vill köpa inlösenhoj, tipsa mig!

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Tja!
Har funderat mer och mer på denna iden. Vet du om en vurpad hoj, helst med mycket plast skador m.m.=dyra skönketsfel. så vill jag gärna bli tipsad då jag är ute efter en som man kan köra bana med och göra körduglig för billig peng.
Vart kan jag hitta sådana hojjar?

Starta ett företag inriktat på skrotning & handel med mc delar. Bearbeta försäkringsbolagen för att få bli acckrediterad uppköpare.

Välj & vraka mellan rodellskrapade värstinghojar för 30" under butikspriser..

Du kan inte köpa inlösenhojar.
Dom är inlösta för att dom anses för skadade för att köras i trafik (oftast)
Dessa hojar får hojskrotar o vissa hojförsäljare köpa för att använda till reservdelshoj (alt laga om den nu går att laga)
Om den lagas skall den senare göra en ordentlig besiktning hos sv bilprovning.
Så det e ganska kört att köpa en sådan tyvärr...

.../Yoshi

jag köper en via en som har handel redan, kommer besikta hojjen igen...
jag behöver bara få hjälp med att hitta dessa hojjar!

Icke! där har du fel, jag har en inlösenhoj den köpte jag av en hojsäljare/skrotare,tänk på att det går inte att väcka en bil tlll liv men det går det att göra med en hoj, min har kryssat ramnummer, den blev riktigt billig

Yoshi_gixxeRR skrev:
2529495 Du kan inte köpa inlösenhojar.
Dessa hojar får hojskrotar o vissa hojförsäljare köpa för att använda till reservdelshoj (alt laga om den nu går att laga)

.../Yoshi

SMoto skrev:
2529514 jag köper en via en som har handel redan, kommer besikta hojjen igen...
Det är en hård marknad det där... ingen privatperson kommer få reda på vad som finns. Du får helt enkelt be din din handel som sysslar med sådant ge dig en lista vad som finns... och det kommer väl troligen inte ske.

SMoto skrev:
2529514 jag köper en via en som har handel redan, kommer besikta hojjen igen...

Han som har handeln, får han inga tips? Letar inte han?

Swedie skrev:
2529523 Det är en hård marknad det där... ingen privatperson kommer få reda på vad som finns. Du får helt enkelt be din din handel som sysslar med sådant ge dig en lista vad som finns... och det kommer väl troligen inte ske.

säg inte det, har man bra kontakt med "handlarna" så borde det funka.
tycker det är synd att det är en sluten marknad! iof kanske den skulle urarta om privatpersoner fick vara med. MEN, f-bolagen skulle nog kunna få ut mer för dom.

Chronic skrev:
2529524 Han som har handeln, får han inga tips? Letar inte han?

Har inte bett honom, ska kika djupare på det. Har just börjat fundera allvarligt på det. Och efter man spanat lite på E-bay så verkar det som en bra lösning.

Last edited:
SMoto skrev:
2529869 säg inte det, har man bra kontakt med "handlarna" så borde det funka.
tycker det är synd att det är en sluten marknad! iof kanske den skulle urarta om privatpersoner fick vara med. MEN, f-bolagen skulle nog kunna få ut mer för dom.

Har inte bett honom, ska kika djupare på det. Har just börjat fundera allvarligt på det. Och efter man spanat lite på E-bay så verkar det som en bra lösning.

Risken är ju som sagt att någon mindre begåvad person köper en sådan hoj för att göra ett klipp, fixar ihop den lite halvtaskigt och sedan antingen använder den själv, eller kränger den vidare till någon annan, och råkar ut för en olycka pga att hojen varit undermåligt reparerad. Då blir det nog dyrare i slutänden för försäkringsbolaget än vad den lilla ökade förtjänsten ger.

Dessutom skulle kvalitén på reparationerna förmodligen sjunka markant om privatperson fick köpa sådana hojar. Det i sin tur skulle innebär att risken att köpa en f.d kraschad hoj skulle öka och priset på de hojarna sjunka. I det långa loppet är det alltså inte alls säkert att försäkringsbolaget skulle få ut mer pengar för hojarna eftersom de som reparerar och säljer hojarna förmodligen skulle få ut mindre pengar för de.

DR-Zätare skrev:
2529878 Risken är ju som sagt att någon mindre begåvad person köper en sådan hoj för att göra ett klipp, fixar ihop den lite halvtaskigt och sedan antingen använder den själv, eller kränger den vidare till någon annan, och råkar ut för en olycka pga att hojen varit undermåligt reparerad. Då blir det nog dyrare i slutänden för försäkringsbolaget än vad den lilla ökade förtjänsten ger.
QUOTE]

MEN, man måste ju ändå besiktiga hojjen igen före den får användas. Där skall ju "utbildad" personal godkänna om hojjen är brukbar.

Bakhjul skrev:
2529521 Icke! där har du fel, jag har en inlösenhoj den köpte jag av en hojsäljare/skrotare,tänk på att det går inte att väcka en bil tlll liv men det går det att göra med en hoj, min har kryssat ramnummer, den blev riktigt billig

Nu pratar ni nog om två skilda saker. Han menar nog att han ska köpa den direkt av försäkringsbolaget (budgivningen som de auktoriserade verkstäderna är med på) och inte av den som redan köpt den på budgivningen.

Exempel:

Jag kraschade.
FB köpte vraket av mig.
Budgivning.
Ådalens Bildemontering köpte hojen av FB.

Jag antar att SMoto vill köpa hojen av FB och inte av Ådalens Bildemontering. Eller?

.

Yoshi_gixxeRR skrev:
2529495 Dom är inlösta för att dom anses för skadade för att köras i trafik (oftast)
Nästan alla kraschade hojar går att laga (förutom om den har tagit eld och smält ner till en liten klump av metall och plast), det är bara en fråga om kostnaden. Om då kostnaden för att reparera hojen överstiger vad försäkringsbolaget kan lösa in den för så väljer de det billigaste alternativet.

Vid en krasch springer kostnaderna fort iväg även om inte skadorna är särskilt stora. Och tänker man då på att någon som betalar tiotusentals kronor per år för att helförsäkra sin hoj säkert inte nöjer sig med att försäkringsbolaget ska komma så billigt undan som möjligt genom att sätta på begagnade delar eller laga plast så är det inte så konstigt om en hoj går till inlösen även om den är i bra mekaniskt skick men har fått en del skönhetsfel vid en krasch.

Yoshi_gixxeRR skrev:
2529495 Du kan inte köpa inlösenhojar.

.../Yoshi

Jodå, kryssar de ramen så går det i vissa fall.

Vet att vissa FB säljer saker internt som dom har löst in.

Jag jobbar på LF, och vi får ibland anmäla intresse för köp av diverse saker.
Allt ifrån stulet till brandskadat, eller krockat..

I somras köpte en kollega till mig en krockad R6:a som LF hade löst in. Den är i fullt bruk på gatan igen. Så visst går det..

EDIT: Var kanske lite sen :)

R1Monstret skrev:
2529982 Vet att vissa FB säljer saker internt som dom har löst in.

Jag jobbar på LF, och vi får ibland anmäla intresse för köp av diverse saker.
Allt ifrån stulet till brandskadat, eller krockat..

I somras köpte en kollega till mig en krockad R6:a som LF hade löst in. Den är i fullt bruk på gatan igen. Så visst går det..

EDIT: Var kanske lite sen :)

Sätt opp dig på den listan och ring mig så köper jag :tummenupp

Lurch skrev:
2529916

Exempel:

Jag kraschade.
FB köpte vraket av mig.
Budgivning.
Ådalens Bildemontering köpte hojen av FB.

Jag antar att SMoto vill köpa hojen av FB och inte av Ådalens Bildemontering. Eller?

.

Tänkte mer köpa den av bildemonteringen då FB är omöjligt som privatperson och köpa av.
har nyss hört lite och tydligen måste den firma som köper en skadad hoj återställa den till ett skick som gör att den går igenom bilprovningen, om det sen blir et fighter av en zx10 spelar ju ingen roll

Last edited:
Lurch skrev:
2529916 Jag antar att SMoto vill köpa hojen av FB och inte av Ådalens Bildemontering. Eller?
.

Jag tror väl att "Ådalens Bildemontering" i fallet med SMoto bara agerar ombud för honom, det vill säga han lägger budet men det är "Ådanels Bildemontering" som står som officiell budgivare och sedan köper han hojen av ÅB för samma pris som de gett för den när de köper den av försäkringsbolaget.

DR-Zätare skrev:
2530236 Jag tror väl att "Ådalens Bildemontering" i fallet med SMoto bara agerar ombud för honom, det vill säga han lägger budet men det är "Ådanels Bildemontering" som står som officiell budgivare och sedan köper han hojen av ÅB för samma pris som de gett för den när de köper den av försäkringsbolaget.

typ.....

DR-Zätare skrev:
2530236 Jag tror väl att "Ådalens Bildemontering" i fallet med SMoto bara agerar ombud för honom, det vill säga han lägger budet men det är "Ådanels Bildemontering" som står som officiell budgivare och sedan köper han hojen av ÅB för samma pris som de gett för den när de köper den av försäkringsbolaget.

Jo det var väl så jag tänkte också iom att han inte "är" en firma själv. Vi är alltså överens! :)

.

Kolla på ebay.de eller mobile.de i tyskland. Där kan du hitta skadade hojar.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back