Vill köpa kjedjeverktyg...

Brumelibrum

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Uppe i Norr
Hoj
Xr 650 SM, Tidigare hojar:lätt modifierad KTM 380sx, RMX 250
Vill köpa kedjeverktyg...

Hejsan
Jag undrar om det är någon som vet var man kan köpa kedjeverktyg så man själv kan byta nitlås och inte behöver åka till handlarn bara för att man vill dreva om eller på med andra fälgar osv?

Tacksam för all hjälp
 
Last edited:
Du behöver väl inte byta kedja om du drevar om eller byter hjul? Såvida du inte drevar om extremt mycket och hjulet inte går att flytta så långt i svingen...

Kedjeverktyget kostar väl ändå mycket mer än bara 100-400 kr?
 
Brumelibrum skrev:
Hejsan
Jag undrar om det är någon som vet var man kan köpa kjedjeverktyg så man själv kan byta nitlås och inte behöver åka till handlarn bara för att man vill dreva om eller på med andra fälgar osv?

Tacksam för all hjälp

Jag har ett du kan få köpa.. jag råkade köpa två eftersom jag fick lite bråtom att få tag på ett. Skicka Pm vid intresse.


Riktiga nitlås verktyg går inte bara på 100-400:- som ovan skriver de ligger mer runt 1000:-.
 
Last edited:
Finns billiga, kanske runt 3-400. Dessa är dock oftast skit och går sönder väldigt lätt.
Riktiga kostar som ovan, mellan 1000-2500. Även dessa går sönder om man gör fel, vilket är lätt hänt.
 
kör med kedjelås så slipper du krångla :tummenupp

men ska du ändå trillskas med att nita så kan man lätt göra det med hammare och ett mothåll (ev nån körnare oxå)
 
Last edited:
När jag skulle byta kejda så hittade jag ingen låsning på kedjan....så jag tog fram vinkelslipen och sågade bort den...=)
 
Varför jag vill ha nit lås är för att jag har varit med om att det släppt med vanligt lås med alldeles ny kedja och kedjelås på 380in (så klart otur eller slarv :va ) och det rensade på ganska friskt och jag vill inte att det händer på motarden när man är ute och busar självklart så funkar ju vanligt kedjelås också det bara känns lite tryggare med nitlås.

Det blir väl att byta till offroad fälgar med vinterdäck nu i vinter och sen laborera lite med drevningen till motarden och när man sen ska grusbusa...man vill ju hitta den optimala utväxlingen när det ska räjsas :banana
 
PD skrev:
kör med kedjelås så slipper du krångla :tummenupp

men ska du ändå trillskas med att nita så kan man lätt göra det med hammare och ett mothåll (ev nån körnare oxå)

Kedjelås = bara skit, jag skulle aldrig använda det på en nyare 600cc+ eller liknande har hänt för många olyckor tack vare dem.

Nita med körnare + hamare = Funkar skit(har testat nithuvudet gick sönder), visst använder man skit nitlås som har mjuka nithuvun så kanske det funkar men annars så går det inte så bra.
 
ska det åkas i skog och mark så kanske nitlås är att rekomendera men jag har då aldrig haft problem med varken enduro,cross eller landsvägshojar under mina 15års hojåkning men det kanske är ren tur :) fungerar fint med kedjelås på min nuvarande 300hk sporthoj också.

Se till att sätt låset på rätt håll bara, har sett många som gör fel där

Dom gångerna jag har fumlat bort kedjelåset och behövt nita så har jag använt en vanlig kedjelänk från kedjan istället för nitlänken dom skickar med i kedjepaketet
 
Vanligt kedjelås funkar utmärkt, i alla fall på cross/enduro/motardcyklar. Vet inte hur det är på mera effektstarka cyklar, men det borde som sagt fungera utmärkt där oxå, bara man sätter dit låset ordentligt. :tummenupp
Har varit med om att själva "låsbläcket" till kedjelåset har trillat bort ett par gånger, utan att jag har märkt det. Kan ha kört så ganska länge faktiskt. :gnissla
Men jag har aldrig (ta i trä) råkat ut för kebjebrott eller liknande.

Enklast är ju att ha två kedjor om man ska skifta hjul, motard/enduro. Men det går lika bra att skarva kedjan med ett par länkar och ha två kedjelås.
Funkar för mej i alla fall. :tungan
 
Najar man och siliconar clipslåset så ska det mycket till för att det ska lossna. Sen är det inte fel om man tittar till det då och då för att se till att sitter som det ska.
 
Brumelibrum skrev:
Hejsan
Jag undrar om det är någon som vet var man kan köpa kedjeverktyg så man själv kan byta nitlås och inte behöver åka till handlarn bara för att man vill dreva om eller på med andra fälgar osv?

Tacksam för all hjälp

Dela kedjan är inget problem verktyg för detta kostar ca 200:-.
Ska man sätta ihop så kan man ha clips (pressfit eller lösa) eller ännu hellre verktyg för att nita runt 1000:-.
Jag skulle inte våga köra med clips på en effektstark hoj.
 

Bifogat

  • didtaglia_D.gif
    didtaglia_D.gif
    11.2 KB · Visningar: 849
2ono skrev:
Dela kedjan är inget problem verktyg för detta kostar ca 200:-.
Ska man sätta ihop så kan man ha clips (pressfit eller lösa) eller ännu hellre verktyg för att nita runt 1000:-.
Jag skulle inte våga köra med clips på en effektstark hoj.

Verktyget som du har på bilden vet du vad det kostar och har du själv använt det?
 
Brumelibrum skrev:
Verktyget som du har på bilden vet du vad det kostar och har du själv använt det?

Jag har använt det lånat och det blir en 100% nitlåsning , den är special för DID kedje nitar.

Man ber snällt där man köper kedjan så kan man låna hem verktyget :tummenupp

Har ingen erfarenhet av universalgrejer.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top