Vill kortat svingen på thunderace, är det skitsvårt eller?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej byggt enklare fighter av en thunedrace men nu vill jag om det går korta svingen bak lite grann.

Så hur mycket bör man korta för att inte ta för mycket?

Hur gör man det enklast/bäst?
Hade fundering själv men frågar i alla fall kunnigare folk nu för att inte åka på nån nit när det är försent men kapa sving svetsa igen gaveln, bora hål och kör i en bussning.
Räcker det?

Nu har jag aldrig studerat en Thunderace-sving närmare, men att börja bygga om svingar är inget enkelt hempul. Du måste ha en ordentlig jigg för att få den rak när du både kapar och svetsar.
En vild gissning är att du bör kapa den mitt på svingen och ta bort nån cm och svetsa ihop igen. Å vill du inte ha synliga svetsfogar så har du mycket slip å pilljobb framför dig. Samt att den som svetsar måste ha stenkoll på vad han gör, du vill högst troligt inte uppleva vad som händer när svingen går av :näsblod

Nja asså skitsvårt är det säkert inte, men det är nog svårt :D

Är det inte lättare att leta upp en kortare sving?

Att modifiera infästningen låter som en lättare deal än att korta svingen.

Jag har fyra stycken liggandes: 1 st. CBR900 Fireblade, 1 st. GSX-R 750 '96, 1 st. CBR600 typ '02 och en till Honda Super Blackbird.

Hör av dig om du är intresserad..

Är det inte lättare att leta upp en kortare sving?

Att modifiera infästningen låter som en lättare deal än att korta svingen.

Jag har fyra stycken liggandes: 1 st. CBR900 Fireblade, 1 st. GSX-R 750 '96, 1 st. CBR600 typ '02 och en till Honda Super Blackbird.

Hör av dig om du är intresserad..

Varför har man så många liggandes? Nån speciell anledning?

Tack för era åsikter och synpunkter.
Känner en kille som påstår sig kunna svetsa bra då han delvis jobbar med det men är är ändå lite orolig. Ett dåligt jobb ger ju mig mycket smärta och jag kommer ju använda den för en hel del lekbruk och tukta hojen rätt hårt.

Men det tåls att fundera på helt klart i alla fall.

Men hur mycket är det vettigt att korta då undrar jag fortfarande för att få den mer lättlekt.

Står en gsxr 750 99 i mitt garage nu ( dock inte min) men skall ut och mäta och hör av mig till dig Svensson om den ser användbar ut så kanske jag kan köpa av dig din i så fall.

Last edited:
Är det inte enklare att sätta på ett större bakdrev? Alternativt ett mindre framdrev?

:tummenupp :)
:nicka

Då är det också lättare att återställa den till ursprungsskick om man vill sälja den (jag skulle inte ge mycket för en hoj där någon amatör har varit och kapat och svetsat på svingen). Dessutom finns det en viss risk att hojen skulle bli instabil i högre farter om man kortar hjulbasen på den.

Jo jag vet ju att den mister egenskaper om man ska köra fort, men jag skall ju inte ha den som sport touringhoj, kommer ha den till lek och drevning kommer ju i villket fall som hellst på nu.
Funderar ju på att bygga om den till ren stunthoj i vinter i alla fall då den står som streetfighter nu.
Gillar att bygga men har aldrig expremnterat med svingar än där av min fråga.
Så jag skiter faktiskt i värdeminskningarna då jag tänkt behålla den här hojen trots att jag kanske köper nån nyare räser att glida på också i framtiden.

Last edited:
Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...