Vill lära mig meka, behöver hjälp?

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Hej!
Har förälskat mig i gamla bilar och hojar men kan inget om mek. Skulle vilja lära mig grundera, vad delar heter, hur dom fungerar, lära mig att plocka isär en gammal hoj och sätta ihop den igen. Men vågar inte börja utan några förkunskaper. Så jag undrar om någon har tips vart jag kan vända mig? Bor i Göteborg. Kanske någon vill hjälpa mig? Kan ge lite pröjs för grundlektioner. Vill gärna lära mig som sagt. Undrar även om det finns bra litteratur för mc-mek? Gärna på svenska då min engelska inte är så stabil. Eller om det finns bra youtube-klipp eller dvd med grunderna för mek och vad alla delar heter och hur de fungerar. Tacksam för all hjälp och tips, känner ingen som kan meka. Är optimistisk om att vilja lära mig och själv kunna greja med min nyinförskaffade hoj framöver.

Jag har en hemmabyggd chopper från 1972 baserad på Honda-delar.

Tack på förhand!
/nybörjarn
 
Last edited:
tror mekning är nåt man växer upp med, går säkert o lära sig i vuxen ålder =) har du detta intresse borde du ha några grundkunskaper? se till o skaffa lite standard verktyg, kika på youtube el annat, prova dig fram.
kunskap kommer med tiden. de du kanske ska kolla på är nån svetsutbildning kanske?
nåt garage där flera mekar?
honda motorn kanske de går o hitta nån verkstadshanbok till.
prova dig fram, lycka till. :)
 
Köp en lite lagom projektig gammal hoj, och fixa det du tycker ser ut att behöva fixas. Läs på varje steg och fråga om du undrar över något.
Mek lär man sig genom att göra. Och fel blir det många gånger på vägen. ::hihi
Sedan är det ju säkert bra att känna någon som har mekat lite förr som kan svara på vanliga frågor.

Youtube funkar rätt bra för att kolla hur man kan göra vanliga mek med.
 
Börja smått är mitt tips.

Olja/filter är tex ofta ganska lätt och bra att börja med som exempel för att få lite mekvana med den egna hojen.
Annars kan du tex ta av bakhjulet och sätta tillbaka, sen när du behöver tex byta drivpaket så är inte allt helt nytt med att få av hjul, kedja, drev osv. Pss så känns det inte lika stressat och komplicerat när man måste göra "allt" för första gången.

En bra manual är bra med sprängskisser så du ser hur allt sitter samt med vilka moment skruvar ska dras, sen tycker jag denna är ganska bra:
https://haynes.co.uk/catalog/motorc...hbooks/motorcycle-basics-techbook-2nd-edition

Andra rena servicejobb som ofta är ganska lätta är tex att byta bromsvätska och belägg, det ger också mekvana så du får in en känsla för just din hoj.
 
Jag förstår hur du menar, min far eller mor hade dock inget motorintresse. Och jag hade inte det heller under uppväxten. Intresset för muskelbilar, choppers, v8, har kommit i vuxen ålder dom senaste åren nu. Och det är nu som jag vill lära mig. Har tyvärr inga grundkunskaper, är estetiskt lagd i grunden, jag kan måla hojen :)

Verkstadshandbok för motorn låter som en god idé.
Det finns inte kurser att gå? T ex en KY-utbildning i mekanik. Det hade varit bra där jag får lära mig grumderna hur en motor är byggd, fungerar, och alla övriga delar på en hoj.
Standardverktyg har jag en hel del för att komma igång med. Behöver nog mest stöttning, vara lärling där någon redan kan och vet hur grejerna fungerar.
 
Jag förstår hur du menar, min far eller mor hade dock inget motorintresse. Och jag hade inte det heller under uppväxten. Intresset för muskelbilar, choppers, v8, har kommit i vuxen ålder dom senaste åren nu. Och det är nu som jag vill lära mig. Har tyvärr inga grundkunskaper, är estetiskt lagd i grunden, jag kan måla hojen :)

Verkstadshandbok för motorn låter som en god idé.
Det finns inte kurser att gå? T ex en KY-utbildning i mekanik. Det hade varit bra där jag får lära mig grumderna hur en motor är byggd, fungerar, och alla övriga delar på en hoj.
Standardverktyg har jag en hel del för att komma igång med. Behöver nog mest stöttning, vara lärling där någon redan kan och vet hur grejerna fungerar.

Det har förekommit ett par försök med att få till grundkurser i mek några gånger genom åren, men det har aldrig verkat vara något tillräckligt allmänt intresse.
 
Tack zoda, bra tips med att börja med små saker. Det är nog mest rädsla nu tror jag, att våga skruva av bakhjulet och hoppas på att jag får dit det på rätt sätt och att det sitter å inte lossnar när jag kör iväg :)

Tack såg ett annat tips också om den boken från Haynes, så jag gjorde en beställning på den nu, skulle komma om 1 vecka från england.
 
OK Ulvhamme, synd det! Måste ju finnas fler än jag som inte växte upp med en händig motorintresserad förälder kan jag tycka.
 
Tack zoda, bra tips med att börja med små saker. Det är nog mest rädsla nu tror jag, att våga skruva av bakhjulet och hoppas på att jag får dit det på rätt sätt och att det sitter å inte lossnar när jag kör iväg :)

Tack såg ett annat tips också om den boken från Haynes, så jag gjorde en beställning på den nu, skulle komma om 1 vecka från england.

I Haynes så bör det finnas med en uppgift för med vilket moment bakhjulet ska dras, så skaffa en momentnyckel och följ det så ska det nog inte vara något problem.
Generellt kan man väl säga så ska man meka i lugn och ro, ta sin tid på sig och dokumentera alla steg man gör när man plockar isär saker så blir det lättare att få ihop det igen. Med en manual är det ju lättare för då har någon annan redan dokumenterat alla stegen. :D
Ett vanligt nybörjarfel är att dra åt skruvar för kung och fosterland, vilket inte behövs, och dessutom kan skada gängor. en momentnyckel hjälper avsevärt mot att dra saker för hårt eller för löst.
 
Ulven, har du några bra nybörjarvideos-tips på Youtube så får du gärna länka. Jag är helt grön som sagt men heller inte trög :) tror jag ska kunna lära mig om jag bara får bra grundskola. Jag kan ju skruva ihop möbler och leksaker som jag skruvat isär genom åren.
 
Det första man måste ha är ett orubbligt intresse för dessa fordon.Nästa är en hyfsat bra verktygsuppsättning och naturligtvis en lämplig plats att utföra detta skruvande på.Nästa är vilja att prova på utan att vara rädd för att allt ska gå sönder.Man kan lära sig mycket genom att prova men måste naturligtvis dra gränsen där man inser att man ger sig på något som man inte kommer att kunna slutföra.
 
Tack Ulven, ska fixa alla verktyg som kan behövas kommande veckor.
Vilka märken håller bäst? Har läst till mig att Bahco ska vara ett bra gediget märke.
 
Ankan, det låter klokt. Jag kommer få tillgång till en lokal jag kan ställa hojen i om ett tag, där tänkte jag skapa en liten hörna med verktyg så jag kan börja lite smått. Hojen är ju tung som ett as. Vad behöver jag för att få upp den på något ställ eller bord? Måste man ha någon elektrisk lyft? Mc-ställ? Om ni har tips på vad jag kan behöva så tar jag tacksamt emot.
 
Ankan, det låter klokt. Jag kommer få tillgång till en lokal jag kan ställa hojen i om ett tag, där tänkte jag skapa en liten hörna med verktyg så jag kan börja lite smått. Hojen är ju tung som ett as. Vad behöver jag för att få upp den på något ställ eller bord? Måste man ha någon elektrisk lyft? Mc-ställ? Om ni har tips på vad jag kan behöva så tar jag tacksamt emot.

Biltema har ett litet sortiment av hojlyftar som är av varierande kvalité, men duger iaf. Ett rejält mekbord med lyft kan nog vara praktiskt med, men ligger nog utanför hobbymekandets budget. :D
 
Köp något gammalt halvrisigt för ett par tusen med en rephandbok och sätt igång :tummenupp Gärna nått som det är hyfsade priser på delar, du kommer troligtvis att skruva sönder endel saker.
Får väl gärna vara något halvfungerande, börja felsöka på stendöda ting utan mekvana är nog rätt hopplöst.

(Att ta lite foton i olika vinklar innan man plockar isär saker kan vara till god hjälp när man ska få ihop det.)
 
Ok! Någon länk som klarar lyfta en tung chopper på 600cc?
Som inte kostar mig allt och lite därtill :)
 
Bara för att flika in lite, ett mekbord är säkert skönt att ha men du behöver absolut inte skaffa ett nu för att lära dig skruva.
 
Ett hydrauliskt lyftbord är perfekt för att kunna sitta bekvämt när man mekar med hoj eller t.ex. vill sitta bekvämt vid svetsarbeten m.m.
 

Bifogat

  • 20160103_195849.jpg
    20160103_195849.jpg
    147.2 KB · Visningar: 70
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top