Vill inte byta hjälm, men måste!

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Jag har en AGV Ti-tech i dagsläget, storlek small. En rossi replica som jag är meganöjd med när det kommer till allt. Den är krashtestad och det gick ju som sagt bra. Den har faktiskt varit i backen mer än en gång nu så den borde bytts ut förut, men problemet är att den är så jävla skön och jag har inte hittat något subsitut.

Jag var inne och provade närmare 10 hjälmar häromdagen i en lokal butik i Sthlm. Bland annat 3st olika Arai, Shoei xr-1100, 1 Airoh, X-lite x-802r, HJC rpha 10plus osv.. Alla var typ det rejsigaste varje modell kommit med. Men ingen passade bra. Arai hjälmarna kände för "låga" alltså att hakan stack utanför under hjälmen, sen var de inte jättesköna heller om jag ska vara ärlig. X-lite provade jag först i medium, den var lite för stor, framförallt i sidled. När jag provade en small av denna variant så tryckte den sönder pannan, gjorde ont och då gick det inte. Airoh var okej, men det var en billig variant, jag ville helst testa GP500 som dom har.. men den fanns inte tyvärr. HJC hjälmen var väldigt skön, skönaste av de jag testade där faktiskt, men visirmekanismen kändes väldigt fattig, samt själva låsningen av visiret när det var helt nere var osmidig. Shoei ska vara populär vad jag förstått, men gillade inte heller hur den satt i sidled (runt kinderna).

Min nuvarande AGV är ju som sagt grym passform. Den sitter riktigt tight överallt, men ändå inte så det gör ont på nått sätt. Så jag funderar på att kanske mitt huvud är ett AGV huvud?! Deras GP-tech är intressant, men vet inte om jag bara vågar beställa en small rakt av utan att ha testat den. Den borde inte vara speciellt annorlunda eftersom ti-tech är lite av föregångaren till denna, men man vet aldrig. Annars har AGV kommit ut med en helt ny hjälm nu, Pista GP och Corsa. De skulle vara kul att testa, men de är väldigt dyra med och ja vill helst inte lägga mer än 5 lax på en hjälm.

Soumy har jag inte testat än, de har en modell som heter SR sport som ev skulle kunna vara intressant. Annars är som sagt Airoh gp 500 cool, speciellt den nya replican från Dovi's hjälm.

Någon som har erfarenhet av dessa hjälmar eller själv suttit i samma sits, alltså att testat massor av hjälmar men det inte riktigt kännts rätt? Ge mig era 50 cent.

Har hjälmen inga synliga skador så ser jag inget skäl byta den. Annars blir ju valet för dig en ny AGV TI-Tech.
Efter min hjälm blev stulen vid ett garageinbrott så provade jag igenom hela sortimentet våren 2012 hos Yamaha i Mölndal. Arai, Shoei, Nolan. En hjälm passade, en Nolan. Men eftersom mekanismen för att ta av den var rätt knepig så ströks den. Av säkerhetsskäl. Risken finns ju nån annan skulle behöva ta av den för jag inte kan. Hittade hos Handelsboden i Mölndal en KBC som passade bra. Tyvärr för bra efter en timme. Då efter en timme känns det att den klämmer. Så nu är det en V-Can korvätarhjälm från Jula.
Den klämmer inte och jag kan luta huvudet framåt utan att sikten framåt försvinner direCt.

Har hjälmen inga synliga skador så ser jag inget skäl byta den.
En hjälm är inte bara ett skal, i synnerhet inte glasfiberhjälmar. Dels deformeras cellplasten inuti hjälmen om man slår i huvudet i backen, dels kan glasfibern delaminera så att den förlorar väldigt mycket av sin stötabsorberande förmåga.

Intressant dessutom att du stryker en Nolan av säkerhetsskäl, men köper en öppningsbar hjälm på Jula :va

En hjälm är inte bara ett skal, i synnerhet inte glasfiberhjälmar. Dels deformeras cellplasten inuti hjälmen om man slår i huvudet i backen, dels kan glasfibern delaminera så att den förlorar väldigt mycket av sin stötabsorberande förmåga.

Intressant dessutom att du stryker en Nolan av säkerhetsskäl, men köper en öppningsbar hjälm på Jula :va

Har du några länkar till detta eller är det bara vad du hört?
För många år sedan sysslade jag med klättring i Alperna. Då fick vi höra att tappade man en karbin fick den inte användas igen pga osynliga sprickor.
Så jag och några vänner slängde karbiner i backen=sten klippa från sådär 20 meters höjd.
Därefter drog Mats Olofsson dom och nya karbiner i en dragprovmaskin på tekniska gymnasiet i Helsingborg.
Resultat: Ingen skillnad på de kastade och de nya. Samma hållfasthet som väl stämde med tillverkarens uppgifter.
Jag skrev: Syns inga synliga skador så avsåg det inte bara utsidan utan också insidan.
Till sist Jula säljer V-Can
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ice-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1
Att jämföra med Nolan
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ting=1&sharp-price-from=0&sharp-price-to=9999
Stor skillnad på priset, inte lika självklar skillnad på antal ***

Har du några länkar till detta eller är det bara vad du hört?
För många år sedan sysslade jag med klättring i Alperna. Då fick vi höra att tappade man en karbin fick den inte användas igen pga osynliga sprickor.
Så jag och några vänner slängde karbiner i backen=sten klippa från sådär 20 meters höjd.
Därefter drog Mats Olofsson dom och nya karbiner i en dragprovmaskin på tekniska gymnasiet i Helsingborg.
Resultat: Ingen skillnad på de kastade och de nya. Samma hållfasthet som väl stämde med tillverkarens uppgifter.
Jag skrev: Syns inga synliga skador så avsåg det inte bara utsidan utan också insidan.
Till sist Jula säljer V-Can
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ice-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1
Att jämföra med Nolan
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ting=1&sharp-price-from=0&sharp-price-to=9999
Stor skillnad på priset, inte lika självklar skillnad på antal ***
Att jämföra metall med fiberlaminat är som att jämföra äpplen med hantlar. Jag har pysslat en del med segelflygplan, som ju är tillverkade av olika fiberlaminat, och det är fullt möjligt att ha en delaminering som inte syns. Jag har även haft hjälmar som har sett fina ut på utsidan, men som har haft lager som har varit helt separerade från varandra. Skulle det bli synliga märken i tyget inuti är hjälmen helt slut, ja, men hur ser du att cellplasten inte har blivit deformerad? Sprättar du inredningen?

Laboratorietester bygger på olika former av penetration och deformation i laboratoriemiljö, men dom testar inte vad som händer med bogvisiret när du dansar i backen i 150 knyck. En fiberhjälm har dessutom deformationszoner, iom att fibern krossas, medan en polykarbonathjälm, dvs plasthjälm, inte gör det, utan fjädrar ut och lämnar tillbaka kraftarna istället för att absorbera dom. Det finns faktiskt en tydlig koppling mellan kvalitet, säkerhet och pris när det hjälmar och jag har kraschat tillräckligt för att inte tumma på säkerheten.

Nu skrev du ju iofs inte vilken Nolan det var eller vilket spänne den hade, Nolan har också plasthjälmar och alla har inte dubbel-D-ring.

Nu skrev du ju iofs inte vilken Nolan det var eller vilket spänne den hade, Nolan har också plasthjälmar och alla har inte dubbel-D-ring.
Problemet med Nolanhjälmen hade inte att göra med D-ringar. Det hade att göra med hur man fällde upp framsidan at hjälmen av korvätarmodell. Korvätar hjälmar går ju att göra så att de inte går att ta av utan framsidan fälls upp.
Och strulet var att för att lyckas med detta måste två röda knappar hanteras samtidigt. Och hur detta skulle göras var ingen självklarhet. Och i ett hjälmtest så har jag sett samma reflektion från testarna. En som inte är bekant med Nolanhjälmen kommer inte kunna ta av den.
För övrigt är min uppfattning felaktig eller ej att det är viktigare att kunna se vart jag vill köra än vart hojen är på väg. Om man vill minska antalet skador.

stopp och belägg! Ti-Tech passar inte som övriga AGV hjälmar.. den har en helt egen passform och storlekarna stämmer inte mot någon annan hjälm... läs mer om detta här.. Gjorde själv misstaget att beställa en ti-Tech efter att ha testat en AGV stealth. antog att storlekarna skulle vara samma.. Har medium i vanliga fall, men strl M på ti-Tech gick inte ens ner över huvudet..

stopp och belägg! Ti-Tech passar inte som övriga AGV hjälmar.. den har en helt egen passform och storlekarna stämmer inte mot någon annan hjälm... läs mer om detta här.. Gjorde själv misstaget att beställa en ti-Tech efter att ha testat en AGV stealth. antog att storlekarna skulle vara samma.. Har medium i vanliga fall, men strl M på ti-Tech gick inte ens ner över huvudet..

Som dom skriver i recensionen så upplever jag oxå att hjälmen är väldigt smal nertill. I början när jag använde den var det lite panikkänsla av att ta av och på, det tycker andra som provat hjälmen med, men när den väl sitter där den ska så är den helt underbar enligt mig. Att den är tightare än t ex Stealth beror nog på att den är mer "race" anpassad. De har väl mer eller mindre gått ut med att den är mindre och "a bit more snug". Hur som så har jag en "S" och den passar klockrent nu, i början var den lite tight och jag fick småkänningar av den, dock inget extremt. Det släppte efter ett par timmar i hjälmen.

När det gäller GP tech så är den väl framtagen för samma anledning, race alltså. Så den borde vara lite tightare än de andra hjälmarna de producerat, detta för mig till tanken att den borde vara rätt lik Ti-tech i storlek och dimensioner. Men som sagt, svårt att säga utan att faktiskt ha testat den. Lelles i uppsala har ju en del hjälmar, så ska ringa och kolla med dom om dom har någon gp-tech inne och helst i small då såklart. Det lutar nämligen åt en sån. Ti tech har slutat tillverkats vad jag förstått och jag vill inte köpa en hjälm som är "ny" men producerad för flera år sedan.. även om jag inte är direkt så skraj för det här med livslängd på oanvänd hjälm.

annars verkar mc&motor i Piteå ha den Enfärgade svarta i sin shop för endast 1990:- Fanns strl S och L sist jag kollade... Pangpris om något! Nästan så man själv blir sugen..

Annars finns det gott om ti-Tech i strl s på italienska ebay.. nästan än billigare..

Last edited:
Ti-tech slutade dom med i samband med att gp-tech kom ut men den går fortfarande att hitta. Bland annat såg jag ett par på lelles när jag va där i höstas.
Kolla även fc-moto.de
Har själv beställt utgångna modeller där som dom haft kvar på lager.

Har sett att dom har på Fc-moto, men då är hjälmen tillverkad typ mellan 2005-2008 och det råder ju som sagt delade meningar om hur vida det är bra att åka med en gammal hjälm, även om den är ouppackad. Går ju Dick att få till bra pris. Men ska satsa på att testa en gp-tech, annars får jag chansa och beställa en small och hoppas det finns möjlighet att byta om den ej passar.

Pröva en schuberth s2, har en sån och är skitnöjd med den, skönaste krukan jag någonsin haft på skallen, lite dyr kanske men det är det värt, inbyggt solvisir som man fäller ner också.

http://www.schuberth.com/en/motorcycle/s2.html

Tack för tipset, såg att de hade ett par Schuberth på MC varuhuset, men testade aldrig dom. Får nog ta en tripp tillbaka och se om det är något som lockar.

Annars såg jag att Din MC i sollentuna skulle ha en del hjälmar inne, troligen en del AGV med. Återkommer med info ang ämnet.

Jag har Ti-tech Ago versionen och har också svårt att hitta hjälmar som passar bra

Nolan är de som jag tycker kommer närmast i passform

Måste också byta snart då jag har haft min i ett par år nu

Då har jag testat både ett par nya hjälmar; Arai RX7 GP, Airoh GP500, AGV GP-tech samt Schuberth SR1, alla hjälmar testade i storlek SMALL.

Gällande Arai RX7 GP så var det den bästa av deras utbud jag testat. Den kändes tight och bra, bra kvalitet på visir och allt annat. Dock var den inte den jätte skön, även om den absolut inte var oskön. Detta är väl deras dyraste i sortimentet med så vore konstigt om det inte känts bra rent kvalitétsmässigt. Passformen var även bra, men kände lite samma som de övriga Arai, att hakan "sticker ut".

AGV GP-tech var väldigt lik Ti-Tech i passform, så denna är absolut intressant. Dock var den inte lika tight framtill runt kinderna och allmänt på sidorna, Den var tight, men inte som min nuvarande, detta kan bero på att jag har större kuddar på sidorna och dessa är ju utbytbara. Enda jag egentligen kan anmärka på när det gäller min nuvarande Ti-tech samt denna GP-tech är att när man ligger väldigt nära tanken så känns visiret lite väl lågt. Är väl därför de öppnat upp och förstorat visiret på deras nya modeller som nyss kommit ut.

Schuberth SR1 var väldigt rejsig, som den ska vara framtagen till. Den är väldigt smal nertill vilket inte underlättar av och påtagning, men när den väl sitter där den ska så känns det otroligt bra. Den var rätt skön att ha på sig med. Kvalitén är riktigt bra och prislappen är rätt befogad, även om det är mkt pengar för en hjälm oavsett enligt mig. Samma som Arai, där det känns som man betalar mkt för bara märket med. Denna är helt klart intressant och storlek S passade bra, dock lite mindre än de övriga som är något man ska tänka på. Passformen var perfekt. Small på denna är 54-55cm, alltså inte 55-56 som normalt är standard för denna storlek. Jag har 56.5cm runt min hjässa för information. Men medium på denna hjälm var inte rätt för mig helt enkelt.

Sen har vi sista hjälmen, Airoh GP500. Ett märke jag inte direkt lagt stor vikt i alls under de åren jag kört hoj. Men jag kan säga att denna hjälm var helt underbar. Perfekt passform. Bra kvalité. Kändes väldigt lätt. Gedigen kontruktion för visiret. Och sen det absolut bästa, den var kanonskön! Måste vara en av de skönaste hjälmar där ute att ha på sig, enligt mig. Speciellt om man tänker på de hjälmar som är mer framtagen för "race". Den har pinlock som typ alla hjälmar kommer med standard nu för tiden osv. Jag kommer köpa en av dessa. Detta är dessutom den billigaste av de 4 jag provade idag, men det har inget med beslutet av köp att göra.

Så då kan jag sammanfatta denna tråd med att jag själv svarat på mina egna frågor och kanske om någon annan går i samma tankar så tipsar jag om Airoh GP500. Testa den i alla fall om ni kollar på andra hjälmar. Ni kanske får samma uppfattning som mig och då blir ni nog inte missnöjda.

Hjälmar är ju högst individuellt när det kommer till passform...

Jag har också ett "AGV-huvud" dvs lite smalare på sidorna och bredare fram/bak och har hört att KBC ska ha en liknande passform. Jag är också ute efter ny hjälm och jag ska också prova Airoh GP500 nu när du tipsar om den. Någon som har eller provat AGV Horizon eller Stealth?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti