vill ha varvräknare!!!!

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Hoj
KTM 950 SUMO
finns de någon där ute som vet om man kan köpa till en
varvräknare till en ktm 660 04a eller om de finns någon
som kan bygga en till mig för en rimlig peng!? eller
ännu hellre någon som mot förmodan har en liggandes!!!
mvh markus@euromail.se 0738-107829

Det finns alltid universala digitala, som man sätter på tändhatts kabeln ...Men vem vill ha digital? :va :va

Ps. Är inte hundra på hur man kopplar den, men har för mig att det var så enkelt som tändhattskabeln..Ds

OlleR skrev:
Jag undrar om det inte kan vara såpass lätt som att fiffla dit en av de här: http://www.biltema.se/search/searchres.asp?strSearch=varvr%E4knare

Hade vare roligt å se den guppa fram å tillbaka nån gång, å veta ungefär hur högt man varvar, så ere lätt ska jag nog låna av nån som har en sån där å pröva på!

Varvräknare
Passande alla bilar med 4, 5 eller 6- cylindrar och 12 volts elsystem.

Inte har väll du 4-6 cylindrar på din hojj..och visst varvar den mer än 8k rpm, och är garanterat inte rödmarkerad vid 7?

tycon1 skrev:
Varvräknare
Passande alla bilar med 4, 5 eller 6- cylindrar och 12 volts elsystem.

Inte har väll du 4-6 cylindrar på din hojj..och visst varvar den mer än 8k rpm, och är garanterat inte rödmarkerad vid 7?
Som jag har förstått det ska det gå att "modda om" gode lätt för att visa på en stånka, och nej, jag tror inte att jag varvar min motor mer än 8000... Men vad vet jag...

OlleR skrev:
Som jag har förstått det ska det gå att "modda om" gode lätt för att visa på en stånka, och nej, jag tror inte att jag varvar min motor mer än 8000... Men vad vet jag...

Ah, jag vet inte..(har inte provat) men fan en sexfemtio borde väll ha max varv @ 10k eller nått?

tycon1 skrev:
Ah, jag vet inte..(har inte provat) men fan en sexfemtio borde väll ha max varv @ 10k eller nått?

Det är en (1) cylinder... En 125cc motocrosshoj varvar i standardutförande just över 11000, en 250 ~9000.
Ju mer massa (dvs större volym (kubik) per cylinder) ju lägre varvtal "håller" det. Sen går det ju jämföra standardhojjar mot räsercyklar å få andra resultat, men man måste jämföra på lika grunder.

Husa 650 ska väl varva ca9000 innan tändningen slår ifrån om jag inte minns fel.

OlleR skrev:

Samma med en XR650, runt 9-9500rpm innan den övervarar.

kiko skrev:
Husa 650 ska väl varva ca9000 innan tändningen slår ifrån om jag inte minns fel.
Ok ok! Har fått för mig att toppeffekten ligger långt under 9000 dock, är det inte så?
Jag har iaf aldrig nått varvstoppen (så att jag märkt det), trodde inte att det fanns nån :gnissla !

Du har en -02:a gissar jag och den tappar ju ut en del mot varvstoppet så det finns ju ingen anledning å ligga å varva där. Jag växlar i regel hyffsat tidigt och använder toppen av registret mest om jag behöver dra ut den ytterligare istället för å växla mitt i en kurva etc.
Iåförsig tävlingskör jag inte heller så de har säkert en annan syn på det hela ;)

Har tyvärr ingen exakt siffra på varvtal vid toppeffekt för Husan.

Jo, tändningen skall brytas vid ett varvtal (9200 ?) för å förhindra övervarvning. Kan inte säga att jag märkt det ofta heller, säkert mycket beroende på min fega körstil ;)

OlleR skrev:
Ok ok! Har fått för mig att toppeffekten ligger långt under 9000 dock, är det inte så?
Jag har iaf aldrig nått varvstoppen (så att jag märkt det), trodde inte att det fanns nån :gnissla !

660

kiko skrev:
Semdec har ju oxå liknande som är grymt enkla å installera.
Räknar varv å gångtimmar m.m.
Tror att Olle O har nån modell hemma för 4-500:- eller så.

vem är olle o och hur får ja tag på honom!! mvh markus

Men man skulle ju helst av allt, ha en liten liten analog varvräknare...Fast det är drömmar eller? (om man inte ska koppla wire's hit och wire's dit..)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back