Vill ha bredband, blir galen.

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Så här är det. På gatan utanför min lya finns nytt fint bredband nergrävt. Dock så finns bara gamlingar och typ jag i vår bostadsrättsförening. Jag gissar på att de inte är så "intresserade" av bredband. Jag är van att ha det och håller på att bli sinnessjuk utan! Vad göra??

En tanke är att försöka få föreningen att betala för själva indragningen till fastigheten. Detta borde jag kunna fixa, men sen då? Kan man då som kompensation mot de internetfientliga grannarna hävda att jag själv står för "dragningen" mellan källaren och just min lägenhet eller vad? Hur funkar sånt här? Vad kan det kosta?

O sen om jag väl lyckas få in eländet. Visst måste jag då teckna ett avtal med en leverantör också? Vad kan ett sånt kosta i månaden om jag vill ha, säg minst 10Mbit?

Många frågor blir det. Upplys mig ni som vet något eller har varit i samma sits!! :Bugar

Dark_Messenger skrev:
2348238 Så här är det. På gatan utanför min lya finns nytt fint bredband nergrävt. Dock så finns bara gamlingar och typ jag i vår bostadsrättsförening. Jag gissar på att de inte är så "intresserade" av bredband. Jag är van att ha det och håller på att bli sinnessjuk utan! Vad göra??

En tanke är att försöka få föreningen att betala för själva indragningen till fastigheten. Detta borde jag kunna fixa, men sen då? Kan man då som kompensation mot de internetfientliga grannarna hävda att jag själv står för "dragningen" mellan källaren och just min lägenhet eller vad? Hur funkar sånt här? Vad kan det kosta?

O sen om jag väl lyckas få in eländet. Visst måste jag då teckna ett avtal med en leverantör också? Vad kan ett sånt kosta i månaden om jag vill ha, säg minst 10Mbit?

Många frågor blir det. Upplys mig ni som vet något eller har varit i samma sits!! :Bugar
Få de internetfientliga grannarna att förstå att värdet på bostadsrätten stiger. Det borde hjälpa, ingen kan ju motstå en förtjänst.

Thermal skrev:
2348385 Få de internetfientliga grannarna att förstå att värdet på bostadsrätten stiger. Det borde hjälpa, ingen kan ju motstå en förtjänst.
Jag har försökt med den valsen också. Antingen är de puckade eller så tänker de att de ändå ska bo där till de dör så de skiter i värdehöjningen.

Mer tips/idéer please! :Bugar

Få bostadsrättsföreningen att skriva kontrakt på IP-telefoni ;) Kanske enklare att övertyga gamlingarna att det blir billigare att ringa sina barn-barn osv :tungan Säg dock INTE att man ej kommer kunna använda sina gamla pulsvals "old-school" telefoner :D

men de e ju döden om de har en gammal läcker cobratelefon å inte kan använda den.. fast iofs.. då säljer de den till mig.. fast jag ahr IPtelefon,.. fan

jag vill ha en cobra

Kolla om någon annan i området nära har bredband och fråga om att få betala för att få koppla en trådlös koppling mellan er.

Tyvär finns det nog inte mycket du kan göra. Min morfar hade oxo problem med en sådan förening och där det i princip bara bodde gammlingar... alla var fan dumma i huvudet (innavel eller ngt) på riktigt och satte sig hela tiden på tvären. Han flyttade :)

Vi hade också likadant fast i ett villakvarter. Vi var ensamma om att vilja ha det och indragningen skulle kosta 13 000 för hela kvarteret (uppdelat på alla 10 hushåll blev det inte många kronor) men till slut så var det en elfirma i området som ville ha bredband och drog in skiten. Vi betalade dem 3000 tror jag för att koppla på oss där - de fick alltså en kvartersswitch som hela kvarteret kunde koppla på sig på om de ville.

Nisse Järnet skrev:
2351589 Få bostadsrättsföreningen att skriva kontrakt på IP-telefoni ;) Kanske enklare att övertyga gamlingarna att det blir billigare att ringa sina barn-barn osv :tungan Säg dock INTE att man ej kommer kunna använda sina gamla pulsvals "old-school" telefoner :D
Kan man inte använda "gammeltelefonen" om man har bredband :va

heimdal skrev:
2352534 men de e ju döden om de har en gammal läcker cobratelefon å inte kan använda den.. fast iofs.. då säljer de den till mig.. fast jag ahr IPtelefon,.. fan

jag vill ha en cobra
Köp en då. Finns schyssta replikor.

Swedie skrev:
2352545 Kolla om någon annan i området nära har bredband och fråga om att få betala för att få koppla en trådlös koppling mellan er.
Bra idé! Huset bredvid har dragit in :gnissla

Våra gamlingar var för snikna för att betala trots att vår förening går tokbra ekonomiskt...

Santo skrev:
2352602 Tyvär finns det nog inte mycket du kan göra. Min morfar hade oxo problem med en sådan förening och där det i princip bara bodde gammlingar... alla var fan dumma i huvudet (innavel eller ngt) på riktigt och satte sig hela tiden på tvären. Han flyttade :)
Så illa har det inte blivit än...jag har ju 40Mbit på jobbet. Kruxet är att jag vill ha HEMMA också :gråta

imaster skrev:
2352673 Vi hade också likadant fast i ett villakvarter. Vi var ensamma om att vilja ha det och indragningen skulle kosta 13 000 för hela kvarteret (uppdelat på alla 10 hushåll blev det inte många kronor) men till slut så var det en elfirma i området som ville ha bredband och drog in skiten. Vi betalade dem 3000 tror jag för att koppla på oss där - de fick alltså en kvartersswitch som hela kvarteret kunde koppla på sig på om de ville.
Så, om bara skiten dras "in" eller till en switch osv. Vad kostar då den sista "påkopplingen" till just din lägenhet? Kan man räkna med 3000 kr ca som i ert fall?

Last edited:
Dark_Messenger skrev:
2355947 Kan man inte använda "gammeltelefonen" om man har bredband :va
Inte med IP-telefåni, som Nisse sa. Då måste du ha digitala telefonapparater.

Med adsl funkar däremot gammeltelefoner. Jag har både en gammal svart bakelittelefon och en mintgrön cobra inkopplad. Båda från cirka 50-talet och i perfekt skick. Snurrskiva is the shit! :D

(Ni som gillar "cobror" kan ju drägla här!)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg