Vill jag köpa en sv 650 S???

Tips ang SV 1000 S

Tjena,

Jag kan tipsa dig om min "SV 1000 S" som jag precis bytte in på AVA MC i Stockholm för 1 månad sedan, då jag köpte en ny hoj av dom. Jag är dessutom pedant så hojjen är välskött samt tvättad 2-3 ggr per månad (finns folk som frågat mig om hojjen är ny fast det är en 04:a). Här är lite fakta ang hojjen:

- Årsmodell 04, ca 1700 mil
- 128 hkr och 103 Nm, otroligt stark motor alltså
- Välservad hos AVA
- Mörkblå metallic
- GPR SlipOn avgasrör, grymt härligt muller
- KN Sportluftfilter
- ECU'n/Yoshiboxen (databoxen) mappad för GPR-rören för max prestanda
- Växelindikator, monterat av mig
- Flera blå eloxerade delar, som kolppings- och bromshandtag, styrändar m.m.
- Rensad bakdel
- Miniblinkers
- DoubleBubble mörkt vindskydd, skitsnyggt
- Backspegel-expanders, man ser mer av vägen och mindre av sina egna axlar
- Fjädringen är justerad för sportkörning, d.v.s mindre "svampig" än standard

Här är ett filmklipp som jag gjorde för SVPortal som är ett engelskt forum för dessa hojjar, ursäkta min usla engelska men du ser hojjen i alla fall:

http://www.youtube.com/watch?v=e0I-t26jrLY&feature=email

AVA MC vill ha 65.000:- för min f.d pärla, men jag tror (är nästan säker på att) det är prutbart - allt är prutbart i.o.f.s :tummenupp

Länk till hojjen hos AVA MC

Nu undrar du kanske varför jag sålde den? Det var för att jag väger 103 kg & är 187 cm och därmed var för stor för hojjen helt enkelt, så jag köpte en ännu större hojj på alla sätt, en Aprilia RSV Mille...som tyvärr blev 80% dyrare i försäkring men i övrigt är den bästa hojj jag kört någonsin. Är denna hojj för dyr, så kan jag tipsa dig om Saeco's 650, jag kör ofta ihop med honom så hans hojj är oxo välskött...

Tror du kommer bli nöjd om du accepterat en sucka 400 så länge:D Kanske lite trött vid långfärd och passagerare och packning. Men annars! Har själv funderat lite på en nyare sv 650, mycket hoj för pengarna, omkostaderna som ägare verkar vara låga.

Kanske inget för den som gillar att hitta toppfarten på varje gång man är ute och kör, men för inspirerade kurvorgier på 70-90 vägar och bandagar vet jag att de duger!

Last edited:
Jag har en Sv650s och är mycket nöjd. En så pass "ny" och kompetent hoj för ett så pass lågt pris motiverade att jag köpte en. Dock dags att köpa den nyare modellen nu så den gamla är till salu.

Nu tycks du redan hittat en bra hoj men är du intresserad av en fin och billig blå - 00 så hör gärna av dig. Ligger under Skåne/Hässleholm på blocket.

Lycka till med hojköpet annars! Tror du kommer bli helnöjd!

Klart jag accepterat sukkan länge, den är ju underbar att köra! =) Upp till 70-80 hänger man med det mesta om man är villig att klättra runt lite på hojen i kurvorna. =) Fortare än 130 går den bara i nedförsbacke.

Var runt till handlare idag för att få lite perspektiv men det var rätt utsålt inför vintern kändes det som. TL1000S verkar fin, vad skiljer egentligen tvinnarna vstrom, tl1000S och sv1000S ifrån varandra? Lite grovt sådär? VTR:en verkade också nice. Fan, fler hojar att välja bland.

Inköpspriset är väl inte jätterelevant men lägger ju helst under 40k men förhandlingsbart. Försäkringspremien vill helst hålla sig under 10000 för helförsäkrat. Har en icke motordriven tvåhjulig hobby som också kostar tid och pengar. (Nya kolfiberskapelsen kom fint inslagen i paket idag. Hjulen väger dryga 1300g... för båda)

För att ni skall kunna uppskatta premie på det ni föreslår...

Jag är 24 år, har ej haft kortet i 5 år (har haft det i tre). Kört skadefritt, bor mkt centralt i en medelstor stad (karlstad) och har tillgång till eget garage. Kör alltid (hmm?) i skinnställ, passagerare också (ännu mer hmm...).

Last edited:
Klart jag accepterat sukkan länge, den är ju underbar att köra! =) Upp till 70-80 hänger man med det mesta om man är villig att klättra runt lite på hojen i kurvorna. =) Fortare än 130 går den bara i nedförsbacke.

