Vill jag köpa en sv 650 S???

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Har idag varit och kollat på och provkört en sv650 S från 99. Blev grymmt sugen. Allt verkade funka ok, lite slitna delar men det avspeglades till viss del i priset. Men är det rätt hoj för mig? Vad tror ni?

Jag har i tre år haft en GSX 400 FWS från 84 med dryga 50hk. (om man håller sig över 8000 varv). Jag har jobb/universitetspendlat. Kört på 350 mil touring med flickvän och packning. Hängt på sporthojskörande polare på kurviga vägar. Egentligen är jag riktigt nöjd med cykeln. Problemet är att den är gammal(problem?) och riktigt trött på låga varv, speciellt med passagerare.

Så om jag nu köper 650 S:en, kommer den kunna göra allt jag gjort tidigare fast mkt bättre? Vill fortfarande kunna dra iväg på semester med den. (Ha i åtanke att vi fixade 70milsetapper med sadelväskor, sjösäck, tält sovsäckar, tankväska på 400 FWSen). Vill kunna hänga på polarna längs vägarna och formodligen också besöka någon bandag. Något som jag ännu inte kunnat göra med mitt nuvarande hojsällskap.

650 S kändes lika stark i hela registret som 400:an mellan 8000 - 10000 varv. Men samtidigt hade den ingen rejäl topp heller, den drog fint med det kom ingen kanoneffekt att skrämma ovana passagerare med. Bromsarna imponerade inte, vilket heller inte framgaffeln gjorde. Har suzuki lagt ned utvecklingen sen 84 på dessa områden tro? =)

Är det ett bra köp och kommer jag bli nöjd? Vill ha kul på helger/kvällar med/utan passagerare. Vill kunna dra iväg på en semester med viss okomfort. Och vill kunna besöka en eller två bandagar för att känna på stämmningen och för att utvecklas som förare. Vad tror ni?

Köp en TL1000S/R eller en SV1000...Lovar dig...Känner du ingen kraft på SV650, så kommer du känna de på en 1000cc V-twin:yoparty :tummenupp
TL och SV1000 tycker jag är en mycket mycket trevlig hoj med mycket
mc i...Gillar dom skarpt

Mvh / Panos

Köp en TL1000S/R

TL1000S får man ju för nästan inga pengar alls nuförtiden. Ligger väl runt 30-40k.
En polare(Torak här på SH) köpte en sån för några veckor sen och han är jäkligt nöjd med den hittills:tummenupp

KÖP!:tummenupp :)

Jag har en och är väldigt nöjd lite, mjuk fjädring fram men har tänkt byta fjädrar i dämparna. Billig i försäkring. Gött ljud. Bra drag hela vägen upp till ca 200km/h och vill man åka över 215 köper man en annan.

Jag har ägt en sv650s.
Mycket trevlig och lättkörd cykel. Har även skjutsat på den utan problem.
Framgaffeln är väldigt mjuk men det är så på alla original sv fram till -03 och är relativt lätt att åtgärda.
Bankörning fungerade bra tyckte jag även om det fattades lite kräm i cykeln ibland fast det kanske var min bristande racevana det berodde på.
Hur som helst är det en trevlig, liten och billig cykel.
Vill du ha en större skulle jag nog satsa på en SV1000 före TL1000.

Det är en riktigt bra allroudhoj, har min standard 03 (nya modellen) till både gata och till tävlingar. Det skiljer inte mycket mellan gamla och nya modellen i effekt eller vikt dock är den senare modernare med sprut, modell på ram etc. Tycker de gamla är överprisade dock då du kan hitta en nyare för runt 35k i bra skick.

Last edited:
Sv 650 s är en KANONHOJ! jag har en och vill inte sälja den :P Nog med kräm i, fjädringen var mjuk, men den har jag bytt till en sv650 04:as modell. Kan rekommendera den varje dag i veckan!

Tror du blir väldigt nöjd utifrån dina krav. En smidig och lättkörd twin som iofs inte har de absolut värsta fartresurserna ... då är Sv1000 ett bättre val. Men rolig att köra, framförallt på kuviga vägar.

Men köp den nya modellen, tex min :D

Ett alternativ är Ducces Supersportmodeller. Ducati SS750 i.e. 98+ och SS900 i.e. 98+ kan jämnföras med SV650 och SV1000. Duccarna är snyggare, dyrare att serva, bättre chassie.

Jag har själv haft en SV650 så vet att den har en del brister men det du ska göra är att köpa en SV som är "fixad", alltså nått objekt som har t.ex. bytt ut framfjädrana osv. Bättre att lägga ner en krona extra vid köp än att lägga ner massor efter köpet ..

När det gäller TL/SV så har jag inte kört Tillern men med tanke på alla barnsjukdomar och den monstruösa soppa förbrukningen så skulle jag rekommendera att du kollar på en sv650 istället.

Finns ju en anledning att de slutade att göra tillern :)

Kan tillägga att en polare har en tl 1000 och han har fått byta och laga lite allt möjligt på. Endel grejer som en annan knappt hört talas om.

Köp

Klart du ska köpa, men en fin, det lönar sig att köpa en fin från början istället för att lägga pengar på ett vrak.:)

Lycka till!

Varför inte spana in en Honda VTR 1000 Firestorm då? Påminner en hel del om TL. En nackdel är väl att tanken på de första årsmodellerna bara rymmer 16 liter, och kör man inspirerat blir det typ 20 mils räckvidd. Högst...

Har själv en sv650 -00 tycker det är en perfekt hoj för nån som inte vill ruinera sig själv. Kan själv inte klaga på kraften när du kommer över 8000 varv flyger den iväg, gasa upp direkt. Fjädringen är som alla säger kass, fuggen är inte heller den bästa. Förlorar inte mycket kraft vid skjutsning heller tycker jag. Du behöver dock byta till ett slip-on och riva bakdelen. Däremot kommer du troligen vilja byta upp dig efter ett tag. Är inte ekonomin problemet skulle jag välja en gixxer 750 från -98

Orsaker för mig till inköp. Billig, låg försäkringspremie, lätt, snål kör jag touring får jag ner den under 0,5 l/milen samt tillräckligt mycket kraft för att ha kul.

//Dafe

När det gäller TL/SV så har jag inte kört Tillern men med tanke på alla barnsjukdomar och den monstruösa soppa förbrukningen så skulle jag rekommendera att du kollar på en sv650 istället.

Finns ju en anledning att de slutade att göra tillern :)
Första generationens sprut, med våldsam av/på-känsla på en literstwin är ingen direkt hit heller :hihi

Varför inte spana in en Honda VTR 1000 Firestorm då? Påminner en hel del om TL. En nackdel är väl att tanken på de första årsmodellerna bara rymmer 16 liter, och kör man inspirerat blir det typ 20 mils räckvidd. Högst...
Nej, kör man inspirerat med en sån har man 15-17 mils räckvidd! Å det är inte tills soppalampan tänds, det är tills den stannar...

Min TL1000S har inte haft ett enda problem sen 2002 när jag köpte den. Bränsleförbrukningen vid "touring" ligger på 0,6. När jag kört bana ligger den strax över litern.
Skjutsar tjejen en del och hon sitter bra. Effektmässigt känns inte stor skillnad när man skjutsar, och ja - jag kan skrämma henne.
Har en kompis som har en VTR1000. Båda vi tycker TL:en har mer pulver och är "rappare" i kurvorna. Men ingen av hojarna är kass.
Har inte kört någon SV men det är nog inte något fel på dem. 650:n är ju en av de absolut populäraste hojarna någonsin..

//Peter

och VTR:n drar mera soppa ;)
men mycket trevlig att köra också

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...