Vill ha Tyst hjälm!

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Hej
Vad finns det för hjälmar som man slipper ha hörselproppar i? min nuvarande billiga hjälm blir man döv i om man kör 110.

Vad jag har provat så är alla mer eller mindre lika. Det är turbulensen som härstammar från när luften släpper från kåpglaset som träffar hjälmen och skapar oljudet. Prova ställ dig upp när du kör, med både proppar i och ur, så märker du om ljudet är vinddraget eller turbulensen. Är det turbulens hjälper bara att köra kåplöst.

Det är väl lite så att går man upp i pris så får man en mer
påkostad hjälm, både komfortmässigt och ljudmässigt.

Man får ingen "jättebra" hjälm för 1500-2000. En hyffsad kan du få, men inte mer.

Min fd Nolan för 1600 dånade som f-n så fort man kom upp i motorvägstempo medan min nuvarande Shoei (4300) bara viskar lite tyst i samma hastighet..

Kan i så fall rekomendera samma hjälm som jag själv äger.

Lite ovanligt märke i Sverige

Shark
modell XRX.

Många som jag talat med anser att det är den tystaste hjälmen de haft och jag kan bara instämma. Dragskydd och nässkydd sitter monterat redan från Shark´s fabrik och passformen funkar för lite avlånga huvuden.

Jag har kört från Kinnekulle-ring till stockholm i motorvägs tempo utan proppar, den börjar bli högljudd först vid 130-140. Skall jag längre sträckor eller skall åka fort så stoppar jag i pluppar, men inte på småvägar eller för körningar kortare än 15 mil. Då duger det med bara hjälmen.

Blir nog en yes dom påstår att dom har den tystaste integralhjälmen på marknaden,inbyggda hörselkåpor är det så dom bör vara rätt tyst,nån som har en yes?

Beror på hur hjälmen passar på DITT huvud med.
En hjälm som är supertyst för storspammaren kan bullra som ett jetplan för nyreggade nicke-nyfiken.

Sen bullrar det olika på olikahojar oxå :o

Enda sättet att veta är att provköra, tyvärr. Eller ha proppar.

Jag har provat några yes-hjälmar i butik. Aldrig kört med nån.. Men när man sätter på sig den i butiken blir det tvärtyst. Så det verkar som om dom ska vara tysta och bra...

Men som sagt, man bör provköra för att få fram hur den funkar på dig...

/Lucky9

Min sho-hej var riktigt tyst första månaden, men nu låter den ungefär som den gamla AGV:n. Alltså, när passformen justerat in sig så kan oljudet komma tillbaka på köpet.

/Martin

X-Lite 902 har jag nu (se aktuell avatar) och den är ganska tyst. Men jag kör ofta med proppar i alla fall, för hojarna låter så förbaskat mycket med effektsystemen på och öppna insug. :crash

berggren_martin skrev:
Min sho-hej var riktigt tyst första månaden, men nu låter den ungefär som den gamla AGV:n. Alltså, när passformen justerat in sig så kan oljudet komma tillbaka på köpet.

/Martin

Helt rätt! Jag har en AGV som jag använt 2 säsonger och först i våras brjade den dåna som fn. Upptäckte en glipa i nacken som blev när jag körde med skinnstället istället för goretexjackan som har hög krage. Håller man för där blire tyst igen så nu kör jag med en hand i taget :crash

AGVn satt tight och bra och var tyst i början men verkar annars ganska svårt att hitta tyst hjäl med bra passform till smala huvuden. Fler tips, Någon?

Det finns inga tysta hjälmar. Alla bullrar och brusar såpass att man får hörselskador. Öronproppar är det enda sättet att rädda sin hörsel. Just do it™.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back