Vill matta ner en kromad del på hojen på ett snyggt sätt...tillvägagångsätt?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Har 2 delar som är i krom som jag vill matta ner o få att se ut som borstad aluminium typ.
Har redan testat med att våtslipa med allt från 400 papper o uppåt. Dock så ser det väldigt ojämnt ut o inte alls bra.

Någon som gjort något liknande förut o fått bra resultat?

Värt att tänka på vilket material som är under kromet, slipade som du med fint våtslip och resultatet vart ganska bra. Men slipade lite för mycket på kanterna och fram kom koppar eller mässingfärgat material. Gjorde detta på ett tanklock.

Värt att tänka på vilket material som är under kromet, slipade som du med fint våtslip och resultatet vart ganska bra. Men slipade lite för mycket på kanterna och fram kom koppar eller mässingfärgat material. Gjorde detta på ett tanklock.

Vilken kornstorlek på våtslippappret använde du? Sen om det kommer fram mässingsfärg på kanterna gör inget. Ser bara ännu bättre ut enligt mig

Scotch brite, o ett jävla gnuggande:gnissla
Annars borde glasbläster funka bra det med.

Kopparn som kommer fram är ett mellanlager, under kopparn kommer antagligen stål. Koppar fäster bättre på stål än rent krom, alltså förkopprar man stålet först och lägger kromet på det.

Kommer inte ihåg vilken kornighet jag använde. Bifogar en bild på hur tanklocket blev. För mig duger det men du kanske är mer kräsen. Blev lite borstad look istället för dåligt krom. Denna bild är före jag gick på den igen o kopparn kom fram.

Edit: Ville ha repig look åt ett håll, vill du ha matt utan sliprepor gäller nog väldigt fint papper.

Bifogat

• IMG_1721.jpg
    IMG_1721.jpg
    202 KB · Visningar: 186
Last edited:
Kör ännu finkornigare, typ 1200 eller 2000. 400 är rätt grovt...

Kommer inte ihåg vilken kornighet jag använde. Bifogar en bild på hur tanklocket blev. För mig duger det men du kanske är mer kräsen. Blev lite borstad look istället för dåligt krom. Denna bild är före jag gick på den igen o kopparn kom fram.

Edit: Ville ha repig look åt ett håll, vill du ha matt utan sliprepor gäller nog väldigt fint papper.

Ser bra ut som fan. Dock så testade jag allt från 1500 till 400. O allt under 400 var helt verkningslöst. Kunde gnugga hur mycket som helst utan resultat. Jävligt hårt krom. Testade senare på en kina pryl i krom som blev kanon med lite gnuggande av så pass fint papper som 1500. Stor skillnad på krom kvalitet.

Men du..hur många minuter gnuggande krävdes för det där resultatet?

Gnuggade ett bra tag, tror jag tog lite grövre först och drog åt ett håll, sen tog jag finare och fortsatte dra åt samma håll. Kanske 10-20 minuter. Är nog olika på olika delar o fabrikat, bara testa lite.

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back