Ville komma!!!

ft skrev:
Har våran samhällskunskap i skolan haft så lite att säga till om att det finns de som inte förstått skillnaderna?

För att ta det jäkligt kort: Nazismen som ideologi bygger på precis det som sedan blev resultatet när den genomdrevs, d v s ojämlikheter mellan människor. Den inkluderade ett recpet för att genomdriva sina idéer med brutala metoder.

Kommunismen som ideologi förespråkar ett samhälle där alla skall vara jämlikar. Det är en teoretiskt konstruktion, eller vision om du så föredrar, som (förmodligen) inte var avsedd att genomdrivas bokstavstroget.

Det är en VISS skillnad.

Japp, kommunismen eftersträvar ett samhälle där alla ska vara jämlikar, precis som nazismen, ett starkt herrefolk utan brister eller skillnader mellan individer. Alla som inte vill vara eller är de andras jämlikar ska rensas bort på ett eller annat sätt. Det är ingen hemlighet att de gamla kommunisterna förespråkade klasskrig och utrotningen av klasser. Ingendera är den fria marknadsekonomins värn och hos bägge är nationalkänslan stark, ingen av dem lämnar plats för individens frihet i särskilt stor utsträckning. Dessutom bygger bägge på att någon styr hela skiten, nån som inte är jämlik om man så vill.

Man bör avfärda bägge två som de idiotiska ideér de är och inte försvara dem.

ChrisAsh,
nog för att det brukar finnas en skrämmande brist på perspektiv här av och till men det kom från ett lite oväntat håll idag!

Hårddragen kommunism: Utrota borgarklassen genom att beslagta deras tillgångar och därmed jämställa dem med övriga medborgare.

Nazism: Utrota alla som inte passar mallen genom att... tja, helt enkelt utrota dem, om de inte går att använda som slavarbetare. Hur du får det till ett samhälle utan skillnader mellan individer måste jag erkänna övergår mitt förstånd. Om man nu inte väljer att inte räkna de förslavade folken som individer... och jag vet att det inte var så du menade.

Ser man inte en viss skillnad så är det skrämmande.

ft skrev:
ChrisAsh,
nog för att det brukar finnas en skrämmande brist på perspektiv här av och till men det kom från ett lite oväntat håll idag!

Hårddragen kommunism: Utrota borgarklassen genom att beslagta deras tillgångar och därmed jämställa dem med övriga medborgare.

Nazism: Utrota alla som inte passar mallen genom att... tja, helt enkelt utrota dem, om de inte går att använda som slavarbetare. Hur du får det till ett samhälle utan skillnader mellan individer måste jag erkänna övergår mitt förstånd. Om man nu inte väljer att inte räkna de förslavade folken som individer... och jag vet att det inte var så du menade.

Största skillnaden är väl att den ena ideologin sparkar uppåt, den andra neråt...

Oavsett höger eller vänster så undrar jag vad som rättfärdigar att hoppa på en familjefar som e på väg till en pubkväll o försöka spöa honom för att nån i gänget skriker"där har vi en"???????Jonas jacobsson o twinner måste ju alltså tycka illa om mig eftersom dom försvarar en sådan handling???

ft skrev:
ChrisAsh,

Det var i sanning en väldigt utförlig beskrivning av kommunismen. :rolleyes:

Du har rätt i en sak.Det finns en skillnad och det är att kommunismen i sig inte pekar på skillnader mellan raser. Även om utövarna av den både har varit rasister och antisemiter, men det är en annan sak. Kommunismen pekar istället på skillnaden mellan klasser, en egentligen obetydlig skillnad då vi i båda fallen pratar om fria människor, och förespråkar våld för att utrota klasserna, precis som nazismen förslavar den och förtrycker människor som inte passar in. Bägge ideologierna dömer folk för vad de är och hur de tänker. Det finns ingen plats för oliktänkande eller opposition eftersom båda ideologierna tror sig skapa det perfekta är de också odemokratiska och bryr sig inte så mycket om på vilket sätt de kommer till makten. Det klasslösa arbetarparadiset eller det stolta ariska härskarriket. Som bägge kommer att styras centralt-Av jämlika människor my ass.......

Att kommunismen endast eftersträvar att beslagta borgarklassens egendomar och på så sätt skapa detta paradis är bland det lamaste jag hört. Likväl är det inte första gången. Folk som kallar sig kommunister brukar vara Marxist-Leninister och det räcker med att titta på dessa goda herrars ideér och för att förstå att de tänkte sig lite hårdare tag än så. Eller titta på hur den senare förde sin politik då han satt vid makten.

Det står dessutom ingenstans i Mein Kampf att judar ska utrotas eller förslavas om man nu skulle vilja sänka sig till den nivån.

Det är som sagt heller ingen slump att kommunisterna såg NSDAP som ett gott substitut för sitt eget parti.

Ser man förbi kommunismens vackra,romantiska vision och anpassar den till verkligheten så halkar man snart ner i något, djupt, mörkt och illaluktande.

Last edited:
jonasjacobson skrev:
dropkick, ursäktar missförståndet, trodde du syftade på dom eftersom tråden handlade om det.

Superbee, att bemöta en ideologi som bygger på förtryck och våld med blommor fungerar inte så bra. Om du jämför hur många nynazister som härjade på gatorna i mitten på 90talet och nu, kan du förstå att ett motstånd behövs för att inte nynazismen ska kunna härja på gatorna fritt.

Du säger att du vill kunna gå på gator utan att ha nävarna beredda. Hur tror du det är för homosexuella och invandrare som måste se upp för nynazister varje gång dom går ut? Förut kunde dessa inte vistas i tex gamla stan för att helikopterplattan var ett tillhåll för nynazister. Efter att AFA har stormat helikopterplattan ett antal gånger så förstår t.o.m. nynazisterna att det gör ont att visa sig där.

:3freak

/Olzki

Last edited:
jonasjacobson skrev:
Man måste inte vara högerextrem för att gå på såna minnesdemonstrationer men kolla på hur det blivit i Salem. Där håller kända högerextremister tal varje år.

Jag tycker inte heller om våld men ibland finns det inga andra lösningar. Visst skulle det funka om hela Sveriges befolkning gick och demonstrerade mot nynazism men eftersom över 90% av Sveriges befolkning inte orkar engagera sig och "hellre sköter sitt" så kommer det aldrig att inträffa. Ibland måste man sätta hårt mot hårt.

Har du hört talas om yttrandefriheten...jaså inte nähä.

/Olzki

lee skrev:
Kan vi inte ta och exportera såna som du och hela AFA-packet till Kuba eller Nordkorea så att ni får lite mer "hands-on" erfarenhet av kommunismens skadeverkningar?

Ja det vore ju på sin plats. Har dock svårt att tro att de kan försörja fler människor än vad de redan har i dessa länder. Folk flyr/dör ju därifrån pga av svält och förtryck för att komma till västvärlden....

/Olzki

Svårt att va "openminded" o inte bara tro på sin egen teori.Men jag har personligen svårt att haja skillnaden mellan hitlers o AFA:s tankesätt.Han ville ju lixom dom utrota det dom båda anser vara "skit" Vill man verkligen göra nåt annorlunda än det man föraktar så borde man ju inte anamma "fiendens" metoder.AFA borde ju snarare lira samma spel som Hare krishna eller hippiestilen om dom verkligen gillar antivåld.

ktmjacke skrev:
Oavsett höger eller vänster så undrar jag vad som rättfärdigar att hoppa på en familjefar som e på väg till en pubkväll o försöka spöa honom för att nån i gänget skriker"där har vi en"???????Jonas jacobsson o twinner måste ju alltså tycka illa om mig eftersom dom försvarar en sådan handling???

Klart jag inte tycker illa om dig.Menade bara att det är bra att det finns element i samhället som faktist vågar sig på dom satans rasisterna.Att det sedan drabbade dig är är tråkigt.Ska man hålla på och knacka skinnskallar så ska man samtidigt kunna skilja dom från mängden.

I övrigt så är alla våldshandlingar mot rasister i högsta grad befogad.

twinner skrev:
Klart jag inte tycker illa om dig.Menade bara att det är bra att det finns element i samhället som faktist vågar sig på dom satans rasisterna.Att det sedan drabbade dig är är tråkigt.Ska man hålla på och knacka skinnskallar så ska man samtidigt kunna skilja dom från mängden.

Det va ju skönt att höra,jag tycker som dig att det e skönt när folk vågar stå upp o protestera mot fel i samhället.Men det borde ju inte bli nån form av "skinnheadlight"variant.Jag ser ärligt talat ingen skillnad på afa o skinnskallar när det gäller metoderna.Skinnheads har det tydligen lättare då dom åtminstonde ser om en person är svart eller vit,afa verkar ju chansa sig fram o spöar alla som e rakade.Ganska jobbigt när var o varannan man numera är rakade.

Mitt bidrag till debatten är iaf att det inte finns nån ursäkt för att hylla folkmord.Har man sett bilder på vad Hitler och hans vänner gjorde mot barn och sjuka så kan man inte annat än hata folk som stödjer det.

Hur dumt det kanske än låter så tycker jag faktiskt att trots att jag själv inte är rasist så måste det ju finnas lika stor rätt att få vara det som att vara bög,kommunist religiös,neger eller nåt annat.Det är väl det som menas med frihet o demokrati.Däremot e ju alla inslag av våld o förtryck oförsvarbart.

twinner skrev:
Mitt bidrag till debatten är iaf att det inte finns nån ursäkt för att hylla folkmord.Har man sett bilder på vad Hitler och hans vänner gjorde mot barn och sjuka så kan man inte annat än hata folk som stödjer det.
Naturligtvis,men vad är det som talar för att vi inte sitter om 50 år o ser tillbaks på vad afa gjorde mot folket.Kan ju sluta nästan lika illa igen ju.När skinnskallarna är utrotade är ju risken stor att maktkänslan tar över o sen är det nästa folkgrupps tur.

ktmjacke skrev:
Det va ju skönt att höra,jag tycker som dig att det e skönt när folk vågar stå upp o protestera mot fel i samhället.Men det borde ju inte bli nån form av "skinnheadlight"variant.Jag ser ärligt talat ingen skillnad på afa o skinnskallar när det gäller metoderna.Skinnheads har det tydligen lättare då dom åtminstonde ser om en person är svart eller vit,afa verkar ju chansa sig fram o spöar alla som e rakade.Ganska jobbigt när var o varannan man numera är rakade.

Brukar själv vara rakad :yoparty

AFA=Bra saker.

NSF=Dåliga saker.

När inte myndigheter gör nånting åt nynazzarna och dom får fortsätta med sitt förtryck mot invandrare homosexuella m.m. då måste samhället ta saken i egna händer.

ktmjacke skrev:
Naturligtvis,men vad är det som talar för att vi inte sitter om 50 år o ser tillbaks på vad afa gjorde mot folket.Kan ju sluta nästan lika illa igen ju.När skinnskallarna är utrotade är ju risken stor att maktkänslan tar över o sen är det nästa folkgrupps tur.

Tror inte den risken är så stor:) AFAS ambitioner är knappast att ta landet i sitt styre,bara att säga stopp till förtryck av minoriteter i samhället.

twinner skrev:

Det är VÄLDIGT sällan som våldshandlingar är befogade (givetvi självförsvar tex). Om man klappar på nån som bevisligen är knäpp så kommer han vilja hämnas dubbelt tillbaka, och vips så är snurran igång...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back