Vill hyra bruks MC för uppkörning???

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Nån som vill hyra ut en GSXE 750 eller liknande?
Eller känner till nån'stans man kan hyra en? I stockholm.
Jag kör upp 20 juli och behöver en.
Kör skolan e dumma i huvet, låter mig inte köra upp ifall jag inte tar minst 3 lektioner till. :kocko

Tacksam för tips

Nog svårt att få nån att hyra ut hojen med risk att få den lagd i garagevändning eller bromsprov... Kollade på MABI.nu men de vill att man haft körkort i minst 2 år... Ta nån lektion till - de brukar ha känsla för när det är dags att köra upp.

Nicke skrev:
Nog svårt att få nån att hyra ut hojen med risk att få den lagd i garagevändning eller bromsprov... Kollade på MABI.nu men de vill att man haft körkort i minst 2 år... Ta nån lektion till - de brukar ha känsla för när det är dags att köra upp.

Statoil i Vällingby hyrde förr ut hoj för uppkörning, det är inte omöjligt att de fortfarande gör det.

McAmir skrev:
Nån som vill hyra ut en GSXE 750 eller liknande?
Eller känner till nån'stans man kan hyra en? I stockholm.
Jag kör upp 20 juli och behöver en.
Kör skolan e dumma i huvet, låter mig inte köra upp ifall jag inte tar minst 3 lektioner till. :kocko

Tacksam för tips

Tjejen har en gsx750 -81 som kanske går att hyra

SENSEI skrev:
Tjejen har en gsx750 -81 som kanske går att hyra
Det vore jätte snällt men den gammla modellen väger 40 kg mer än den nya. Blir svårt med garagevändingen.

Nicke skrev:
Jag vet att jag inte behöver fler. Körde upp i tisdags. Kuggade på att jag körde förlångsamt på grusväg.

Har ringt till både Huddinge och Jarla. Ingen av de hyr ut om du inte e elev där.

McAmir skrev:
Det vore jätte snällt men den gammla modellen väger 40 kg mer än den nya. Blir svårt med garagevändingen.

Nja så svårt är det inte... Det har inte så mycket med vikten att göra. Det beror mest på hur tyngdpunkten är.

Och tjejen klarar av den. :)

McAmir skrev:
Jag vet att jag inte behöver fler. Körde upp i tisdags. Kuggade på att jag körde förlångsamt på grusväg.

Vad är "för långsamt" på grusväg? Jag har kört en del grus med min XT (som iofs delvis är gjord för ändamålet) och ligger mellan 50-70 km/h. I kurvorna går jag ner mellan 35-60 km/h beroende på skarpheten och underlaget. Ska jag öva mer eller är det dugligt?

Jag kör med en Suzuki Zephyr 750 på körskolan och jag antar att jag kan köra ungefär lika snabbt som med XTn, men att jag måste gå ner i hastighet ytterligare i kurvorna. Någon som har en skaplig gissning?

Jag (min handledare) hyrde av Tule bilskola en GSX750 till uppkörningen utan att tagit några lektioner där. Inga konstigheter alls- hamnade på ca 2500:- för fredag till måndag.

Last edited:
Gren skrev:
Vad är "för långsamt" på grusväg? Jag har kört en del grus med min XT (som iofs delvis är gjord för ändamålet) och ligger mellan 50-70 km/h. I kurvorna går jag ner mellan 35-60 km/h beroende på skarpheten och underlaget. Ska jag öva mer eller är det dugligt?

Jag kör med en Suzuki Zephyr 750 på körskolan och jag antar att jag kan köra ungefär lika snabbt som med XTn, men att jag måste gå ner i hastighet ytterligare i kurvorna. Någon som har en skaplig gissning?

Om det är en bra underhållen grusväg skall du på rakorna hålla den fart som är max tillåten på grusvägen. Du skall i stort sett kunna hantera hojen på ett liknande sätt som på asfalt.

Elgasen skrev:
Om det är en bra underhållen grusväg skall du på rakorna hålla den fart som är max tillåten på grusvägen. Du skall i stort sett kunna hantera hojen på ett liknande sätt som på asfalt.

Låter ju inte helt orimligt. Kurvorna bör man nog dock vara lite mer försiktig med. Trots allt är det ju inte helt ovanligt att det ligger rullgrus där. Dessutom kan man bli skapligt förvånad om en mötande bil dyker upp, direkt efter en kurva, på "din" normalsmala grusväg. Ännu värre om den skulle dyka upp mitt i kurvan!

McAmir skrev:
va spelar vikten för roll i garagevändningen? så länge balansen är bra i hojen så är de lugnt :)

Fattar egentligen inte hur man kan kugga någon som tar det försiktigt på grusväg. I slutändan e det ju faktiskt ens egen hoj som man kommer köra. Ibland kan killarna på vägverket vara riktiga skitstövlar.Lite underligt av din körskola att tvinga dig till 3 lektioner till bara för grusvägens skull. Om det nu bara är det som dom tycker du inte har koll på..

VV anser att man inte är mogen för körkortet om de går för sakta.. de tycker det är en indikation på att man är osäker ovan, helt enkelt inte mogen för att få köra på egenhand... de är lika med B kortet.. kör man för sakta på vissa sträckor så tycker dem att man fegar i onödan... men så funkar VV

Lötsjö trafikskola hyr ut hojarna för uppkörning även om man inte är elev där. Det gjorde dom iaf förra året! Prova och ringa till Uffe på 08-580 31090.

//Anders

Gren skrev:

Det later bra. Grejen ar den att du maste skara kurvorna nar sikten e klar och halla bra tampovaxling(bromsa inte sa mycket utan vaxla ner och upp)
Skriver fran Grekland, darfor saknaden av prickar pa vissa bokstaver. :yoparty

Joshi skrev:
Fattar egentligen inte hur man kan kugga någon som tar det försiktigt på grusväg. I slutändan e det ju faktiskt ens egen hoj som man kommer köra. Ibland kan killarna på vägverket vara riktiga skitstövlar.Lite underligt av din körskola att tvinga dig till 3 lektioner till bara för grusvägens skull. Om det nu bara är det som dom tycker du inte har koll på..
Haller med. Vill bara kana pengar :kocko

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard