Vill veta allt om GSX-R 750

holmstrom

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Letar ny....
Har bestämt mig nu.... Ska köpa en Gsx-r 750
Men har alldrig ägt en sukka förut, vill därför veta allt om dom.
Har självklart sökt igenom forumen så gott jag kunnat, ska väl erkänna att jag inte tittat på ALLA inlägg men mycket, och jag har också lärt mig en hel del.
Men jag har inte kunnat hitta en renodlad gixxer 750 tråd... Vilket är synd...
Har å andra sidan inte hittat så mkt negativt om cykeln heller, är en av anledningarna till att jag bestämt mig för den.
Som sagt har väl bestämt mig för gixxer 750 års modell 00-01 och har väl tänkt lägga runt 50 bananer för knarren. Här är ett par punkter ni gärna får hjälpa mig att fylla i:
-Är det ett rimligt pris, 50 bebisar alltså?
-Har den några eventuella brister?
-Något speciellt man skall tänka på när man ska titta och provköra?
-Lite olika försäkringstips hade vart trevligt!
-Allmän information om hojjen. Som sagt gillar att veta så mkt som möjligt om saker och ting innan jag handlar! Har redan gått på Niten att köpa saker till överpris och sedan upptäckt brister....
Någon som kanske har en till salu kanske???
Tack på förhand.
Jake

Jag gav 40kkr för en 98'a som hade gått 2000 mil och hade ett MIG-helsystem och powercommander. Kanske kan vara till någon hjälp!
Sukkor är ju kända för skottsäkra motorer, och i synnerhet dom äldre måste man ju ta till vinkelslipen för att få död på. Få av dom nya har väl hunnit gå så långt än... Men du kommer knappast att bli besviken! :)

Pyntade 42kkr för en 00a import. Utan servicebok och lätt skrapad i och för sig. Med en nygammal kåpa och lite omsorg är den nu en skinande best som säkerligen kommer generera mången glädje under den stundande säsongen.

Jag har kört min nuvarande hoj ~150 mil och har därför lite svårt att uttala mig huruvida den är bra eller jättebra.

Försäkringsbiten är iallafall för mig mycket trevlig. ~6500 halv/helår hos TH. 23 år gammal, KK i 4 år. Trevlig matematik.

Annars kan jag inte orda så mycket mer om hojen mer än att de blåvita är snabbast. Köp!

Klart du ska ha en gixxer!!

Snabbfakta om modell, from the very beginning eftersom modellen är klassisk och något av en revolution när den kom 1985, ett resultat av ett helt nytt tänkande när det gällde sporthojar för gatan.

85-87 hände inte särskilt mycket (förutom längre sving på -86) men modell 88 var helt nykonstruerad, bla för att få bukt med en viss instabilitet i höga farter. Dessvärre var den också ca 20 kg tyngre utan att ge särskilt mycket mer märkbar effekt. Markfrigången var också helt kass för en sporthoj.

Viktökningen fortsatte, liksom effektuttaget men dessväre inte i tillräcklig omfattning. -92 kom vattenkylningen och -93 hade konkurrenterna kommit ifatt och förbi. Vi snackar fortfarande om en mkt bra hoj men konkurrenterna hade definitivt hämtat sig från chocken.

-94 sattes modellen på bantningskur och förfinades gradvis till 98 då förgasarna hade gjort sitt och den fick insputning. Dessvärre var första årsmodellen med sprutare inget vidare, många ägare klagade på mer eller mindre kraftiga ryck vid på/avslag (jag vet en.... :rolleyes: ) Till -99 var problemet löst.

Nästa stora revidering kom 2000. En helt annan hoj för helt andra pengar.....

Får du loss en fin -00 för 50k så har du gjort ett klipp. Räkna dock med en 5-10k till.

Mer info

www.suzukicycles.org
www.gixxer.com
www.gsxrzone.com

Jag har haft 2 GSXR, en 750 -98 och en 1000 -01. Det är helt underbara
maskiner och du kommer inte att bli besviken om du köper en. 98:an är lite
ryckig, on/off på gasen men det märks bara om du ligger och fis-kör (och vem
gör det?) Väghållningen är det ingen märkbar skillnad på om man jämför
SRAD:n mot den nyare, dock är den ju inte särskilt snygg före -00.

