Vill lära mig tig-svetsa!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det jobbiga med att slipa dem i båda ändar och att använda båda ändar, är att om man doppar dem båda lite illa så är det bara att skicka gaslins och spännhylsa i soporna tillsammans med volframen...

Är inte helt säker på att jag förstår vad du menar där? Jag brukar knacka av dom bara. Måste ändå knacka av dom för att få in dom i slipen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Är inte helt säker på att jag förstår vad du menar där? Jag brukar knacka av dom bara. Måste ändå knacka av dom för att få in dom i slipen.

Wow, då blir det dyrt! Brukar sätta volframen i en skruvdragare, o sen slipa mot vinkelslip
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Wow, då blir det dyrt! Brukar sätta volframen i en skruvdragare, o sen slipa mot vinkelslip

Kanske det blir, har inte direkt nån förbrukning på det eller betalat wolframspröten själv så jag vet inte, gör bara som dom andra.

Den svetsningen vi gör är inte producerande industri så det spelar troligtvis mindre roll. Sen så är det bara kul att vaska en wolframpinne då och då för att visa att man har råd med det..... Brukar vaska några 10 liters flaskor med Argon vid tillfälle av samma anledning.:rolleyes:
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Stort tack till christian (enrosabil) för tig kursen igår. Stoffe o jag lärde oss förbannat mycket bara på 3 tim. Från att inte kunna ett skit till att veta tillräckligt för att köpa rätt tig, utrustning, kunna inställningar o fortsätta öva.
Uppskattas stort! Men vi hörs efter nyår så kan vi köra en runda till.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Wow, då blir det dyrt! Brukar sätta volframen i en skruvdragare, o sen slipa mot vinkelslip

Jag har funderat på det att det skulle vara dyrt? För att förtydliga... Får jag en fet bobba på wolframen (och det är ofta) så tar jag ut den ur torchen. Ställer den på kant och smäller till med tex en slagghammare. Slår av ca 5mm. Blir det så jäkla dyrt?
 

Carne

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Älvsjö
Hoj
-06, Yamaha, XT660x
Tackar allra ödmjukast jag också. Får öva ett tag och återkomma igen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag har funderat på det att det skulle vara dyrt? För att förtydliga... Får jag en fet bobba på wolframen (och det är ofta) så tar jag ut den ur torchen. Ställer den på kant och smäller till med tex en slagghammare. Slår av ca 5mm. Blir det så jäkla dyrt?

Det är inga jättepengar för en stav volfram, de flesta kostar strax under hundringen styck, beror lite på sort.
Men.
Så som jag brukar göra så försvinner det max en mm per gång, och jag förbrukar kanske 5 stavar/år då någon alltid kommer bort, man står i ett schakt och är oförsiktig och den trillar ner osv. Skulle jag göra på ditt vis så skulle det innebära 25 stavar istället, och då vi är 12 på firman så innebär det en ökad kostnad av 25000. Inga superpengar, men då vi är en liten firma så märks sådant, i kombination med någon gaslins och klämhylsa som gått åt när man i ren aggression sket i att slå av den, bara vände på staven och förstörde även andra sidan.

Ska vi istället föra över det hela på dessa killar som ska lära sig svetsa så kan vi utgå från att de inte använder de längsta bakstyckena då det känns så sjukt klumpigt med dem, så de måste dela vår ca 15 cm stav i 2. Då ryker 2cm per stav för att klämhylsan ska ha något att hålla fast - så 11 cm är kvar. Vilket innebär 22 volfram fuckups per hundralapp på det sätt du använder, istället för ca 110 genom att bara slipa. Det innebär ju ganska mycket mer svetsning per krona, framförallt då det lär kvaddas en del volfram när de ska lära sig. Visst, inga superpengar fortfarande, men de ska ju dessutom köpa svets, tuber, hylsor, gaslinser osv, så alla pengar man enkelt kan spara in känns ju värt att försöka få behålla, framförallt då de antagligen inte har en volframslip då bara dessa går på några tusenlappar till.

Jag säger inte att det är fel att göra som du gör, det är smidigt och enkelt och om det är praxis så kör bara, ska man vara 100%igt säker på att allt verkligen är borta varje gång så ska man göra så som du, men de enda som verkligen behöver vara så säkra är i princip de som kör på kärnkraftverken, och dit är det en bit kvar :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Stort tack till christian (enrosabil) för tig kursen igår. Stoffe o jag lärde oss förbannat mycket bara på 3 tim. Från att inte kunna ett skit till att veta tillräckligt för att köpa rätt tig, utrustning, kunna inställningar o fortsätta öva.
Uppskattas stort! Men vi hörs efter nyår så kan vi köra en runda till.

Ja ni var duktiga! Det gick faktiskt långt över förväntan måste jag säga! Finns ju förstås en hel del kvar att lära, men det tar sig fort! Det var lite kul att leka lärare en stund med, framförallt när man märkte att sakerna man sa verkligen sjönk in och det hände grejer - fort! Ingen av er som har vägarna förbi här imorgon förresten?

Tackar allra ödmjukast jag också. Får öva ett tag och återkomma igen.

Ja det tycker jag, resultaten var ju väldigt varierade, men de bitar som var bra var ju verkligen bra med, bara o traggla ett tag så ska nog polletten trilla ner! Kan ju hojta om jag vet med mig att jag har lite att göra på verkstaden så kan du få komma förbi o leka lite på egen hand medan jag pysslar med annat!
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ja ni var duktiga! Det gick faktiskt långt över förväntan måste jag säga! Finns ju förstås en hel del kvar att lära, men det tar sig fort! Det var lite kul att leka lärare en stund med, framförallt när man märkte att sakerna man sa verkligen sjönk in och det hände grejer - fort! Ingen av er som har vägarna förbi här imorgon förresten?

Tyvärr...imorgon blir det att köpa julklappar. Har på något sett inte lyckats köpa en enda än så det blir en heldag i butikerna
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är inga jättepengar för en stav volfram, de flesta kostar strax under hundringen styck, beror lite på sort.
Men.
Så som jag brukar göra så försvinner det max en mm per gång, och jag förbrukar kanske 5 stavar/år då någon alltid kommer bort, man står i ett schakt och är oförsiktig och den trillar ner osv. Skulle jag göra på ditt vis så skulle det innebära 25 stavar istället, och då vi är 12 på firman så innebär det en ökad kostnad av 25000. Inga superpengar, men då vi är en liten firma så märks sådant, i kombination med någon gaslins och klämhylsa som gått åt när man i ren aggression sket i att slå av den, bara vände på staven och förstörde även andra sidan.

Ska vi istället föra över det hela på dessa killar som ska lära sig svetsa så kan vi utgå från att de inte använder de längsta bakstyckena då det känns så sjukt klumpigt med dem, så de måste dela vår ca 15 cm stav i 2. Då ryker 2cm per stav för att klämhylsan ska ha något att hålla fast - så 11 cm är kvar. Vilket innebär 22 volfram fuckups per hundralapp på det sätt du använder, istället för ca 110 genom att bara slipa. Det innebär ju ganska mycket mer svetsning per krona, framförallt då det lär kvaddas en del volfram när de ska lära sig. Visst, inga superpengar fortfarande, men de ska ju dessutom köpa svets, tuber, hylsor, gaslinser osv, så alla pengar man enkelt kan spara in känns ju värt att försöka få behålla, framförallt då de antagligen inte har en volframslip då bara dessa går på några tusenlappar till.

Jag säger inte att det är fel att göra som du gör, det är smidigt och enkelt och om det är praxis så kör bara, ska man vara 100%igt säker på att allt verkligen är borta varje gång så ska man göra så som du, men de enda som verkligen behöver vara så säkra är i princip de som kör på kärnkraftverken, och dit är det en bit kvar :)

Jag lever delvis på att det säljs mycket svetsmtrl så jag föredrar att alla gör som mig men det är klart man skall vara ekonomisk.

Men tycker att en hundring låter dyrt? Vad svetsar du med? Antar att det är röd? Kollade listpris på en guld 2,4 och det ligger på runt 45kr innan rabatter.

Får jag fråga vad du slipar för spets på grön till AC aluminium?
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag föredrar de röda med torium i, har för mig att det är en femhundring för 6 st, i runda slängar.

Du får gärna fråga om alu-svetsning, men jag har inget bra svar - det var 7 år sedan jag pysslade lite med det och jag kommer inte ihåg vad det var för volfram jag använde, dock vet jag att vi helt enkelt körde dem i bandslipen när man kvaddat dem, och tog bara bort överflödigt material, den blir ju automagiskt rundad när man tänder svetsen sen. Ibland stoppade man den i bandslipen och slipade bort hela "blobben" o sen körde man vidare.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag som lekman har provat lite olika färger till AC och kommit fram till att de gröna är sisådär. Tänder sämre och har inte lika stabil ljusbåge, Guld och Vita är riktigt bra. Vita är köpta på tips från den där gubben på weld.com som har mycket filmer på youtube, har för mig att de vita är legerade med lantan?

Spets till AC fick jag ett tips av en kompis att slipa det spetsigt (som för svart och rostfritt) och få den att forma till sig genom att tända den på en svart bit, backa bort från den så ökar svetspänningen och värmen i elektroden ökar och det formas till en mycket mindre kula än att ha en oslipad. Mycket mer kontrollerbar ljusbåge sen. :tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag som lekman har provat lite olika färger till AC och kommit fram till att de gröna är sisådär. Tänder sämre och har inte lika stabil ljusbåge, Guld och Vita är riktigt bra. Vita är köpta på tips från den där gubben på weld.com som har mycket filmer på youtube, har för mig att de vita är legerade med lantan?

Spets till AC fick jag ett tips av en kompis att slipa det spetsigt (som för svart och rostfritt) och få den att forma till sig genom att tända den på en svart bit, backa bort från den så ökar svetspänningen och värmen i elektroden ökar och det formas till en mycket mindre kula än att ha en oslipad. Mycket mer kontrollerbar ljusbåge sen. :tummenupp

Ok, skall testa den metoden. Måste leta upp lite guldiga som verkar vara allround till i princip allt. Har en del gråa och dom är fan inte bra till nåt. Annars är det gröna och röda jag provat.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Min vän som jobbat med det sa att anledningen att man inte slipar spetsigt annars är risken att man tappar loss spetsen när den blir droppformad och får en volframinneslutning i fogen. Samma anledning som varför man ska göra en liten liten slipning tvärs spetsen när man kör DC-svetsning också. Men om man använder grövre tjocklek och inte kör med för hög ström i förhållande till tjockleken så är det ytterst ovanligt att man tappar droppen, den blir ju även trubbigare om man brassar på för mycket så det är lite självreglerande. Men om man ska svetsa i väldigt tunnt alu och ska köra låg ström hjälper det mycket att kunna ha den spetsig. Tänder lättare och så dansar inte ljusbågen runt så mycket som med en stor kula.

Men som jag skrivit i en annan tråd så lär man sig mest på att experimentera med alla parametrar, även elektroderna!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har funderat på det att det skulle vara dyrt? För att förtydliga... Får jag en fet bobba på wolframen (och det är ofta) så tar jag ut den ur torchen. Ställer den på kant och smäller till med tex en slagghammare. Slår av ca 5mm. Blir det så jäkla dyrt?

Elektroden är ju så otroligt hård så det är inte mer än sällan när mina tränade schimpanser (arbetskollegorna) slår av dem på sättet du beskriver att den "fransar" upp sig". Det blir grader och skit så du får slipa bort 10-15 mm för att den ens ska passa i spännhylsan.

Slipa rent som nämnt ovan!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Rosa och guld är väl också "universal" samma sort om jag förståt det rätt...

Rosa tycker jag dock är vanligare att man ser överallt? Dem funkar bra i AL!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top