Vill ha lite aktietips!

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Sannolikt tvärtom. Folk tenderar att dels konsumera mindre el och dels se över sina elavtal vid högre elpriser vilket sänker marginalerna. Omvänt vid lågt elpris. Gäller de flesta marknader där leverantörerna tar betalt för grundvaran(el) + en fast vinstmarginal i öre.
Elbolagen har täljt guld under den här tiden som priserna varit höga, dessutom så bygger vi in instabilitet i vårt elnät med framförallt vindkraft vilket har skapat ytterligare ett sätt att tjäna pengar.
Tror du t.ex. att det omtalade oljekraftverket bara tjänar pengar när det går?
Alla energislag med någon som helst rotorstabilitet får in oerhörda pengar bara på att vara standby och reglerande reservkraft åt den instabilitet som vår energipolitik skapat.

Utan den backupen som vår kärn, vatten och oljekraft har hade vi aldrig kunnat hålla vår hertz inom angiven tolerans och fått samma problem som Europa fick 8 Januari ifjol.
Turligt nog hann det stoppas, en blackout hade släckt strömmen i upp till flera dygn i hela europa.
(Som för övrigt av någon anledning inte alls rapporterades i svensk media och grönomställningens land.)
 

Zeromannen

Guest
Vad tror församlingen? Är vi 5 före börskrasch för tillfället? Läser man Jeremy Grantham's blogg så ser han inte ljust på kommande månader ...
https://www.gmo.com/europe/research-library/let-the-wild-rumpus-begin/
En stor del av aktierna på börsen har befunnit sig i Bear market ett par månader. En ganska viktig indikator brukar vara hur MA200 rör sig, nu är det ganska många index som fallit igenom MA200. Titta på OMXSPI så har det sista tiden studsat under och nu gått igenom MA200 igen, dvs. momentumet verkar svagt. Tittar vi historiskt så senaste gången OMXSPI gick igenom MA200 var i mars 20 och varför vet ju alla.

Kikar vi på Nasdaq USA så har den klappat igenom fullständigt, där ligger dom flesta tech-aktierna.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad betyder det?. Är det inte tech som driver ekonomi nu för tiden?.
Jo. Både upp och ner.

Folk är skitnödiga. Inflationen är här. Räntehöjningar att vänta. Som jag ser det har staterna två alternativ: Fortsätta gasa på och dopa ekonomin eller försöka bromsa dopingen och återgå till det normala. Båda har sina för- och nackdelar men den senare känns som en mer långsiktig lösning, dock med stora problem på kort och mellanlång sikt.
 

Zeromannen

Guest
Vad betyder det?. Är det inte tech som driver ekonomi nu för tiden?.
En generell nedgång inom alla segment, inte bara tech som backar. Förestående räntehöjningar, större nedtrappning av stödköpen än tidigare aviserat, oron i Ukraina, det är många gemensamma faktorer som driver riktningen för världens börser nu.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Förra året lönade sig den sketna flockmentaliteten för ovanlighetens skull. Köpte man vanliga svennebananaktier så gick det bra. Såklart sett ur backspegeln, inte helt lätt att förutspå. Detta året är betydligt svårare. Risken är att vi står inför stagflation som är väldigt svår att skydda sig från.

Bostäder och fastigheter brukar vara en bra investering. Guld och silver kan eventuellt funka även om de gått dåligt de senaste tio åren. Själv har jag en del i bitcoin men det är inget jag rekommenderar folk att investera alla sina besparingar i men 10% är en vettig position.

Man kan såklart gå i kort position i perioder men det är svårt att pricka rätt. Jag ligger just nu kort på OMXS index men det är ett lotteri och jag funderar på att sluta med den typen av trades.

Det råder en stor pessimism och att hitta aktier att satsa på i den miljön är galet svårt, även om det är i detta skedet man ska investera. Problemet är samma som alltid(mig själv inkluderad), att man stoppar in för mycket när allt går bra och då har man inte mycket att investera vid en korrektion. Att paniksälja i detta skedet är det sista man ska göra.
 

Zeromannen

Guest
Det är i princip hopplöst att ge aktietips. Alla har olika tidsperspektiv och tror att det man svarar idag ska gå upp i imorgon. Jag har mängder med exempel. Köpte ett norskt bolag som håller på med laddinfrastruktur, Zaptec. Köpte en post på 13kr, när dom passerat 30 så frågade en kollega på jobbet om jag hade köpt något som gått bra sista tiden. Jag nämnde Zaptec och han köpte några stycken, naturligtvis så gick dom ned från typ 31 till 25 och han sålde i panik, sedan kom gliringarna. Själv satt jag kvar tills dom passerade 60kr innan jag upplevde att resan gått väl fort och realiserade allt.

För en nybörjare så skulle jag råda att läsa lite böcker. Arne Talving och Marcus Hernhag har skrivit ett par stycken som är väldigt basic och ger en insikt i ett mindset hur man ska tänka. Jag brukar säga att mindset är 95% och hitta rätt aktie är 5%. Handen på hjärtat, att skaffa sig ett Börsdata-konto, välja valfri färdig strategi som plockar ut framtida kandidater och slå index i en Bulltrend är ingen rymdforskning. Det är i dom andra 95%-en som dom flesta fallerar, att kunna låta bli att sälja vid minsta nedgång. Inom just detta ämnet så kan jag rekomendera en bok, "Börspsykologi" skriven av Kristoffer Andersson, som belyser detta väldigt väl.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har spridit rätt brett, sitter med "säkra" trotjänare som t.ex. Investor, sen så har jag lite olika branscher där jag på sikt tror ska komma. är det någon som dyker så får den ligga tills den är tillbaka, om det är i år eller om tio år spelar mindre roll då jag inte förlorat något förrän den är såld.

Många aktieägare gillar korta snabba klipp och utdelningar, där finns det ett par stycken snabbt växande som investerar upp stor del av pengarna, blir nog bra på sikt.

Midsummer är ett exempel jag tror på i förlängningen, ingen raket men deras kapacitetsökning som kommer igång under 2022 är intressant.
När designers ska göra klimatsmart infrastruktur och fastigheter så kommer den typen av produkter behövas och dom är ensam om att ha en maskin som kan massproducera dessa.
Jag har ingen stor pott på dom, men jag har en så jag är med utifall att.....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Börsras varnas det för hela tiden. Risken finns där hela tiden. Vi har ett känsligt ekonomiskt system och det krävs inte mycket innan du har en nedåtgående spiral som är svår att bryta. Att däremot säga att det sker om fem dagar eller fem år är nästan omöjligt. De som lyckas med det blir stenrika. Se filmen ”The big short” som ett exempel. Även där prickar de som är mest insatta fel på runt ett år.

Jag är djupt oroad över börsen. En fet dipp iom corona i mars 2020. Efter det har det gått som tåget i snart två år, trots minskad produktion, trots ökad arbetslöshet med mera. Ekonomin har fullständigt dopats av nytryckta pengar och stimulanspaket. Det funkar ett tag men inte för evigt. Om börsen kraschar 2022 eller 2032 vet ingen.

Time in the market beats timing the market. Köp nu, håll tummarna. Se till att investera pengar du inte måste ha så du inte behöver sälja när allt ligger lågt. För ekonomiskt oberoende rekommenderas 25 årslöner placerade med ett uttag om 4% årligen. Då lever du på avkastningen med bibehållen portfölj och köpkraft. Läs ”Trinity study” för mer info.

Räntan är låg. Om du vill snabba på kan du naturligtvis låna pengar att investera för om du kan låna billigt. Alternativt sluta ammortera och lägga på börsen. Risken är högre men om du investerar på lång sikt är det en god idé.
Bra inlägg
Skulle vilja lägga till:
Köp nu, och fortsätt köpa varje månad till infinity.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Med facit i hand så var det ju Saab man skulle köpit, för ~200kr.
Nu känns det som att man missat tåget lite granna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En bekant påstod igår att hans aktier i ryaka finansbranchen fallit från ca 1,50€ till 1cent stycke...
:näsblod
Mitt är inte lika illa men det är väl helt oklart om det ens går att sälja.
Det är en Schroder Emerging Europe fond som ligger i en pensionsförsäkring hos Movestic med flera ryska innehav.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med facit i hand så var det ju Saab man skulle köpit, för ~200kr.
Nu känns det som att man missat tåget lite granna.


Jag var trög och köpte Saab på 298 förra veckan. Men jag tror det kommer säljas en väldans massa mer vapen i världen de närmaste åren.

Och så köpte jag vindkraft. Räknar med att får en ny rush när det behövs energi samtidigt som rysk olja och gas stramas åt. Nu var det inte specifikt vindkraft jag var ute efter utan syftet var bara att få in alternativ energi i portföljen. Även energimarknaden bör vara arbitragefri.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag var trög och köpte Saab på 298 förra veckan. Men jag tror det kommer säljas en väldans massa mer vapen i världen de närmaste åren.
Det tror iofs jag också.
Tyvärr.

Men det där närmare hälften upp på några veckor kanske inte kommer.
Nu ligger jag back 30% på samma tid istället.

Egentligen så kvittar det väl, har bara råd med två-tre stycken i stöten ändå.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En bekant påstod igår att hans aktier i ryaka finansbranchen fallit från ca 1,50€ till 1cent stycke...
:näsblod

Aktier på ryska börsen har väl handlats kring pe = 3 redan tidigare tror jag, så istället för att sälja för under 1% av tidigare värde kanske man egentligen bara ska behålla såna aktier, hoppas på att Putin inte konfiskerar dom och att världen återgått till nåt normalare någon gång i framtiden.
Man vet ju inte vad en sån aktie kan ge i utdelning om 10 år ifall den finns kvar och världen blivit normal.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Aktier på ryska börsen har väl handlats kring pe = 3 redan tidigare tror jag, så istället för att sälja för under 1% av tidigare värde kanske man egentligen bara ska behålla såna aktier, hoppas på att Putin inte konfiskerar dom och att världen återgått till nåt normalare någon gång i framtiden.
Man vet ju inte vad en sån aktie kan ge i utdelning om 10 år ifall den finns kvar och världen blivit normal.
Nej att sälja nu är idiotiskt. Jag trodde inte jag hade några pengar i Ryssland men så hittade jag en liten post på ett pensionskonto. Tur att det bara handlar om 10k som nu är värt en hundring.

2022 blir ett svårt år att pricka rätt. De senaste två åren har varit en ”everone-is-genius”-period. Typ allt har gått bra. Tror 2022 kommer vara bra för fastigheter och guld snarare än för aktier.

Någon som har tips på potentiella aktieraketer att krydda portföljen med?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Moskvabörsen är stängd så det var en icke-fråga, Schroder Emerging Europe går inte att köpa, sälja eller värdera.

Man skall alltid allokera sitt kapital där man tror det har störst chans att öka på lång sikt. Därför är det inte idiotiskt att sälja, det är däremot en vanlig psykologisk föreställning som också drabbar mig titt som tätt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag läste någonstans en "expert analytiker" gissade på att Moskva börsen kunde rasa närmare 98% när den väl öppnar
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mitt är inte lika illa men det är väl helt oklart om det ens går att sälja.
Det är en Schroder Emerging Europe fond som ligger i en pensionsförsäkring hos Movestic med flera ryska innehav.
Näe.

För 1¢ stycket kunde man ju iofs köpa några hundra, utifall Putin avlivas och någon bailar ryska finanssektorn.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top