Vill simma men tål inte klor så bra

Kobolt skrev:
Har börjat lite smått med att träna fridyking inomhus i badhus nu i höst, två gånegr i veckan. skulle helst vilja träna 4-5 gånger per vecka men har problem med kloret.

När ja gvar mindra hade jag rätt mycket eksem men de har försvunnit de sista 2-4 åren nästan helt. Men nu när jag har börjat träna under hösten så har de börjat komma tillbaka, inte als i stor utsträckning men en del på under armar och lår.

Nån som har suttit i samma sits och kommit på nån lösning eller nån som har några tips på hur jag kan lösa detta?

Vill simma men tål inte klor så bra

Det går väl att klippa klorna?

(förlåt, kunde inte låta bli. Hoppas det löser sig)

Clara skrev:
hallå, jag har ju lösningen ovan, varför fortsätter ni gnälla?

Nej, jag talar inte språket.

Clara skrev:
ioförsig, allergiker över lag är ju ett ganska tramsigt släkte som är helt "nej jag kaaan inte ha en hund för då svullnar min hals så jag inte kan andas yada yada" osv osv, så du har nog en poäng...

Ja, jävla töntar! Att andas är för mesar! :fatta!

ft skrev:
Nej, jag talar inte språket.

jag är själv född och uppvuxen i gamla lkpg och står mig ganska bra språkligt här nere...

framförallt handlar det väl om att prioritera: vad är roligast, att ha en gullig och mysig katt/hund att kela med eller att sitta och snörvla och inte kunna andas? men neeeej då, "jag är så jääävla speciell: jag är alleeeeergiker"

:D

Har tyvärr ingen direkt lösning på ditt problem med eksemen. Ville bara säga att fridykning är så jävla schysst.

Grym känsla att ligga och pressa kroppen 25-30 meter ner helt utan de mesiga hjälpmedel som den stora massan använder (dvs. dykutrustning)...

#acke# skrev:
Har tyvärr ingen direkt lösning på ditt problem med eksemen. Ville bara säga att fridykning är så jävla schysst.

Grym känsla att ligga och pressa kroppen 25-30 meter ner helt utan de mesiga hjälpmedel som den stora massan använder (dvs. dykutrustning)...

Vart hittar man fridykningscentran?

Jag älskar att dyka!

Har testat med tuber en gång och det var grymt, men jag gillar frihetskänslan man får utan massa drabbel..
Ska till Gran Canaria över nyår och då jävlar blir det dykning med och utan tub för hela slanten!

Kobolt skrev:
Har börjat lite smått med att träna fridyking inomhus i badhus nu i höst, två gånegr i veckan. skulle helst vilja träna 4-5 gånger per vecka men har problem med kloret.

När ja gvar mindra hade jag rätt mycket eksem men de har försvunnit de sista 2-4 åren nästan helt. Men nu när jag har börjat träna under hösten så har de börjat komma tillbaka, inte als i stor utsträckning men en del på under armar och lår.

Nån som har suttit i samma sits och kommit på nån lösning eller nån som har några tips på hur jag kan lösa detta?

Tjena!

Är det gullmarsborg som gäller i vinter alltså? :tummenupp

Jag vet att bl.a. Lars Frölander är klorallergiker/-intolerant.
Du kanske kan dra iväg ett mail till honom eller hitta någon intervju, med lite info om det, om du söker lite.

Hudkräm som någon föreslog låter annars vettigt, men det kanske du redan har försökt.

Du skriver att du skulle vilja träna mer än 2 ggr i veckan.
Kolla freedive.nu som är Bill Strömbergs gamla sida. Där finns det lite träningstips och de funkade bra för mig.
Kanske inte så kul alla gånger men de ger resultat.

ft skrev:

Rätt! Själv har jag hållit andan sedan 1983, skall andas om två år igen.

Det ska väll inte vara svårare än att träna ordentligt med konditionsträning under vintern, köpa våtdräkt o vikter på våren och dyka på!
Man kan ju också träna på att hålla andan när man tittar på tv också. Tom sitta med stoppur men svimma inte ensam! UV-rugby är den ultimata sporten om du vill bli bra på att fridyka.
Det stora blå är en klassisk film om fridykning.

General E skrev:
Det stora blå är en klassisk film om fridykning.

Jag båtluffade faktiskt runt i kykladerna (stavning?) för några år sedan och snorklade/fridök. Stannade bl.a. till på Amorgos där stora delar av filmen är inspelad. Klarare vatten är svårt att hitta. De hade ett ganska fräckt kloster på öns "baksida", tror det var drygt 100 rum i det...
Man kände faktiskt igen sig från filmen på ganska många ställen. På ett hak körde de filmen på storbild varenda kväll!

Ön var inte så exploaterad heller som många andra öar (ex. Santorini där jag landade). Fast solnedgången i Thira var inte dum förstås...

tack för en minoritet av svaren. diverse spam och shit kunde jag vart utan.

#acke#: vadå töntiga hjälp medel? älskar båda delarna, fridykningen som du just säger, kunna pressa ner sin kropp för egen maskin.

apparat dykningen för den totala friheten den ger under vattnet.

karateKid: jepp gullmarsborg är det som gäller, bor du också här i närheten eller?

Är uppväxt i lysekilstrakten. Men det är väl ingen jättejippirolig stad så här års direkt. Kommer hem och hälsar på rätt ofta dock.

Håller till där på sommaren. Ruggigt bra dykvatten! :tummenupp
Bra klättring med!!

Clara skrev:
jag är själv född och uppvuxen i gamla lkpg och står mig ganska bra språkligt här nere...

Men jag är från Sverige*.

Gamla Linköping, som i Gamla Linköping vid kupolen och inte gamla Linköping, som en nostalgisk exilinvånare skulle kunna säga?

Tufft i så fall! :tummenupp

/Fredrik

*) Norr om Dalälven

Kobolt skrev:
tack för en minoritet av svaren. diverse spam och shit kunde jag vart utan.

#acke#: vadå töntiga hjälp medel? älskar båda delarna, fridykningen som du just säger, kunna pressa ner sin kropp för egen maskin.

apparat dykningen för den totala friheten den ger under vattnet.

Du har helt rätt, båda delarna har sin tjusning!

Fridykning har dock alltid tilltalat mig mer personligen. Visst håller jag med om att apparatdykning ger en känsla av frihet men måste ändå säga att fridykningen som upplevelse slår apparatdykningen med hästlängder.

Strävan efter att vara totalt avslappnad i rörelserna, tystnaden samt viljan att pusha längre och djupare.

När du fridyker är du helt utelämnad åt dig själv, din uthållighet och vilja.

Nu låter det som jag vore värsta elitdykaren men så är absolut inte fallet. Endast en glad amatör. Det finns killar som kan hålla andan närmare 9 minuter!!!

KarateKid skrev:
Är uppväxt i lysekilstrakten. Men det är väl ingen jättejippirolig stad så här års direkt. Kommer hem och hälsar på rätt ofta dock.

Håller till där på sommaren. Ruggigt bra dykvatten! :tummenupp
Bra klättring med!!
hehe, tvärt om för mig. Flyttade hit nu i höstas för att plugga marinbiologi och är hemma stockholm på sommaren :( missar ju den bästa tiden här nere. Men det är inte mycket att göra åt saken

Kobolt skrev:
hehe, tvärt om för mig. Flyttade hit nu i höstas för att plugga marinbiologi och är hemma stockholm på sommaren :( missar ju den bästa tiden här nere. Men det är inte mycket att göra åt saken

Lysekil ligger ju vid havet... :hihi

På Valhallabadet i Göteborg har de Jod i vattnet istället för klor om jag inte minns helt fel. Borde väl finnas fler simhallar som har likadant.

ft skrev:
Men jag är från Sverige*.

Gamla Linköping, som i Gamla Linköping vid kupolen och inte gamla Linköping, som en nostalgisk exilinvånare skulle kunna säga?

Tufft i så fall! :tummenupp

haha, nej, tyvärr är jag inte född och uppvuxen i cloettabutiken eller nåt annat gammalt hus i gamla linköping. DOCK träffades faktiskt mina föräldrar på Cupolen (och själv har man ju varit där på disco ett antal gång i högstadiet) så man kan ju faktiskt NÄSTANB säga att jag är född där. :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT