Vill inte varva när den är kall.

• Thread starter Thread starter hordac
  • Start date Start date

hordac

Guest
Har lite problem med att min cykel är inte vill varva när den är kall, gasar man för mycket dör den. Sen efter att den gryllat ett tag så släpper det bara och den går hur bra som helst, som att man slår på en strömbrytare med effekt av och på. Det tar ungefär 2 min för den att börja gå bra.
Jag antar att det har med bestyckningen att göra.

Har ett Micron bolt-on på samt att den är strypt till 34 hk. Kan jag åka till en bänk och ställa in den och sen kommer bestyckningen funka efter den är avstrypt.
Hjälp!

Helt normalt och ska inte "åtgärdas". En kall motor får gå hur pissigt som helst, för det är när motorn är uppvärmd och DÅ beter sig skumt som man ska åtgärda problemet.

Problemet är bara att den går riktigt dåligt, igår kom jag knappt iväg. Kom upp i 15-20 km i timmen.
Fick låta den stå på tomgång och värma upp sig istället. Har läst här på forumet att man ska köra den varm.

Har för mig att den inte var så här innan jag strypte ner den. (Körd nån enstaka gång ostrypt)

Stå och småvarva den till 3k rpm i 1 min eller vad som krävs, innan du kör iväg

Går att åtgärda genom att bestycka om i bänk men är det värt det? Plocka strypningen istället så slipper du köra moped :-)

Det låter ju som om den går lite för dåligt, men du kan ju knappast "bänka om" den i kallt läge.... Går den på alla cylindrar när den går dåligt? Kan kanske vara något i tändsystemet som inte orkar riktigt när den är kall, som stiften.

Osäker om den går på alla cylindrar när den börjar gå dåligt.

Använder choken när jag startar den precis. Drar sedan ner choken stegvis (totalt 10 sekunder.) Då ligger den perfekt på tomgångsvarvet.
Ska jag göra annolunda (köra med choken ett tag)?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg