Vill ha mjukare gas. Hur?

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Smoker
Som många känner till så har många insprutade hojar lite ryckig gas när man slår av/på. Går detta "problem" att rätta till på något vis?
Har hört att Powercommander skulle kunna eliminera detta problem. Någon som vet?
Kör med en orginal CBR 600 Sport. Har provat Kawa 636 och den har inte detta ryckiga problem. Den var mycket smidig på gasen.

Är ej kräsen med hojen utan försöker och träna stunt med den. Vill ju ha så mjuk gas som möjligt. Effekt bryr jag mig inte om.

Vissa insprutare har sekundära spjäll, vissa har vakumstyrd trottel utöver spjället och andra klarar av att göra det utan "hjälpmedel". En hög trimingsgrad innebär att spjällen blir "digitala" vid små gaspådrag. Ute på racebanan märks det inte lika mycket. Ska du köra lugnt, köp en tourer. Ska du köra hårt, köp en räser - eller köp en Kawa 636.

Z.w.A skrev:
2454379 Blir väll att köpa ett extra stort handtag så diameter växer på gasrullen istället.:näsblod
Men man tackar för svaret.

Hjälper knappast.
Kommer ju bara gasa mer i förhållande till rörelsen.

Z.w.A skrev:
2454242 Som många känner till så har många insprutade hojar lite ryckig gas när man slår av/på. Går detta "problem" att rätta till på något vis?
Har hört att Powercommander skulle kunna eliminera detta problem. Någon som vet?
Kör med en orginal CBR 600 Sport. Har provat Kawa 636 och den har inte detta ryckiga problem. Den var mycket smidig på gasen.

Är ej kräsen med hojen utan försöker och träna stunt med den. Vill ju ha så mjuk gas som möjligt. Effekt bryr jag mig inte om.
vet inte hur det är med honda, men jag hade en kompis som åkte Triumph, hans mjukvara uppdaterades och ryckigheten minskade. så prata med honda.

Z.w.A skrev:
2454242 Som många känner till så har många insprutade hojar lite ryckig gas när man slår av/på. Går detta "problem" att rätta till på något vis?

Försök justera spelet i gashandtaget till det minimala, funkade hyffsat på min ApriliaFalco. Desutom gratis jämfört me PC.:tummenupp

crashtestdummy skrev:
2454578 vet inte hur det är med honda, men jag hade en kompis som åkte Triumph, hans mjukvara uppdaterades och ryckigheten minskade. så prata med honda.

Hur går uppdatering av mjukvara till? Behövs bromsbänk eller räcker det att koppla in datorn till cykeln och sedan bara överföra mjukvaran?

Z.w.A skrev:
2456431 Hur går uppdatering av mjukvara till? Behövs bromsbänk eller räcker det att koppla in datorn till cykeln och sedan bara överföra mjukvaran?
man sprutar hårspray på mjukvaran så den blir hårdvara, sen för man försiktigt in den i en öppning i cdi-boxen. :näsblod

Jag vet inte hur dom gör faktiskt. Mjukvaran är ju programvara, alltså de parametrar som talar om hur mycket, hur ofta och med vilket tryck bränslet ska sprutas in i insuget, vid olika belastningsgrader av motorn, dvs varvtal och gasspjällsvinkel etc etc. alltså alla parametrar som kontrollerar insprutet.
Du får fråga honda om hur/OM dom gör uppdateringar rent praktiskt,

men min gissning är att dom kopplar in sin dator till din hoj, och för över nya parametrar till ditt insprutningssystem. parametrarna är redan utprövade av honda och således behövs ingen brömsbänk.
detta är en kvallificerad gissning.:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...