viktigaste känns är premierna.. sen visst ska inte självrisken vara för dyr heller men där är jag väll lite mer flexibel.. men sen om det är ok eller inte tror jag inte jag som 18 åring är ensam om att inte riktigt bry sig om.. vi som är studenter har inte så mycket annat val för att ha råd=/

Om du går ner några årsmodeller så minskar premien betydligt. När jag har kollat har tex honda cbr 929 haft riktigt skaplig premie, dock är ju jag 28 bast.

Jo jag vet.. men det är är så jobbigt.. jag menar, jag antar att du vet hur det är när man verkligen är sugen på en speciell hoj, och det är ju en sport hoj jag vill ha!:P

Men hur gammal är du? vad för hoj har du? och vilka premier fick du på folksam och tog du den där kursen?

hahaha jag gillar ditt sätt att utrycka det som faktiskt är helt sant "mindre pissdyrt" men det är iaf lite bättre för det viktigaste känns är premierna.. sen visst ska inte självrisken vara för dyr heller men där är jag väll lite mer flexibel.. men sen om det är ok eller inte tror jag inte jag som 18 åring är ensam om att inte riktigt bry sig om.. vi som är studenter har inte så mycket annat val för att ha råd=/

SMC-Försäkring = 25% självrisk vid skada/stöld. Kan mao bli ganska dyrt om olyckan är framme. Men visst, troligen bland dom lägre premierna på R-moppe. Ställa hojen på päronen är i de flesta fall skenförsäkring då dina päron inte är primära brukare av fordonet.

Jag ville ha "riktig" sporthoj först med men fick inse att det inte gick att betala försäkring på en sporthoj. Så började kolla på alternativ och fastnade för husaberg 650 -04. Jag är 18 år gammal och för mig så kostar helförsäkring på folksam 4000kr/år (icke avstälningsbar) eller 6000kr/år (avstälningsbar). Jag är dessutom med i smc vilket ger 10% rabbat på dom priserna.

Och jag har inte gått någon smc kurs.

Last edited:
SMC-Försäkring = 25% självrisk vid skada/stöld. Kan mao bli ganska dyrt om olyckan är framme. Men visst, troligen bland dom lägre premierna på R-moppe. Ställa hojen på päronen är i de flesta fall skenförsäkring då dina päron inte är primära brukare av fordonet.

Beror väll helt och hållet på vad försäkrings-avtalet säger? just nu står ju min 125:a jag har på någon av päronen och har aldrig hört något om att det inte skulle vara ok så länge någon som är bokförd på samma adress kör den.. men sen två saker som kanske är att tillägga är att jag har if på den och sen så vet ju inte försäkringsbolaget hur ofta jag kör på den.. men det skulle ju de inte veta vilken hoj jag än hade.

Jag ville ha "riktig" sporthoj först med men fick inse att det inte gick att betala försäkring på en sporthoj. Så började kolla på alternativ och fastnade för husaberg 650 -04. Jag är 18 år gammal och för mig så kostar helförsäkring på folksam 4000kr/år (icke avstälningsbar) eller 6000kr/år (avstälningsbar). Jag är dessutom med i smc vilket ger 10% rabbat på dom priserna.

Och jag har inte gått någon smc kurs.

jo fan antar väll att man måste tänka över alternativen.. men man vill ju inte ge upp heller.. känn som att nu när vintern börjar komma så kan man ju pruta lite på en fin sporthoj så man får den till ett schyst pris och så får man väll ta att det kostar lite i försäkring.. men det jag egentligen undrar med hela den här tråden är vad som skulle vara "minst dyrt" att ha som försäkring om jag skaffade en sporthoj..

Men tack iaf! jag ska självklart kolla upp den hojen du prata om!:)

Last edited:
Beror väll helt och hållet på vad försäkrings-avtalet säger? just nu står ju min 125:a jag har på någon av päronen och har aldrig hört något om att det inte skulle vara ok så länge någon som är bokförd på samma adress kör den.. men sen två saker som kanske är att tillägga är att jag har if på den och sen så vet ju inte försäkringsbolaget hur ofta jag kör på den.. men det skulle ju de inte veta vilken hoj jag än hade.

...ända tills du kraschar och försäkringsbolaget konstaterar att ägare<>huvudsaklig brukare och säger "tough luck kid, inga försäkringspengar till dig eftersom det är du som är dem huvudsakliga brukaren och inte försäkringstagaren".

Ja, så kan de göra. Därmed inte sagt att alla gör det.

Motard är faktiskt ett bra förslag, kanske inte lika porrigt som en sportmaskin men sjukt kul och du kan dra ifrån de flesta när det börjar svänga. Det gäller iofs inte för min del men det beror på att jag kör som en filbunke :tummenupp

...ända tills du kraschar och försäkringsbolaget konstaterar att ägare<>huvudsaklig brukare och säger "tough luck kid, inga försäkringspengar till dig eftersom det är du som är dem huvudsakliga brukaren och inte försäkringstagaren".

Ja, så kan de göra. Därmed inte sagt att alla gör det.

hmmm.. intressant med tanke på att jag gick omkull för ett litet tag sen för att en snubbe inte blinkade när han svängde.. försäkringsbolaget sa inte ett smack om "huvudbrukare" så nä alla gör tydligen inte det:) men jag förstår din poäng! jag ska vara försiktig med hur jag tecknar sen.. lovar!:tummenupp

Last edited:
Tja, ska hjälpa dig lite på traven... Om du ska köpa en sporthoj med din ålder så kommer det att kosta svinmycket pengar! Jag som är född 86 ägde en R1-01 som stod på mig, jag bor på söder (stockholm) och hade halvförsäkring. Det kostade mig 14000/år och den var inte avställbar. Nu har jag sålt den och köpt mig en GSXR 1000 k5a som kostar ca 20000 för halv... Så säger bara att lycka till med premien.... När du gick omkull så räknades du inte som den felande, det är enkelt, hur mkt fick du betala? Alla R modellerna har 25000 i självrisk på IF, fick du betala det? Förmodligen inte för cykeln är inte ens värd det. Men om du äger en lite dyrare cykel och du går i backen som står i din fars namn så kommer dom nog att ganska snabbt räkna ut att din far inte kör typ en CBR1000 när det är du som har personskadorna... Ett annat alternativ är att du köper en sporthoj och sedan så stryper du den, då kommer premien sjunka... Men hela tanken med sporthojen är väl kraften? Om inte annat så stryp den.

Tja, ska hjälpa dig lite på traven... Om du ska köpa en sporthoj med din ålder så kommer det att kosta svinmycket pengar! Jag som är född 86 ägde en R1-01 som stod på mig, jag bor på söder (stockholm) och hade halvförsäkring. Det kostade mig 14000/år och den var inte avställbar. Nu har jag sålt den och köpt mig en GSXR 1000 k5a som kostar ca 20000 för halv... Så säger bara att lycka till med premien.... När du gick omkull så räknades du inte som den felande, det är enkelt, hur mkt fick du betala? Alla R modellerna har 25000 i självrisk på IF, fick du betala det? Förmodligen inte för cykeln är inte ens värd det. Men om du äger en lite dyrare cykel och du går i backen som står i din fars namn så kommer dom nog att ganska snabbt räkna ut att din far inte kör typ en CBR1000 när det är du som har personskadorna... Ett annat alternativ är att du köper en sporthoj och sedan så stryper du den, då kommer premien sjunka... Men hela tanken med sporthojen är väl kraften? Om inte annat så stryp den.

oh nej fick inte betala inärheten av 25 papp.. det blev delat ansvar och jag fick betala 3000.. och sen är det ju lite annorlunda men 125:or i hur stränga de är med vem som kör och skit.. men är du helt säker på att det blir skillnad i premier om jag stryper den för jag hade ändå tänkt mig göra det med tanke på att jag bara har mellanklass kort. hade för mig att försäkringsbolagen bara bryr sig om ursprungseffekten?:va

Jag är 18 och jag payar halvförsäkring hos saluansvar 790kr/månad dock inte avställningbar, men det finns ju något som heter ägarbyte...

Jag är 18 och jag payar halvförsäkring hos saluansvar 790kr/månad dock inte avställningbar, men det finns ju något som heter ägarbyte...

Salusansvar är billigast för mig med. Jag betalar 1000 i månaden för en halvförsäkring på min cbr1000rr -05!

Ring och kolla med dom, om du bor hemma så borde hojen kunna stå på din far..

Last edited:
Salusansvar är billigast för mig med. Jag betalar 1000 i månaden för en halvförsäkring på min cbr1000rr -05!

Ring och kolla med dom, om du bor hemma så borde hojen kunna stå på din far..

funkar de i sthlm då? och sen om du skulle crasha vad ingår i försäkringen?

Och sen på deras sida hittar jag inget om mc försäkring.. varför gör jag inte det?:S

Last edited:

Ursäkta men jag måste fråga... Hur ska en 18årig student kunna ha råd med en sporthoj med årsmodell 06-08 om den inte har råd med försäkringen? :confused:
Jag är 30 och jobbar mer än heltid och tycker inte jag har råd med det. :)

Det enda möjliga tipset jag kan ge är att du bor hemma hos föräldrarna och skriver hojen på en av dom. Enligt flera försäkringsbolag så är detta ok och inte en så kallad skenförsäkring så länge man bor i samma hushåll. Men kolla upp detta för säkerhetsskull då det skiljer sig lite.

En sak till slog mig. Om du nu är 18(och därför inte fyllt 21) så kan du ju bara köra en hoj som har en effekt på max 25kW. Köper du då en sporthoj och stryper denna till 25kW så är den inget kul. Detta är oxå en anledning till att börja med tex en motard eftersom de är lättare och då blir dom inte lika tråkiga om du måste strypa en.

Jag kom på en sak till... :)
http://www.blocket.se/vi/14129696.htm?ca=22_s

Last edited:
Ta en trafikförsäkring, det är djävulskt mycket billigare än en halv/helförsäkring. Räkna med att krascha vart 3:e år så går du trots allt plus! :tummenupp

Ursäkta men jag måste fråga... Hur ska en 18årig student kunna ha råd med en sporthoj med årsmodell 06-08 om den inte har råd med försäkringen? :confused:
Jag är 30 och jobbar mer än heltid och tycker inte jag har råd med det. :)

Det enda möjliga tipset jag kan ge är att du bor hemma hos föräldrarna och skriver hojen på en av dom. Enligt flera försäkringsbolag så är detta ok och inte en så kallad skenförsäkring så länge man bor i samma hushåll. Men kolla upp detta för säkerhetsskull då det skiljer sig lite.

En sak till slog mig. Om du nu är 18(och därför inte fyllt 21) så kan du ju bara köra en hoj som har en effekt på max 25kW. Köper du då en sporthoj och stryper denna till 25kW så är den inget kul. Detta är oxå en anledning till att börja med tex en motard eftersom de är lättare och då blir dom inte lika tråkiga om du måste strypa en.

Jag kom på en sak till... :)
http://www.blocket.se/vi/14129696.htm?ca=22_s

Hur jag har råd är väll (utan att verka otrevlig) min ensak..

Det är så snurrigt det här med om man kan sätta försäkringen på föräldrar eller inte.. men du har rätt man får ringa och höra helt enkel.. borde skriva ner en lista på allt jag måste fråga f-bolagen.

Sen nä jag har hört lite grejer om att det inte är kul att strypa ner en tung hoj.. men är det så dåligt? kan motorn ta stryk eller? för jag tänker det är ju jäkligt skönt om man slipper köpa en ny hoj igen när mitt mellanklass körkort blir tungt.. Och sen om jag skaffar en 600 som jag stryper ner, finns det någon försäkring som tar hänsyn till att den faktiskt är nedstrypt?

Tack för tipset föresten!:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...