Körställningen upplevde jag som väldigt hopvikt och ganska ansträngd på
-98:an, det blev bättre -00. Motormässig så är den uppdaterad 98 med ny
kamkedjesträckare och starkare vevaxel, något som jag har hört kan va ett
problem på 96-97, även effekten ökade från 129 till 135HK i och med
insprutningen. Vridet är ju inte det bästa på 750:n (dock lite bättre från -98)
och det är väl oxå den enda bristen, men det är ju likadant på alla dom
mindre sporthojarna.

Sammantaget så är det nog bland det bättre köpet du
kan göra, praktiskt taget omöjlig att ha ihjäl och mycket effekt för sin storlek
och årsmodell. Om jag skulle köpa sporthoj igen så blir det en Gixxer helt klart!

Last edited:
Förbenat roliga maskiner som går som spjut.

Grejor att kolla:
* Sekundär vajern bytt? Garantigrej, kostar några hundringar att byta annars.
* Styrlagren har kass kvalitet från början.
* Kolla kopplingen och växlar 1-3 (Gäller iofs alla sporthojar)
* Att den är servad.

fazerfun skrev:
-94 sattes modellen på bantningskur och förfinades gradvis till 98 då förgasarna hade gjort sitt och den fick insputning....
I den där gradvisa förfiningen kanske man bör nämna att -96:an är en helt ny modell?

Köp min 00:a

Du får du 10 000kr över till däck och försäkring.

Ring om du är intresserad 070 5822193

newstead skrev:
I den där gradvisa förfiningen kanske man bör nämna att -96:an är en helt ny modell?
Ja precis :)

Förövrigt så har jag haft en 750 -96, grym hoj! Har nu en 1000 -02, har inte hunnit köra den så mycket dock, men den verkar ha potential :)

Tack för all info...So far....
Men det måste ju finnas mer!
Lite kritik kanske? Har ändå bestämt mig!

crazy88 skrev:
ringer dig ikväll om det e ok?

/Danne

Kommer vara på föräldrautbildning från ca 18.00 och framåt.
Men prova att ringa före eller efter 20.00 svarar jag inte kan du prata in något eller sms:a ditt nummer.

Mvh Thomas!

newstead skrev:

Helt korrekt....sorry, missade den lilla detaljen :gnissla

holmstrom skrev:
Tack för all info...So far....
Men det måste ju finnas mer!
Lite kritik kanske? Har ändå bestämt mig!

Kritik...njaee, egentligen inte. Det är en av de bästa hojar som byggts, simple as that. Jag gillade som sagt inte min -98, sprutarna var ruggigt lynniga/ryckiga och jag fiskörde inte direkt...hade den inne två gånger för fixa problemet men nä, det blev aldrig rikrigt bra. Killen som köpte den var dock hur nöjd som helst...visst den ryckte lite men inget som störde honom så det verkar vara individuellt. Hade därefter en -99 där symptomen var helt borta, en kanonhoj. Körställningen är lite väl ihopvikt kan jag tycka, iaf för vardagskörning och skjutsa kan du glömma.....det är jävligt obekvämt har jag fått höra.

hållundan skrev:
Du kan få kolla på min och klämma lite om du är sugen någon dag.
ÅÅÅåååh :banana trevligt, Är inte hemma i Halmstad för tillfället men när jag kommer hem så kommer jag ligga pp dig som en Igel!!! :hihi
Schysst!!!

fazerfun skrev:
Jag gillade som sagt inte min -98, sprutarna var ruggigt lynniga/ryckiga...
Fan vad alla tjatar om det där. Jag har haft tre stycken -98:or och tycker inte att nån av dom varit ryckiga... Fast det kanske bara är jag som inte är så petnoga :)

newstead skrev:
Fan vad alla tjatar om det där. Jag har haft tre stycken -98:or och tycker inte att nån av dom varit ryckiga... Fast det kanske bara är jag som inte är så petnoga :)

jamen det var verkligen inget bra på min...ett jävla trasslande men så var det en av de första hojarna till Sverige det året också. Kanske är jag petig + höga förväntningar efter allt man hade läst, att detta skulle innebära en helt ny motorkaraktär....yeah right. Men han som köpte den älskade hojen, tror han äger den än :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti