Vill Ghosta eller liknande

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Hallå igen alla kunniga

jag har skottat in en ny disk i ångmaskinen.
Nu vill jag ha OS:et på den givetvis.

Hur gör jag enklast?

jag har inte Norton Ghost för XP (upptäckte jag) Däremot har jag Partition Magic 8.0. Kan det programmet användas?
Typ kopiera partition, sen bara bygla om master/slave och voilá? Eller?

Mvh

Dr.Bike skrev:
Hallå igen alla kunniga

Hur gör jag enklast?

jag har inte Norton Ghost för XP (upptäckte jag) Däremot har jag Partition Magic 8.0. Kan det programmet användas?

Mvh
skaffa norton ghost. klockrent

Eller kör powerquest driveimage. Funkar klockrent det med

Dr.Bike skrev:
Hallå igen alla kunniga

Hur gör jag enklast?

Mvh

PM 8.0 fungerar utmärkt den också. Då kan du först kopiera partitionen, sedan utöka den till att omfatta hela nya disken. För jag antar att den nya disken är större än den första?

/Peter

Retep skrev:
PM 8.0 fungerar utmärkt den också. Då kan du först kopiera partitionen, sedan utöka den till att omfatta hela nya disken. För jag antar att den nya disken är större än den första?

/Peter

Ja! Jo så klart är den nya större, och jag kollade in detta alternativet i PM 8.0
MEN! hur går det med driveletter?
Nu heter ju gamla disken C (såklart) Nya H.
Hur får man till detta? För alla internreferenser i windows pekar ju på C.
Att nya disken får döpas till C hajar jag oxå, men kommer nuvarande operativsystem att tillåta detta? (XP) För jag kan völ inte kopiera, och sen bara bygla om master/slaveförhållandet mellan de olika diskarna, boota om och .....vad händer då? Nya disken heter ju ff H då....

Den måste följdaktligen heta C innan man bootar om?

Dr.Bike skrev:
Ja! Jo så klart är den nya större, och jag kollade in detta alternativet i PM 8.0
MEN! hur går det med driveletter?
Nu heter ju gamla disken C (såklart) Nya H.
Hur får man till detta? För alla internreferenser i windows pekar ju på C.
Att nya disken får döpas till C hajar jag oxå, men kommer nuvarande operativsystem att tillåta detta? (XP) För jag kan völ inte kopiera, och sen bara bygla om master/slaveförhållandet mellan de olika diskarna, boota om och .....vad händer då? Nya disken heter ju ff H då....

Den måste följdaktligen heta C innan man bootar om?

Det löser sig eftersom kopiering sker ifrån "dosläge" utan windoze. Det blir exakt kopia av partitionen. Det man kan få krångla lite med är att den nya ska bli "bootable" men etfersom din originaldisk är oförändrad så är det i alla fall "ofarligt".

Du ska inte ha din nya disk partitionerad när du börjar. Den nya partitionen skapas av PM när den kopierar din gamla. När du sedan har fått igång den nya kan du "extenda" den. Det brukar gå att göra direkt ifrån windows.

Har du en Dell så kan du ha en dold "service partition" som är FAT16 eller FAT32. Kopiera den också. Annars så kommer boot.ini att peka på fel partition. Det går att fixa men det är enklare att inte spjärna emot
:)

Sträva efter att få diskarna lika sånär som att den nya ska ha ledigt utrymme sist.

Läs hjälpen i PM!

/Peter

Dr.Bike skrev:
Hallå igen alla kunniga

Hur gör jag enklast?

Mvh
Jag kör med Acronis True Image vilken jag tycker är bättre än Norton Ghost. Acronis True Image har en funktion som heter Disk Clone som klarar det du är ute efter.

//\//\

Hårddisktillverkarna tillhandahåller enkla program som gör att man enkelt kan flytta över windows och program till den nya hårddisken. formatering och partionering sköter det om på samma gång.

Jag använde seagates "discwizard2003" när jag skaffade ny Seagatehårddisk
(Krävs att en är Seagate tillverkad)

Man bootar upp med gamla disken, installerar programmet och sen frågar det vad man vill göra.
När programmet är klart tar man bort den gamla och bootar på den nya. Funkar klockrent och man behöver inte tänka på nåt.

UltraMarine skrev:
Hårddisktillverkarna tillhandahåller enkla program som gör att man enkelt kan flytta över windows och program till den nya hårddisken. formatering och partionering sköter det om på samma gång.

Jag använde seagates "discwizard2003" när jag skaffade ny Seagatehårddisk
(Krävs att en är Seagate tillverkad)

Man bootar upp med gamla disken, installerar programmet och sen frågar det vad man vill göra.
När programmet är klart tar man bort den gamla och bootar på den nya. Funkar klockrent och man behöver inte tänka på nåt.

Aha! Smart! Tack!
Nu har jag fantasilöst nog, ghostat den redan! :)
Men tack för tipset!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...