Villalarm - Verisure, Sector eller plocka ihop eget?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nuvarande villan (1 plan med källare, totalt ca 250 kvm) inhandlades 2019 och är nedlusat med äldre, standalone Verisuregrejor, bla 21 glaskrossdeckare, 10 rörelsedeckare och 6 kameror. Lurar nu på att uppgradera till onlineprylar även om jag inser att antalet larmpunkter blir avsevärt färre.

Vad har ni för erfarenhet av Verisure? Konceptet känns jävligt smart och välpaketerat men dom tar ju rätt bra betalt. Sector verkar ha lite samma upplägg. Eller ska köpa eget, finns ju hur mycket standalonesystem som helst.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vet inte hur Sector funkar, vi har verisure sedan förra ägaren. Tre dörrsensorer, inga fönsterkrossensorer, fyra kameror/rörelsedeckare, två vattenlarm och brandlarm som övervakas centralt. Fördelen med att ha något centralt övervakat är att de skickar väktare/polis/brandkår om något går på röven, säger de iaf. Har man egna grejer måste det hanteras av en själv.
Tror det kostar runt en femhunka i månaden. Värt det, oklart, det är lite som helförsäkring på hojen.
Jag vet faktiskt inte hur mycket hemförsäkringen går ner på detta men jag tror vi fick lite rabatt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det värdefullaste är ju redan snott innan någon hunnit till det som skall "skyddas". Personligen skulle jag istället säkrat upp perimetrarna och gjort det så svårtforcerat som möjligt. Online-prylarna kräver åtkomst till internet så om inte larmet går över 2/3/4/5G och allt har batteribackup är det meningslöst - tycker jag. Ha det iaf i beaktande.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Verisure och liknande upplägg är förvisso väldigt enkelt för kunden. du bestämmer vad du vill ha för larmkonfiguration och så kommer dom och installerar grejorna och sedan betalar du en månadskostnad. Lätt men det blir väldigt dyrt i längden. Verisurelarm kostar ju från 500 och uppåt för en villa vilket betyder att du betalar minst 6000 om året så efter 5 år har du betalat 30 000 för larm och utryckningar.

Personligen skulle jag köpa ett larm istället. Vill man absolut ha anslutning till larmcentral så väljer man ett larm som kan anslutas till larmcentral. Protexus har larm som går att ansluta till larmcentral. Jag har för mig att dom kör Visonic larm som enligt vad jag sett är bra. Anslutningen till larmcentral kostar då en dryg hundralapp i månaden vilket betyder att du på 5 år betalar 6000 för anslutning till larmcentral. Även om du då köper ett larm för 10 000 kr så har du då på 5 år sparat 14 000 som du kan göra roligare saker för.

det är klart att om du ska köpa ett larm med lika många larmpunkter som du har nu så kommer det att bli ett ganska dyrt larm men frågan är om du verkligen behöver så mycket larmpunkter
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vi har Gardio. Mindre än halva priset mot de stora, men änmdå uppkopplat med bra kameror och möjlighet att få dem att reagera på tjutande brandlarm tex. Billigt eftersom man som användare själv måste godkänna ifall väktare ska skickas ut, så man slipper lägga in kostnaden för utryckningar på falsklarm. Det är iallafall säljpitchen. Funkar väl hyfsat. Lite strul med falskt brandlarm från garaget ett par gånger. Annars får man väl det man verkligen behöver för en rimligare slant.
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Det värdefullaste är ju redan snott innan någon hunnit till det som skall "skyddas". Personligen skulle jag istället säkrat upp perimetrarna och gjort det så svårtforcerat som möjligt. Online-prylarna kräver åtkomst till internet så om inte larmet går över 2/3/4/5G och allt har batteribackup är det meningslöst - tycker jag. Ha det iaf i beaktande.
Det är även möjligt att slå ut utrustning genom att placera störsändare för att störa GSM, GPS, WiFi, 3/4/5G osv...
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Plocka ihop eget, det viktigaste är oväsendet och lapparna på fönstren. Det väktaren gör är ju på sin höjd att gå ett varv runt huset och se vilket fönster dom har slagit sönder. Jag hade ett abonnemang till larmet när jag bodde i lägenhet och en dag gick larmet, så dom ringde och frågade om dom skulle skicka en väktare. Eh, ja?! Så jag avslutade mitt jobb skyndsamt, böt om till skinnställ, körde från Astra i Södertälje, förbi en mack för att tanka hojen, sen sansad moms hem 3,5 mil, och jag var där samtidigt som väktaren, dvs 40-45 min senare. Dom hade ju hunnit tömma lägenheten på den tiden, inklusive muggen och spisen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vi har Verisure och hittills har vi inte haft inbrott.:blah
Eftersom hunden är hemma ibland är larmet ställt för att inte reagera på kroppar under 20 kg. Därför blev jag lite förvånad när de sa att det larmat pga en spindel på ena av kamerorna.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Vi har Verisure och hittills har vi inte haft inbrott.:blah
Eftersom hunden är hemma ibland är larmet ställt för att inte reagera på kroppar under 20 kg. Därför blev jag lite förvånad när de sa att det larmat pga en spindel på ena av kamerorna.
Kameran väger inte hunden, det är den upplevda storleken på föremålet som triggar. En spindel på linsen ser avsevärt större ut än en Ovtjarka på golvet. Om nu inte dina kameror har avståndssensor och/eller AI från framtiden, förstås.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag har för mig att dom kör Visonic larm som enligt vad jag sett är bra.
Visonic jämfört med Verisure lämnar en del i övrigt att önska när det kommer till användargränssnitt och hantering i allmänhet.
Vi har bytt från det senare till det förra av precis de kostnadsskäl som nämns här, och jag saknar lite finputs i den digitala tekniken.
Dock har antalet inbrott varit exakt lika (0) under båda perioderna än så länge.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det någon som vågat installera Inferno? Garaget (hyrt från allmännyttan) med alla hojar går att öppna /vrida sönder med en skiftnyckel modell större.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Har Verisure installerat. Bor man nära där det patrullerar Securitas personal borde utryckningstiden bli kort nog. Annars har skyltarna förhoppningsvis en avskräckande effekt för småbuset. Går ej att använda i kallförråd, tempen får ej gå under +5.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hade sector (tog över från husets föregående ägare) men sade upp det för några år sedan

*) Vid larm klockade vi med hjälp av granne utryckning till > 25 minuter. Då är tjuven borta sedan länge.
*) Ganska dyrt
*) Kändes på min tid som mer omodernt än samtida Verisuregrejor
*) Ville ju knappt åka på larm. Frågade om vi verkligen trodde det var något att åka på. Hade våra nycklar men knappt befogenhet att gå in om det var något. Nycklarna fanns centralt så väktaren som ryckte ut hade knappast haft dom. Hade gått att lösa med en "låscylinder" men då undrar man hur många nycklar det finns på vift till den.

Har kvar larmet men utan utryckning. Dekalerna är kvar och det var väl det som var värt mest. Dom skulle hämta dom när dom hittade min nyckel för att ge tillbaka, men dom hörde aldrig av sig.

Skulle jag sätta upp något nytt så skulle jag nog leta något där man äger prylarna själv, vilket åtminstone inte Sector hade längre när jag sade upp det. Kanske kan man det nu. Skulle jag välja mellan Sector och Verisure tar jag den senare. Men det finns väl billigare där man bara betalar för själva utryckningen och själv köper in och äger av larmbolaget godkänd utrustning. Men mestadels känns det som falsk trygghet, observanta grannar och egna kameror nåbara från mobil säkrar minst lika bra. Det senare kostar ju inte allt för mycket och går att trigga med rörelsevakt etc.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle inte välja någe larm.. Kostnaden för abonnemanget är högre än kostnaden för hemförsäkringen...
Tjuvar ser om de finns larm så finns de någe värdefullt i den bostaden att själa... Inte som larm företagen säljer in att tjuven väljer först bostaden utan larm.. Sen vet dom ändå att innan väktare kommer ut så har dom hunnit tömma ändå.. Å sist men inte minst så gör väktaren inge annat än konstaterar att de skett ett eller sker ett inbrott å ringer polisen.. Att skaffa ett larm känn inte som någon trygghet mot inbrott i min värld..
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag hade verisure i förra huset. Tog minsta paketet så det inte var så dyrt. Men har inte prioriterat det i nya huset trots bra flyttrabatt om vi lämna grejerna i huset till nya ägaren.

Men däremot såg vi den massiva polisinsats som blev av ett larm hos en granne och jag gissar att de fått tjuven på bild inne i huset. För det var många bilar, motorcyklar och helikopter. Men så vitt jag vet hitta dom aldrig några tjuvar. Så visst kan ett uppkopplat larm med kamera leda till att polisen tycker det är värt att åka efter att larmcentralen kopplat vidare.

Hos en bekant var tjuvarna inne okänt länge. Men osten stod framme så de hade i alla fall haft tid att äta mackor. Inget larm där.

Om jag åkte bort regelbundet hade jag velat ha larm. Nu är vi mest hemma.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har ett friköpt trådburet larm installerat av den lokala larminstallatören. Anslutet till Lövestad Larmcentral, vilket jag tror jag betalar 30:- i månaden för.
Väljer själv åtgärd om larmet går. Först ringer dom mig, min hustru och grannen. Svarar inte vi skickas väktare. Dom samarbetar med olika vaktbolag, bland annat avarn som oftast syns i kommunen. Utryckningarna får vi då själva betala. Vet dock inte hur bra det fungerar, för hitintills har någon av oss svarat när larmet gått.

Då det är ett äldre larm, men enligt serivcekillen fortfarande ett av de säkraste, saknas såklart alla smarta funktioner man har via verisure och deras app.
Är man ute efter det skulle jag tittat på Ajax. Ska tydligen vara lätt att själv installera och väldigt likt verisure. Men man slipper det dyra abonnemanget. Vet dock inte alls hur det lirar med kameror, och hur fristående lamrcentraler kan hantera kamerabilder från larmet.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Kommer byta från Visonic till Sector.
Vill ha möjligheten att larma av/på via Yale Doorman.
Bra pris via försäkringsbolaget.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vet inte hur Sector funkar, vi har verisure sedan förra ägaren. Tre dörrsensorer, inga fönsterkrossensorer, fyra kameror/rörelsedeckare, två vattenlarm och brandlarm som övervakas centralt. Fördelen med att ha något centralt övervakat är att de skickar väktare/polis/brandkår om något går på röven, säger de iaf. Har man egna grejer måste det hanteras av en själv.
Tror det kostar runt en femhunka i månaden. Värt det, oklart, det är lite som helförsäkring på hojen.
Jag vet faktiskt inte hur mycket hemförsäkringen går ner på detta men jag tror vi fick lite rabatt.
Ok. Tanken var att "onlineifiera" iaf delar av de gamla grejorna, dvs dra nytta av alla pengar den tidigare ägaren lagt ned på att låsa in sig. Pratade det upplägget för några år sedan med Verisure men nu är det tydligt att man inte vill ha en massa gammalt skrot kvar. Förstår tanken iofs men tyckte standardupplägget: 4 vibrationsdeckare, 2 rök, 2 rörelse med kamera, högtalare, central och manöverpanel blev dyrt....13k att sätta upp allt och 620 kr per månad. Han kunde iofs bjussa på två kameror för 45 kr extra per månad.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Verisure och liknande upplägg är förvisso väldigt enkelt för kunden. du bestämmer vad du vill ha för larmkonfiguration och så kommer dom och installerar grejorna och sedan betalar du en månadskostnad. Lätt men det blir väldigt dyrt i längden. Verisurelarm kostar ju från 500 och uppåt för en villa vilket betyder att du betalar minst 6000 om året så efter 5 år har du betalat 30 000 för larm och utryckningar.

Personligen skulle jag köpa ett larm istället. Vill man absolut ha anslutning till larmcentral så väljer man ett larm som kan anslutas till larmcentral. Protexus har larm som går att ansluta till larmcentral. Jag har för mig att dom kör Visonic larm som enligt vad jag sett är bra. Anslutningen till larmcentral kostar då en dryg hundralapp i månaden vilket betyder att du på 5 år betalar 6000 för anslutning till larmcentral. Även om du då köper ett larm för 10 000 kr så har du då på 5 år sparat 14 000 som du kan göra roligare saker för.

det är klart att om du ska köpa ett larm med lika många larmpunkter som du har nu så kommer det att bli ett ganska dyrt larm men frågan är om du verkligen behöver så mycket larmpunkter
Håller med. Skitsmart koncept men det drar iväg i pris.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hade sector (tog över från husets föregående ägare) men sade upp det för några år sedan

*) Vid larm klockade vi med hjälp av granne utryckning till > 25 minuter. Då är tjuven borta sedan länge.
*) Ganska dyrt
*) Kändes på min tid som mer omodernt än samtida Verisuregrejor
*) Ville ju knappt åka på larm. Frågade om vi verkligen trodde det var något att åka på. Hade våra nycklar men knappt befogenhet att gå in om det var något. Nycklarna fanns centralt så väktaren som ryckte ut hade knappast haft dom. Hade gått att lösa med en "låscylinder" men då undrar man hur många nycklar det finns på vift till den.

Har kvar larmet men utan utryckning. Dekalerna är kvar och det var väl det som var värt mest. Dom skulle hämta dom när dom hittade min nyckel för att ge tillbaka, men dom hörde aldrig av sig.

Skulle jag sätta upp något nytt så skulle jag nog leta något där man äger prylarna själv, vilket åtminstone inte Sector hade längre när jag sade upp det. Kanske kan man det nu. Skulle jag välja mellan Sector och Verisure tar jag den senare. Men det finns väl billigare där man bara betalar för själva utryckningen och själv köper in och äger av larmbolaget godkänd utrustning. Men mestadels känns det som falsk trygghet, observanta grannar och egna kameror nåbara från mobil säkrar minst lika bra. Det senare kostar ju inte allt för mycket och går att trigga med rörelsevakt etc.
Tack, vettig input ?

Funderar mer och mer på att ha egna grejor
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top