Vill någon skifta framgafflar på mina hojar för 2000 SEK?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har två identiska åk - ZX7R 1998 - som jag skulle behöva få framgafflarna skiftade på.
Den ena har en ZX10-gaffel och den andra en originalgaffel. Båda monterade idag.

Garage o verktyg har jag här på plats, men det skulle ta för lång tid för mig att göra det, eftersom jag inte är tillräckligt mek-van.

Tanken är att jag vill ha en av dem så original som möjligt, medan jag ska ha den andra uppdaterad med sådant som är mer tekniskt modernt utan att förändra utseendet för mycket.

Så...lite extrapengar och kall öl under arbetets gång, någon? :hej

Last edited:
har lyft och fullt utrustat garage men tror inte du vill transportera dig plus hojjar till sthlm.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MickeZX7R skriver
Garage o verktyg har jag här på plats
Vilka verktyg har du för att hålla framdelen av de två hojarna i luften samtidigt ?

För jobbet är ju enkelt.
OM samma gaffelkronor kan användas.
OM du har hojen upplyft och plockat av så mycket kåpor så man lätt kommer åt skruvarna på gaffelkronorna.
Ta av framhjulen.
Koppla loss bromslangarna från bromsoken.
Koppla loss eventuella hastighetsmätare anslutna till framhjulet.
Lossa skruvarna som håller gaffelrören i gaffelkronorna.
Lossa gaffelrören från gaffelkronorna.
Flytta gaffelrören till den andra hojen och dra fast dem i gaffelkronorna.
Montera framhjulen.
Koppla in bromsslangarna på bromsoken med nya packningar. (Det gäller att bromsslangarna passar på båda oken....)
Koppla in eventuell hastighetsmätare från framhjulet.
Fylla på bromsvätska och lufta bromsarna

Måste man däremot också flytta gaffelkronorna blir det liiite jobbigare.
Kanske riktigt spännande med lagerbyten osv....
Få styrena att passa osv.
För bromsslangarna också måste flyttas osv.
Jag förstår i så fall du vill någon annan ska göra jobbet för 2000kr ! :D

Last edited:
MickeZX7R skriver

Vilka verktyg har du för att hålla framdelen av de två hojarna i luften samtidigt ?

För jobbet är ju enkelt.
OM samma gaffelkronor kan användas.
OM du har hojen upplyft och plockat av så mycket kåpor så man lätt kommer åt skruvarna på gaffelkronorna.
Ta av framhjulen.
Koppla loss bromslangarna från bromsoken.
Koppla loss eventuella hastighetsmätare anslutna till framhjulet.
Lossa skruvarna som håller gaffelrören i gaffelkronorna.
Lossa gaffelrören från gaffelkronorna.
Flytta gaffelrören till den andra hojen och dra fast dem i gaffelkronorna.
Montera framhjueln hjulen.
Koppla in bromsslangarna.
Koppla in eventuell hastighetsmätare från framhjulet.
Fylla på bromsvätska och lufta bromsarna

Måste man däremot också flytta gaffelkronorna blir det liiite jobbigare.
Kanske riktigt spännande med lagerbyten osv....
Få styrena att passa osv.
Jag förstår i så fall du vill någon annan ska göra jobbet för 2000kr ! :D
Alltså, vänta. Det är två likadana hojar så passar gafflarma nu lär det väl inte vara någon större affär att skifta dem? Även om kronorna måste följa med, så passar det nog. Det vanliga är ju att man bara skiftar stolpen inte jagar olika lager. Och varför röra bromsarna, hela det paketet följer väl intakt med gaffeln eftersom pumpen hör ihop med oken. Liksom styre...

Eller?

Är det endast benen som ska flyttas går ju det bara om de har samma dimensioner, annars är det ingen idé att ens börja så då blir det inga "om".

Sorry, detta svarade inte på mekfrågan. Jag är dessutom för långt bort, men tar man med hela fronten är det ju inte komplicerat.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Last edited:
Alltså, vänta. Det är två likadana hojar så passar gafflarma nu lär det väl inte vara någon större affär att skifta dem? Även om kronorna måste följa med, så passar det nog. Det vanliga är ju att man bara skiftar stolpen inte jagar olika lager. Och varför röra bromsarna, hela det paketet följer väl intakt med gaffeln eftersom pumpen hör ihop med oken. Liksom styre...

Eller?

Är det endast benen som ska flyttas går ju det bara om de har samma dimensioner, annars är det ingen idé att ens börja så då blir det inga "om".

Sorry, detta svarade inte på mekfrågan. Jag är dessutom för långt bort, men tar man med hela fronten är det ju inte komplicerat.

Stolpen är fast monterad i undre gaffelkronan på Triumph Sprint RS.
Så måste man flytta gaffelkronorna med stolpe mellan hojarna, ja då blir det en hel del extra jobb. För då måste ju styrena också flyttas......
Och har stolparna olika diameter. Då ska det också fixas.

Last edited:
Stolpen är fast monterad i undre gaffelkronan på Triumph Sprint RS.
Så måste man flytta gaffelkronorna med stolpe mellan hojarna, ja då blir det en hel del extra jobb.
För då måste ju styrena också flyttas......
Andra hojar har den normalt inpressad, sen Hedenhös. Vill man ha en annan gaffel tar man kronan som hör till och gör egen eller pressar i den gamla stolpen. Presto, ny gaffel i gammal hoj.

I det här fallet ZX10 på en ZX7. Så passar det på den ena ZX7an....

Last edited:
Som svar på flera frågor då -

Hela framgafflarna ska byta hoj, alltså inget isärplockande av gaffelben eller liknande. Jag har redan själv bytt från originalgaffeln på den ena, till en ZX10-gaffel.
Kronorna följer med gafflarna från ena hojen till den andra.

Likadana lager (fast jag valt rullager på ZX10-gaffeln), samma diameter på gaffelbenen, samma diameter på clip-on, rätt längd på bromsvajrar etc.

Last edited:
Som svar på flera frågor då -

Hela framgafflarna ska byta hoj, alltså inget isärplockande av gaffelben eller liknande. Jag har redan själv bytt från originalgaffeln på den ena, till en ZX10-gaffel.
Kronorna följer med gafflarna från ena hojen till den andra.

Likadana lager (fast jag valt rullager på ZX10-gaffeln), samma diameter på gaffelbenen, samma diameter på clip-on, rätt längd på bromsvajrar etc.

If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

Kanske snabbast, billigast för dig att lösa den här uppgiften är att du säljer båda hojarna.

Last edited:
Ursäkta min fråga men varför göra sig omaket att skifta plats? Om du har två identiska hojar med olika gafflar på, varför byta plats på dem?

Tråden startades 07:30 - du hade hunnit ganska långt om du mekat fram till 14:15, sen använder du pengarna till mer kall öl istället.... :tummenupp

Last edited:
Ursäkta min fråga men varför göra sig omaket att skifta plats? Om du har två identiska hojar med olika gafflar på, varför byta plats på dem?

- Det är för att en av dem ska ha lite mordernare/effektivare "moddar" än den andra som ska vara i det närmaste originalskick. Den icke-originala får gaffel o bakhjul från ZX10, tändförskjutare, rensad luftburk, lättat drivpaket o div. andra viktbesparande detaljer. Originalutseendet blir ändå i det närmaste oförändrat :)

Tråden startades 07:30 - du hade hunnit ganska långt om du mekat fram till 14:15, sen använder du pengarna till mer kall öl istället.... :tummenupp

- För oss arbetsmyror som jobbar hela dagarna ända fram till semestern tillåts icke att avvika från kontoret för mysig egentid i garaget. Får se om jag ordnar det här själv till helgen...eller om staketet måste få förtur.

- Det är för att en av dem ska ha lite mordernare/effektivare "moddar" än den andra som ska vara i det närmaste originalskick. Den icke-originala får gaffel o bakhjul från ZX10, tändförskjutare, rensad luftburk, lättat drivpaket o div. andra viktbesparande detaljer. Originalutseendet blir ändå i det närmaste oförändrat :)

Aah då är jag med. Hoppas du hittar nån som kan hjälpa dig. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park