Var runt till handlare idag för att få lite perspektiv men det var rätt utsålt inför vintern kändes det som. TL1000S verkar fin, vad skiljer egentligen tvinnarna vstrom, tl1000S och sv1000S ifrån varandra? Lite grovt sådär? VTR:en verkade också nice. Fan, fler hojar att välja bland.

Inköpspriset är väl inte jätterelevant men lägger ju helst under 40k men förhandlingsbart. Försäkringspremien vill helst hålla sig under 10000 för helförsäkrat. Har en icke motordriven tvåhjulig hobby som också kostar tid och pengar. (Nya kolfiberskapelsen kom fint inslagen i paket idag. Hjulen väger dryga 1300g... för båda)

För att ni skall kunna uppskatta premie på det ni föreslår...

Jag är 24 år, har ej haft kortet i 5 år (har haft det i tre). Kört skadefritt, bor mkt centralt i en medelstor stad (karlstad) och har tillgång till eget garage. Kör alltid (hmm?) i skinnställ, passagerare också (ännu mer hmm...).

Du har inte funderat på en Aprilia Falco? Roliga att köra, går bra motor/drivlina, billiga att försäkra, du får mycket hoj för pengarna:
http://www.blocket.se/vi/16762196.htm?ca=6_s
Verkar vara för billigt på denna:confused: Då det verkar ligga runt 45-50K för 00-01:or, men det kan ju vara utan prut..

. kanske lite törstiga som alla stortwinnar verka ha gemensamt.

Kan tillägga att en polare har en tl 1000 och han har fått byta och laga lite allt möjligt på. Endel grejer som en annan knappt hört talas om.

Jo, men sen finns det måndagsexemplar eller så har förrförra ägaren inte
sköt sin mc riktigt...eller så kan man inte sköta sin mc. Så länge man kollar
igenom sin älskade mc så kommer allt att fungera klockrent:tummenupp :yoparty

För att prestera topptider på en bana krävs perfektion även hos cykeln.
För att TRIVAS och ha SKOJ, är det andra saker som gäller - köp din båge med magfeeling utan prestigehänsyn!

Det är ingen som sitter på en owners manual i pdf till min 650? I väntan på detta kanske någon kan avslöja vart sjutton man stoppar in nyckeln för att låsa upp passagerarplatsen. :va Hittade inget hål i mörkret och regnet igår iallafall.

Nyinflyttad och har ännu inte internet hemma så sitter på jobbet där torrentar kanske inte är helt lämpligt :gnissla Dags att packa upp kartongerna med dataprylar med andra ord =)

Det är ingen som sitter på en owners manual i pdf till min 650? I väntan på detta kanske någon kan avslöja vart sjutton man stoppar in nyckeln för att låsa upp passagerarplatsen. :va Hittade inget hål i mörkret och regnet igår iallafall.
Nyckelhålet sitter på vänstra sidan av motorcykeln. Ungefär mellan de båda sittdynorna en bit ner.

Jag ägde också en svart Suzuki SV650s en gång. Jag var mycket nöjd med den. Dock satt jag inte lika bekvämt som på min nuvarande GSX-R 1000. Dessutom var det mindre effekt i SV:n...
:va
Hoppas du blir nöjd med din nya hoj!

En uppdatering för alla som går i SV650 köpartankar. En kanonhoj!!! 1100 mil har det blivit hittils iår, en tur i alperna, fyra rundor på gokartbanor och om två helger blir det gelleråsen. Den har haft ett hektiskt första år. =)

En del servicemek och nojandes över rapplande kamkedjor fick det bli i början men annars har den skött sig bra. Imponerande att det enda som pajade på en lång alptur var en trasig blinkerslampa.

Det enda som saknas är ett nytt avgassystem, lite mer twinmuller skulle inte skada. Får se om något sådant kan hittas billigt under vintern. En högre vindruta kanske... hur har de tänkt där egentligen? Skall den skydda bensintanken från fartvind?

Jag har en K&N filter över, blir ditt för 300:- plus frakt! Sen har jag en sänkningssats bak (hundben) som sänker ca 3 cm över sadeln, 400:- för dessa!

Mvh Fredrik

Grattis till din SV! Har själv en svart 00:a.
Det som man måste göra på dem är dock att byta till Öhlins fjädrar i framgafflen.
Sedan, som du säger, är kåpglaset katastrof. Jag bytade till ett Airflow från Powerbronze och nu slipper jag bli hamrad i bröstet av fartvinden.

Är du sugen på ett bra Slip-on kan jag rekommendera Scorpion rören från bikersneed.se.

Ljudet i dem är otroligt! De har även DB-killer för besiktningen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti