Vill inte ha en fet bot i brevlådan, vad ska man göra?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Köpte mig en hoj igår och ska skicka in ägarbytar papprena idag. Men när ägar bytet skett så kommer jag inte att ha den försäkrad för ens våren är här. Men hört från andra vägar att hojjen måste vara försäkrad (trafik) annars får man några tusen i böter. Så hur ska jag gå till väga för att slippa teckna trafikförsäkring nu när jag blir ägaren?
Kryssade i att jag vill ställa av den samtidigt som ägarbytet.
nåt mer man behöver göra?

Så länge den är avställd behöver du ingen försäkring. Den är då inte heller täckt av någon sorts försäkring (stöld, brand osv), såvida du inte valt en garageförsäkring eller avställningsförsäkring.

Har du reg beviset och skattemärke i din ägo, kan du ställa av hojen på internet.

Dock måste du skicka anmälan om ägarbyte. Firmor som har behörighet, kan även anmäla ägarbytet på internet.

När du köper en hoj som är avställd så behövs det ingen försäkring. Iom att du kryssade i avställning på ägarbytet är du nog rökt. Ägerbytet registreras på det datum du angivit men avställningen registreras när själva lappen läses in, dvs det kan dröja några dagar och då står du som ägare på en oförsäkrad hoj och det är då som "nån" går in och "betalar" försäkringen åt dig. Dyrt som f*n. Det är nog det som du menar med "böter".

Det du skulle gjort var att se till att hojen var avställd innan du blev ägare på den, då slipper du at ha den försäkrad öht. Kanske inte så smart men det beror ju på hur man kan förvara den och vad det är för hoj...............

grymt då ställer jag av den, för jag har lappen som ska skickas in och datumet ägarbytet ska ske är på måndag. så jag ställer av den på engång :) och på måndag skickar in lappen

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard