Vill ha info om Yamaha fz1n

andreww

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Såld
Hej!
Jag har alltid haft ett brinnande mc intresse och nu pajade ryggen så jag skall sälja motocrossen men vill självklart inte släppa styret. Jag funderade på en Yamaha r6 men tyckte man satt så förbaskat illa på dem men ack så fina dom är.

Nu är jag mer inne på streetfighter hojar och fastnade då för Yamaha fz1n. Hur är dessa hojar att köra? Jag är ute efter mycket lek,bus bakhjuls åka men även ha möjligheten att ta en lugn tur till havet och bada. Kommer Yamaha fz1n motsvara mina förväntningar, eller vet ni någon motorcykel som ni tror skulle passa mig bättre?

Vad är era erfarenheter av denna hojen?

Väldigt tacksam för svar!
 

Bifogat

  • 5789291170.jpg
    5789291170.jpg
    129.8 KB · Visningar: 313
Hej svar Nej !

Jag har kört den och visst 150 hk låter bra i teorin. Tyvärr saknar den mellan register och fotpinnarna skrapar snabbt i. Den är även för högt drevad i mitt tycke. Jag fick en mycket rolig upplevelse av z1000 från 2010 den reste sig direkt på gasen och mungiporna åkte upp. Men prova själv till våren // Jon
 
Tipsar somvanligt om Suzuki B-king , pallar du designen så är det en helt otrolig MC :tummenupp

Moroten räcker till allt , samt att den GÅR att köra snällt som en moped om man så önskar
 
Jag har haft min i 2 år nu och kan inte sälja den. Visst, fotpinnarna tar i tidigare än en R hoj,ö men e det så konstigt? Jag har bara lyckats skrapa fotpinnar för att! Jag ville, inte för att jag behövde köra så fort på allmän väg. Den är för högt drevad men går skitfint på bakhjulet i ettan. Inte oroligt alls och går att justera med gasen utan att det blir ryckigt. Dock rekommenderar jag -1T fram, då får du verkligen hålla i dig. Powerwheelies i ettan blir regel. Tänkte prova -1T fram +1T bak i år. Dessutom finns detnåt som heter ecuunleashed som gör att du får ännu bättre drag i 1-an till 3-an. Vrid finns det gott om. Du glider fram i stadstrafik i 2000 rpm i 4-an helt ryckfritt. Till ock med i 6-an.
Och sen toppar den 270 med -1T fram
 
Jag tackar för alla svar hittills men fler personer får mer än gärna slänga in några kommentarer. :)
Vad tycker ni om FZ8N? För och nackdelar?
Sen har jag en fråga till, är det r1:a motorn i den? :p

Gärna fler tips på motsvarande motorcyklar också.
 
Jag har inte så bråttom. kolla bara ut genom fönstret . kolla hos www .rodamoto.es
 
Körställningen passar inte mig (1.89) då styret är för nära men i övrigt är det en bra hoj.
Dåligt mellanregister eller dåligt drag på högsta växeln är inget jag upplever.
Kör med original drevning, slipon, kn filter, modifierad luftburk och Pc.
143 hk på slangen blev det o den lär käka Z1000 till frukost utan problem :)
 
Jag tycker FZ1:an är en kanonhoj, sittställningen är grym, den är starkare än många konkurrenter. Samt att den bjuder in på bus hela tiden. Enda nackdelen är fartvinden, men det kommer man ju aldrig ifrån med en nakenhoj. Provkör och köp tycker jag :)

/Try
 
Måste lägga till att du tycker att körställningen är jobbig när du provsitter stillastående. När du däremot kör så är det annorlunda. Har du provat att köra en sporthoj.
 
Tycker helt klart att du ska överväga en FZ1, det är få som matchar den råa attityden och prestandan i den klassen. Som andra har nämnt så kan den gärna drevas om, jag har + 3 bak nu men tänkte minska ett fram till i år för att få lite mer karaktär, om du dessutom en PC och slip on som jag har så klarar den att hålla en del r-hojjar borta iaf till det börjar gå riktigt fort! Sant är att den kan skrapa fotpinne när man kör på bana och det är mycket snäva svängar men då får man bara hänga ut lite mer ;)
 
FZ1 och Z1000 är ju jättebra alternativ.

Vill du ha en hoj med testosteron i kylkanalerna däremot tittar du SuperDuke :tummenupp. Lite mindre effekt på pappret, men råare register och chassie som steker de övriga i alla lägen.
 
Ja både FZ1 och Z1000 är betydligt mer tungrodda än KTM's 990. Å andra sidan tycker jag att där KTM-ens register tar slut, där börjar FZ1:an komma till liv och bli ett vilddjur.
Sen har SuperDuke högre försäkring pga att den är populär bland kända klotare, den har ingen ABS, usel bränsleekonomi, korta serviceintervall, usel instrumentering, och kanske lite sämre hållbarhet. Vissa tycker att dessa mjuka fakta inte spelar någon roll eftersom den är så rolig att köra
 
Hej svar Nej !

Jag har kört den och visst 150 hk låter bra i teorin. Tyvärr saknar den mellan register och fotpinnarna skrapar snabbt i. Den är även för högt drevad i mitt tycke. Jag fick en mycket rolig upplevelse av z1000 från 2010 den reste sig direkt på gasen och mungiporna åkte upp. Men prova själv till våren // Jon

Jag tror det är perfekt för dig! Du kommer ju från en R6 så denna har mer i mellanregister än vad den har. Jag hade själv en Fz6 1 år som jag var jäkligt nöjd med då, trots jag kom från en betydligt starkare sporthoj, men det blev lite surrigt och lite klent i mellanregistret, jag däremot körde 1100 mil riktigt trevliga inspirerande mil både bana och gata på en säsong med den. Allround så är nog en FZ1 rätt oslagbar:)Sen drar de lite soppa med på plus kontot trots inspirerande körning:tummenupp
 
Last edited:
Ja både FZ1 och Z1000 är betydligt mer tungrodda än KTM's 990. Å andra sidan tycker jag att där KTM-ens register tar slut, där börjar FZ1:an komma till liv och bli ett vilddjur.
Sen har SuperDuke högre försäkring pga att den är populär bland kända klotare, den har ingen ABS, usel bränsleekonomi, korta serviceintervall, usel instrumentering, och kanske lite sämre hållbarhet. Vissa tycker att dessa mjuka fakta inte spelar någon roll eftersom den är så rolig att köra



Dyr försäkring? Känd bland klotare?

Jag betalade aldrig mer än 5000/helår för min och då köpte jag den ny när jag var... 26.

Hade den 5 år och aldrig några maskinella problem (heller). Har faktiskt aldrig ens hört talas om nån som haft några egentligen problem med LC8an om man räknar bort tidiga -05or som inte fått recallsen åtgärdade. Känns som du lever på myten om EXC-modeller och de gamla LC4orn.

Usel instrumentering?? Vad är fel på den? Kolla framåt ff.. ;)

Och visst, FZ1 "börjar" där SDn tar slut. Men då är du ju 300 meter bakom också när det händer.


Jag åker ju R600 nu, och den vaknar inte förrän över 10-12000. Kanon på bana, helt värdelöst på gata. Som rå gathoj är SDn grym, effekten finns från tomgång som om du skulle åka runt över 8000 rpm jämt, och det gör du inte. Ergo: SDn ger högre medeleffekt.

Sen förlorar man högfartsrace på E4an, men är det viktigast så är ju ingen av hojarna rätt val.

Däremot är den dyrare i drift. Soppa däremot vette fan, runt 0,8 gick min på vid "glad" gatkörning. Kan inte skilja så mkt från radfyra. Service och däck däremot är det som drar iväg. Men det spelar ju inte heller så stor roll på det hela om man inte ska köra 2500 mil / år.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top