Vill köpa en XR600 men vilken årsmodell? SÖKES XR

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
Har tänkt att köpa en lek-hoj för runt 20000kr som ska vara lv-reggad. Har kollat på både det ena och det andra och det verkar som att HONDA XR 600 är den enda prisvärda hojen för de slantarna...

Jag har förstått att de med dubbelförgasare(1987-1990?) är svårare att få igång, de kan krångla mkt. Efter årsmodell 1992 och uppåt ska ha skiva bak och autodekomp, OCH DÄR SLUTAR MINA KUNSKAPER!!! Stämmer det att XR:en har aldrig tillverkats med elstart (även de nya)? Vet att XLR har det, men är intresserad av XR.

Tipps på vad jag ska kolla på vid inköp och vilken årsmodell jag ska sikta mig på emotages tacksamt :) Eventuellt om någon har en till salu kan pm:a mig :)

Tror sista stora modden på XR600 var -93 då något hände med framgaffeln eller dim. på framaxeln.

XR:n finns med elstart men såldes aldrig i Sverige. Den heter XR650l och är som en dominator men med XR-kostym. Det som jag vet skiljer är att den har plåttank istället för plast, 50 cc mer, elstart och skjutspinnar. Brukar finnas en och annan på blocket ibland.

Det finns många LV reggade XR, men att själv regga om från e till LV är ett helvette, så köp en färdig LV reggad.
XR650L är en skithoj, vet inte exakt vad som skiljer i motor och chassie mer än att det är dominatormotorn som sagt, men den är slö och känns tung!

Statorn brukar vara en svag punkt på XR annars så är dom slitstarka (naturligtvis beronde på skötsel)

Uppdateringar har skett efter -93 med lite andra dimesioner på hjulaxlar,sadelinfästning (-95 om jag mins rätt ) och -98 bytte man material i ventilsätena.

Last edited:
Blir nog svårt att få tag på LV-reggad för 20000:-, min 97:a är till salu men vi ligger kanske för långt ifrån varandra i pris...

Blir nog svårt att få tag på LV-reggad för 20000:-, min 97:a är till salu men vi ligger kanske för långt ifrån varandra i pris...

Det finns en 92:a på blocket för 19000 lv-reggad som jag ska kolla på nu, borde räcka för mig, tycker jag

Är den i fint skick och inga fel så kan vi komma överens om pris... Gillar jag den, så klart att jag kommer att köpa den! Länka mig till annonsen

Last edited:
xr e övervärderade. jag sålde min med motardsulor för 24 har jag för mig..
skulle gått för 19-20 utan. det var en 92 med alla uppdateringar.. dom är inte värd mer, el mindre.. dom står typ där :va för alltid verkar de som :tungan

va inte rädd för o skambjud.
maila alla så får du garanterat minst ett svar :)
http://www.blocket.se/vi/12175011.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/12166581.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/12031174.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/11879325.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/11810388.htm?ca=4_s

Last edited:
Spelar ingen större roll vilken årsmodell bara dom är servade och vettigt körda,har själv ägt 3 stycken XR600R -86,-92,-95 och jag kände ingen större skillnad dom imellan. Satsa på -92 och frammåt så du får skivbroms bak,försök oxå att hitta en LVreg.

xr e övervärderade. jag sålde min med motardsulor för 24 har jag för mig..
skulle gått för 19-20 utan. det var en 92 med alla uppdateringar.. dom är inte värd mer, el mindre.. dom står typ där :va för alltid verkar de som :tungan

Var och kollade på en, de är verkligen övervärderade. Den hade gått 2700mil, vällskött enligt ägaren, ska besiktigas i agusti, men har inte blinkersen eller stödet på, lite rost här och där MEN...
...Det konstiga var att den klingade i motorn (enligt mig nära toppen) är inte säker på att om det var ventilerna men ägaren sa att motorn är genomgången och ventilerna är ställda och allt såg bra ut. Enligt honom så ska luftkylda motorer klinga i motorn, för att ljudet sprider sig i kylflänsarna :confused: Stämmer det?

En annan sak var att innan man ska kicka igång den var man tvungen att vrida på tomgångsskruven, beroende på om motorn var värm eller kall!!! Det var en "ställbar tomgång", vad är det?! Och sedan sa han att han hade vinter och sommar munstycke till den, ska man hålla på byta så fort det är kallt?

Det har tävlats med den hojen och den har crosskörts, den är lv-reggad och ser förjävligt ut (antar att 90% av gammla xr ser ut så) VAD ÄR DEN VÄRD TYCKER NI?

Var och kollade på en, de är verkligen övervärderade. Den hade gått 2700mil, vällskött enligt ägaren, ska besiktigas i agusti, men har inte blinkersen eller stödet på, lite rost här och där MEN...
...Det konstiga var att den klingade i motorn (enligt mig nära toppen) är inte säker på att om det var ventilerna men ägaren sa att motorn är genomgången och ventilerna är ställda och allt såg bra ut. Enligt honom så ska luftkylda motorer klinga i motorn, för att ljudet sprider sig i kylflänsarna :confused: Stämmer det?

En annan sak var att innan man ska kicka igång den var man tvungen att vrida på tomgångsskruven, beroende på om motorn var värm eller kall!!! Det var en "ställbar tomgång", vad är det?! Och sedan sa han att han hade vinter och sommar munstycke till den, ska man hålla på byta så fort det är kallt?

Det har tävlats med den hojen och den har crosskörts, den är lv-reggad och ser förjävligt ut (antar att 90% av gammla xr ser ut så) VAD ÄR DEN VÄRD TYCKER NI?

lite låter dom.. tokklingar de är de fel.. men lite kan den nog göra.

sen vissa stånkor där förgasare el ventiler ej är rätt ställda får man dra ut tomgången o bara köra chok först..
så va dock inte min.. han har förmodligen bestyckat själv o de e lite fel.
på vintern kan den funka bättre med andra...
är den risig o en 90 talare skulle jag inte betala över 15 16 men skulle vilja se den först.

Klingade,det var inte tickande? Om motorn är genomgången så finns det väl kvitton eller något så du kan se vad det är som är bytt?

Tomgångsskruven är inget ovanligt att man får skruva upp när den är kall och sänka när den blir varm,kan bero på för små lågfartsmunstycken eller vrida in luftskruven eller ut på blandninsskruven.byta munstycke till vintern är inte heller konstigt då man bruka gå upp på bestyckningen när det är kallt.

Var det en -92a?

Hahahaaa ozeo han före:tummenupp

Last edited:
Tack för en grymt bra svar :tummenupp 14 ska jag bjuda, så har jag lite stålar över till en meckbok och kanske nya delar, om han inte godtar 15 så låter jag den vara... det är en 92:a

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti