Vill ha bättre ljud: Cat-back (slipon) Nackdelar? ersätt Kat, ja eller nej?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tycker min hoj är Lite för TAM i ljudet, en Yamaha fz6. Väldigt skönt när man åker en bit men ack så tråkigt när man bara skall åka någon mil och ha "kul".

Byta hoj känns inte aktuellt just nu så jag tänkte på att man kanske skulle ta o göra sin hoj lite roligare. Då kom jag utsökt in på ett slipon eller motsvarande. verkar bli grymt skönt ljud i förhållande till original så det är HELT KLART intressant.

Men jag har läst lite här o var folk som har problem / rasar sina hojar när de monterar sådant. Frågan är: Är det skadligt? Eller är det en konsekvens att man gasar mer (på grund av grymmare ljud) som gör att sakerna går sönder?

Dessutom har jag hört att om man har en hoj med insprut kan de bli strul med annat system, men vad gäller egentligen? Har hört Både att man måste programmera om samt att man absolut inte behöver det.

Skall man ersätta Katen eller ej? det är det som är frågan. Jag antar den slukar lite ljud, men de kanske är bra. Vad finns det för nackdelar med att ersätta den?

Jag hoppas (och vet) att de kommer svar till min tråd.

tackar ödmjukast för mig
/ Jesper

Behöver jag nämna att du spyr ut mer skadliga avgaser eller det kanske inte är en viktig faktor att ta i betänk? :)

Själv kör jag med ett slip-on med dB-killer avmonterad. :rock
Vilket väl förvisso bidrar till att jag ger motorcyklister generellt ett sämre rykte bland andra i samhället som inte kör hoj. :rodnar

Vilket väl förvisso bidrar till att jag ger motorcyklister generellt ett sämre rykte bland andra i samhället som inte kör hoj. :rodnar

Du kan köra vidare med gott samvete, har du sett läder-tomtarna som åker runt på sina glidare och dönar utav bara helvet??
Dessa är de riktiga bovarna...

Jag "bryr mig inte" om miljön som en nackdel =) haha! Jag är bara intresserad av hur motorn mår av denna behandlingen. :rofl

Och ja, dom där glidarna…:zpy

Du kan köra vidare med gott samvete, har du sett läder-tomtarna som åker runt på sina glidare och dönar utav bara helvet??
Dessa är de riktiga bovarna...

Haha :)
Ja det är väl sant. Jag tycker förvisso att nästan alla motorljud är trevliga att lyssna till. Men ibland blir det bara too much.

Det är ingen fara att sätta på slipon.
Om det skulle vara det skulle 97 av 100 ha ständiga problem.

Det är inte förrän du sätter på ett helsystem som du behöver mappa om hojen.
Så, vill du ha ett skönare ljud är det bara att byta.
Tänk bara på att sätta i dB-killer om du tänker åka någon bandag.

Ha't sköj!:yoparty

Det är ingen fara att sätta på slipon.
Om det skulle vara det skulle 97 av 100 ha ständiga problem.

Det är inte förrän du sätter på ett helsystem som du behöver mappa om hojen.
Så, vill du ha ett skönare ljud är det bara att byta.
Tänk bara på att sätta i dB-killer om du tänker åka någon bandag.

Ha't sköj!:yoparty

okej =) Tackar för det! då skall jag ut i jungeln o leta.

Jag lovar att jag skall ha de skoj :tummenupp

Katalysatorn på R6a dämpar ljudet grymt. Talat på en bankörning med en av depågrannarna med R6a. Han hade satt på helsystem, mappat den och visst blev det lite mer hästkrafter. Men den drog så mycket mer bensin mappad med helsystem så han hade satt tillbaka originalsystemet och körde med en sådan här slipon.
http://www.motosport.com/SE/motorcycle/Jardine-GP1-Stainless-Steel-SlipOn-Exhaust
Och visst lät den.
Min inte så jag stoppade fingrarna i öronen. Katalysatorn dämpar ljudet så mycket.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...lWc2TCHBS9mEVKQ&bvm=bv.61725948,d.bGE&cad=rja
Du kan ju lätt kolla hur det blir. För bara ta av avgassystemet efter katalysatorn och lyss till
ljudet. För Jardine GP1 är bara ett snyggt rostfritt rör.
(Kanske behöver avgassystemet stöd, hängas upp under ljudtestet.)

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...