Vill lära mig meka, behöver hjälp?

Största problemet med att meka över huvud taget i Göteborg brukar vara att hitta en plats att meka på till rimlig penning. Se sen till att börja med nåt enkelt. Förgasarmotor rekommenderas och nåt standardmässigt som går att googla på och hitta delar till.
 
Tack jag har min chopper som i dagsläget går bra.
Vad är det för kina-moppe? Lägg gärna upp bild.
Hittade en billig pocketbike tror jag det kallades för (på Blocket) för några hundralappar, kan det vara nåt att leka/skruva på? Den är på en 50cc.
 
Kan ju bli lite elmeck också, så en enklare voltmeter, en skaltång och en lödkolv är inte dumt.

Sen är det bara att börja skruva. Ta det lugnt och metodiskt, och nyttja internet, väldigt sällan som det inte finns någon som haft samma bekymmer tidigare, eller lagt ut en film på nätet hur man gör.
Och här är ett ypperligt forum att ställa frågor också.

Lycka till!
 
Några saker/tips som inte kommit fram bland de många bra:
Använd RÄTT verktyg:fakta!
Fasta nycklar/hylsor/ringnycklar till 6-kantskallar/muttrar, inte skiftnyckel eller tång.
Insex till insex, torx till torx...
Kolla att stjärnskruvmejseln passar, det finns olika (philips, pozidriv...).
Kort sagt: se till att verktyget passar, då sparar du många förstörda bultskallar, skruvspår och svordomar...
Och när någon annan har klantat till det är en lagom stor svetstång behändigt:tummenupp. Och grispittar (google is your friend). Spara bara frisk skruv med intakta spår/skallar.
My 2c.
Lycka till!
:hejFredrik
 
Ska renovera motorn på Farsans TR6:a (Bil) framöver.
Det är bara o vara med om vill.
 
Tack jag har min chopper som i dagsläget går bra.
Vad är det för kina-moppe? Lägg gärna upp bild.
Hittade en billig pocketbike tror jag det kallades för (på Blocket) för några hundralappar, kan det vara nåt att leka/skruva på? Den är på en 50cc.

https://goo.gl/images/omY7yd

Skit i pocketbike. Bättre med en moppe elle tom en gräsklippare.
 
Första gången jag satte verktygen i en motorcykel var för 2 år sen, i min gamla nergångna Dr650 som jag mer eller mindre fick skänkt.
Sammanfattningsvis så samlade jag på mig kunskapen på nätet samt på forum. Känsla för mekanik och verktyg hade jag tydligen redan :yoparty

...sen så är ju varje framgång en boost för självförtroendet och varje motgång en lärdom såsom när jag rengjorde bromsoket med avfettningsmedel utan att ta ut gummipackningen. Den svällde upp med 30% och satte kolven. Fick då lära mig att aldrig rengöra eller smörja gummi med petroleumprodukter. Dessutom blev jag presenterad för silikonfettet då gummi ska smörjas som sen kan ställa till det om man får det på en yta som ska lackas om. Detta var bara ett litet exempel på vilka lärdomar man lan få efter vägen :fakta
 
Förr i världen hade FMCK en bra utbildningsverksamhet. Vet inte status numera. Kräver nog en del mertid i gröna kläder dessutom.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top