Vill du testa cross? Kolla in detta!

Det är ju super om du kan ta med dom dit, då får dom vara med och se vilka vi är. Dessutom behövs det alltid flaggvakter och allt är under kontrollerade former :)

Kolla med dom igen :D

Det som gäller är att Järva MK försäkrar DIG när DU kör på en hojj på BANAN. Så händer det något så får man ut de ifrån förskärningen.

Självklart kommer den som vill hyra att behöva skriva på ett papper där man godkänner järva MKs regler och att man skriver på att man är medveten och godkänner riskerna :) (Något liknande ivertfall)

MVH

Hej igen!
Jag gjorde verkligen allt igår! Jag visade dem statistik på antal döda i motorcross jämte antal döda i mc! Men det hjälpe inte mycket ;)

Får vara glad att jag får köra mc iaf!!!

Ändrar de sig så återkommer jag absolut!!

Låter världigt bra upplagt! Som sagt, Lycka till!
:D

Hej igen!
Jag gjorde verkligen allt igår! Jag visade dem statistik på antal döda i motorcross jämte antal döda i mc! Men det hjälpe inte mycket ;)

Får vara glad att jag får köra mc iaf!!!

Ändrar de sig så återkommer jag absolut!!

Låter världigt bra upplagt! Som sagt, Lycka till!
:D

Synd, Kan ju försöka med att ni åker dit och snackar med oss och kollar på hur det är upplagt? :tummenupp

om du inte redan testat de så e de ju en bra grej :D

Låter bra! På't igen nästa år :yoparty

Synd, Kan ju försöka med att ni åker dit och snackar med oss och kollar på hur det är upplagt? :tummenupp

om du inte redan testat de så e de ju en bra grej :D

Låter bra! På't igen nästa år :yoparty

Haha! Planerna ändrade! Mamma och pappa ska fundera på det igen = Jag kommer få! Min kompis som hjälpte till att övertala :D Ska bara höra med polarn om vilken dag som passar bäst sen kommer vi :D Ses då!

Mvh RUben

Haha! Planerna ändrade! Mamma och pappa ska fundera på det igen = Jag kommer få! Min kompis som hjälpte till att övertala :D Ska bara höra med polarn om vilken dag som passar bäst sen kommer vi :D Ses då!

Mvh RUben

Toppen! :tummenupp

Skriv upp er i listan bara, Jag meddelar på LÖRDAG vilka som får köra första dagen. Eftersom det beror på hur många hojar vi får dit. Allt är klart och försäkrningen gäller. Så nu inväntar jag svar, men skriv upp er på listan och skriv den/de dagar som du/ni kan komma på och så får vi se hur vi kan lösa det.

MVH

Absolut skriver vi upp oss! Måste bara veta vilka tider som gäller på mån resp lör! Sen är det done :D
Får man fråga vad för hojar du har och vanlig skostorlek i casual skor inte crosstövlar ;)?

FÖRSÄKRINGEN GÄLLER!!! Och prislappen på dagarna är...

Tjenare.

Jag har precis fått svar från SVEMO och våran försäkring gäller.

Priserna är:

MÅNDAG 5/9 = 350 kr (250 kr avgift till klubben, 100 kr till ägaren av hojen, för materialvård osv) (Full)

MÅNDAG 19/9 = 350 kr (platser kvar)

LÖRDAG 1/10 (heldag)= 650 kr ( 500 kr avgift till klubben, 150 kr till ägaren av hojen, för materialvård osv) (Platser kvar)

Dagarna kan öppnas upp och ge plats åt flera personer. MEn nu är allt klart så det är bara och anmäla sig.

Skriv gärna upp er på listan. Jag betar av och kontaktar de som ligger först, och platserna gäller i mån av plats, jag håller även på och raggar runt efter fler hojar. Så att vi kan få ännu fler än två prova-på till varje träning.

OBS. Ni som redan skrivit upp er behöver inte göra det igen :)

Priset kan komma att ändras, men inte med några enorma summor.

Ha det bra så hoppas jag att vi ses!

MVH

Last edited:
Tjenare.

Som svar på frågan vad det är för hojar jag har med mig så är svaret: Jag har en Yz 250 F -08 (Importerad från USA) och en Yz 450 F -03 (Svensksåld).

Här kommer reglerna för Järva MK:

Allmänt

• Anmälan i fiket före körning
  • Skyddsutrustning skall bäras d.v.s. hjälm, crosstövlar, handskar samt ryggskydd
  • Körning får endast ske på tider som klubben anslagit
  • Körning får endast ske på anvisad bana
  • Buller från enskild motorcykel får uppgå till max 94 db/A, ljudmätning kommer att utföras kontinuerligt

Depåområdet

• Ingen tvätt av motorcyklar eller annat får förekomma inom området
  • Miljömatta under uppställda motorcyklar är obligatoriskt, matta finns att köpa i fiket
  • Körning får INTE ske inom depåområdet

Banområdet
  • Vid torr väderlek kommer banan att periodvis stängas av för vattning för att förhindra dammbildning

Bristande respekt för ovanstående regler medför förverkande
av erlagd träningsavgift samt avvisning från området

Den utrustning jag har att låna ut är:

• Ett par benskydd
  • Två hjälmar
  • Ett ryggskydd
  • Två par Crossstövlar i en storlek motsvarande 41-42
  • Ett par armbågsskydd
  • Två par crossbyxor
  • Tre st crosströjor

Det som jag har lyckats ragga ihop från andra, är än så länge: (Listan kan komma att ändras) (Kanske inte gäller alla dagar)
  • Ett ryggskydd
  • En skyddsväst stl L
  • Ett par crosstövlar stl 43

Har ni ytterligare frågor så ställ dom här.

MVH

Vad finns kvar?

5/9 = TOT: 2 platser, 1 tagen utav Geggamoja @sporthoj.com, 1 plats tagen utav Johan-r @Sporthoj.com.

19/9 =TOT: 2 platser, 2 platser KVAR

1/10 =TOT: 2 Platser, 1 plats tagen av Fuchs @Sporthoj.com, 1 plats reserverad utav Bimpen @Sporhoj.com. (DVS En kan skriva upp sig som reserv.)

ni kan välja att skriva här i tråden, skicka PM eller skicka ett mail till simon.087671132@live.se

Där i ska finnas: NAMN, MOBILNUMMER, DATUM som önskas (får vara flera)

OM MAN ÄR UNDER 18 ÅR SÅ SKA DET FINNAS EN MÅLSMANS NAMN OCH NUMMER OCKSÅ!

Last edited:
det här låter ju skönt! alltid velat prova ordentligt och särskild med tanke att min motard just vart stöldskadat och jag inte få köra på ett tag....

jag fundera starkt på den första oktober. kläder har jag (dock bara sidi landsvägs stövlar men misstänker att de funkar med) resten finns.

du skriver heldag, vilka tider är det det handlar om? jag kommer inte loss ifrån jobbet förran 9:15 vid midsommarkransen men det lär ju inte vara nåt problem där.

om det nu tillfälligt bli en plats över på måndag skulle jag kunna har intresse där också.

mvh philipp

Last edited:
Kommer jag kunna låna crosstövlar av dig den 5/9? Jag har med mig full MC-mundering men för sporthoj och inte för cross.

Ett bra iniativ. MEN;
Är ni rädda om fötterna så kör ni ABSOLUT INTE cross utan riktiga stövlar. Att föreslå kängor är ju nästan vansinne.
Med det är klart, gillar man inte att knata eller värdesätter sina fötter och ben kan man ju åka.
Det sker jag vet inte hur många ben och fot frakturer varje år i motocrossen av folk som ändå kör med stövlar, och det av en anledning. Kan ju inte jämnföras med asfaltskörning där stövlarna har helt annan funktion.

är det så stor skillnad mellan cross och gat stövlar? Visst är det andra påfrestningar...har själv aldrig haft cross stövlar och knappt tittat på såna.
Kanske ska köpa några innan. Kör ju ändå motard och man ska ju helst ha cross stövlar där med. Kör då mkt på gatan och har ändå haft gat stövlar från gathojs perioden och då inte funderat så mkt kring det.

Kommer jag kunna låna crosstövlar av dig den 5/9? Jag har med mig full MC-mundering men för sporthoj och inte för cross.

Tjenare, Jadå om du har storlek 42/43. Skrev precis in att jag har fått en kille från gruppen som kommer låna ut några av sina extraskydd. Så Storlek 42 eller 43 så Ja, annars tror jag nog MC mundering funkar aldeles utmärkt. Det viktigaste är Hjälm, ryggskydd, stövlar och handskar.

MVH

Ett bra iniativ. MEN;
Är ni rädda om fötterna så kör ni ABSOLUT INTE cross utan riktiga stövlar. Att föreslå kängor är ju nästan vansinne.
Med det är klart, gillar man inte att knata eller värdesätter sina fötter och ben kan man ju åka.
Det sker jag vet inte hur många ben och fot frakturer varje år i motocrossen av folk som ändå kör med stövlar, och det av en anledning. Kan ju inte jämnföras med asfaltskörning där stövlarna har helt annan funktion.

NU tycker jag att du ger dig! Det är ju inte frågan om att vi ska köra rejs. Det är PROVA PÅ. Så JO det funkar med KRAFTIGA kängor. Har du något problem med de så behöver du inte kommentera. Jag är fullt medveten om riskerna. Och kängorna är BARA om man inte KAN ha det som lånas ut pga storlek.
Så lägg ner jag vet allt för väl vart skydden dkyddar och vart dom inte skyddar. Är du så orolig att folk ska skada sig, så kan du komma på ett skydd som täcker hela kroppen. Men kommentera inte förrens du har en lösning på skiten...

Den här tråden är inte en FRÅGA! Det är ett ERBJUDANDE. Vill du inte ta erbjudandet så ber jag dig att inte kranka ner på det jag kämpat veckor med att få igenom... Det gäller alla...

är det så stor skillnad mellan cross och gat stövlar? Visst är det andra påfrestningar...har själv aldrig haft cross stövlar och knappt tittat på såna.
Kanske ska köpa några innan. Kör ju ändå motard och man ska ju helst ha cross stövlar där med. Kör då mkt på gatan och har ändå haft gat stövlar från gathojs perioden och då inte funderat så mkt kring det.

Om du inte vill köpa men har stl 42/43 så kan du låna utav oss när du ska testa. Som det står i mina inlägg tidigare.

Och den här killen vet inte vad han snackar om så. Jag ber vänligt men bestämt om att lägga ner diskussionen. De stövlar du har funkar perfekt att TESTA med men vill du köra på riktigt så måste du ha riktiga cross-stövlar :tummenupp

det här låter ju skönt! alltid velat prova ordentligt och särskild med tanke att min motard just vart stöldskadat och jag inte få köra på ett tag....

jag fundera starkt på den första oktober. kläder har jag (dock bara sidi landsvägs stövlar men misstänker att de funkar med) resten finns.

du skriver heldag, vilka tider är det det handlar om? jag kommer inte loss ifrån jobbet förran 9:15 vid midsommarkransen men det lär ju inte vara nåt problem där.

om det nu tillfälligt bli en plats över på måndag skulle jag kunna har intresse där också.

mvh philipp

Tiderna som gäller är:

MÅNDAG 5/9: Kl 17-20

MÅNDAG 19/9: KL 17-20

LÖRDAG 1/10: KL 10-16

Tjenare, Lördag tycker jag defenitivt att du ska komma på :)

Men vilken är den alternativa måndagen du talar om? 5/9 eller 19/9

MVH

Last edited:
Ni får lugna ner er båda 2. Ni har båda rätt.

Ja, det är mindre skydd i vandrarkängor så man skadar sig lättare men för att prova på verksamheten kan det vara värt risken. Skaderisken är nog större för andra delar av kroppen vid just provapå-verksamheten.

Själv brukar jag lära ut följande uttryck: Du skall klä på dig det du vill ha på dig NÄR du kör omkull.

Det brukar räcka för att få fokus på rätt saker.

/HW
(MODERATOR)

Ni får lugna ner er båda 2. Ni har båda rätt.

Ja, det är mindre skydd i vandrarkängor så man skadar sig lättare men för att prova på verksamheten kan det vara värt risken. Skaderisken är nog större för andra delar av kroppen vid just provapå-verksamheten.

Själv brukar jag lära ut följande uttryck: Du skall klä på dig det du vill ha på dig NÄR du kör omkull.

Det brukar räcka för att få fokus på rätt saker.

/HW
(MODERATOR)

Tack :Bugar :tummenupp

Jag har 44/45. Jag har ju kört lätt offroad och endurospår med mina sidi stövlar. Bli nog bra det....

Skriv upp mig på lördagen den 1/10 :)
Måndagen jag menade vart.den 5/9. Du skrev att.du väntar på ett svar från nån. Som sagt så skulle jag kunna hoppa på den dagen också ifall det bli en plats ledig.

Jag behöver Som sagt inte l
ånar skydden eller kläder då jag har sånt.

Last edited:
NU tycker jag att du ger dig! Det är ju inte frågan om att vi ska köra rejs. Det är PROVA PÅ. Så JO det funkar med KRAFTIGA kängor. Har du något problem med de så behöver du inte kommentera. Jag är fullt medveten om riskerna. Och kängorna är BARA om man inte KAN ha det som lånas ut pga storlek.
Så lägg ner jag vet allt för väl vart skydden dkyddar och vart dom inte skyddar. Är du så orolig att folk ska skada sig, så kan du komma på ett skydd som täcker hela kroppen. Men kommentera inte förrens du har en lösning på skiten...

Järva; Stenhård betongjord föredetta SM-bana. Inte förlåtande på något sätt. Gropig, stalpig, stenig, snabb bana.
Cross, slänga ner benen i var och varannan kruva, hopp, stalp rakor.
Att hyra ut hoj och rekomendera kängor i brist på stövlar är inget annat än fel!

Hyr man ut slalomskidor utan pjäxor och erbjuder kängor?
Komigen nu?! :huvet

Crosstövlar e MYCKET hårdare och täcker mycket längre upp, bla skydd för smalben som inte finns på mc stövlar.
Sen handlar det främst om brytning i sidled(fotleden) som styvas upp på crosstövlar i.om att man sätter ner fötterna i fart i sten och gropar där vanliga mc stövlar e ganska mjuka med helt annan rörlighelt.

Last edited:
Jag har 44/45. Jag har ju kört lätt offroad och endurospår med mina sidi stövlar. Bli nog bra det....

Skriv upp mig på lördagen den 1/10 :)
Måndagen jag menade vart.den 5/9. Du skrev att.du väntar på ett svar från nån. Som sagt så skulle jag kunna hoppa på den dagen också ifall det bli en plats ledig.

Jag behöver Som sagt inte l
ånar skydden eller kläder då jag har sånt.

Jag skriver upp dig på Lördagen den 1/10 :) Toppen! :D

Låter bra, vem vet, fram tills dess kanske jag har lyckats ragga fram ett par crossstövlar till dig :tummenupp

MVH
Simon

Jag få ser med stövlarna. Ev. köper jag ngr...
Jag kommer annars ändå köra med Thors ben/knäskydd. Inte allt för farligt i alla fall...

Hyr man ut slalomskidor utan pjäxor och erbjuder kängor?
Komigen nu?! :huvet

Sista varningen, sen åker du och dina inlägg ut!
Du har rätt, men vi snackar prova-på-verksamhet med en vad jag förstår erfaren ledare. Ingen tvingar dig att åka. Du har framfört din åskit och det respekterar jag genom att låta det stå kvar men sluta hacka i den här tråden. Det är ett fantastiskt initiativ, hylla det istället för att dissa. Åk dit och låna ut dina stövlar om du får dåligt samvete.

ok?

/HW

Jag få ser med stövlarna. Ev. köper jag ngr...
Jag kommer annars ändå köra med Thors ben/knäskydd. Inte allt för farligt i alla fall...

Jadå, men jag håller listan uppdaterad. Så gå in och kolla på den några gånger då och då för att se.

Benskydd är toppen! Kom ihåg bara oömma kläder! Det kan bli skitigt och det är bara att sätta sinnet på att man troligen kommer att ramla.

Men utöver det så låter det bra va?

Tjenare!

Uppdatering här!

Det finns nu även chans att komma och få se vad det är vi gör osv. Men det skulle även uppskattas hjälp under dessa dagar. SÅ ni som ligger i valet och kvalet, eller som har bestämt er och har frågor eller de som bara vill vara med och titta.

Pallra er ut till Järva MK nu på måndag 5/9. Jag kommer finnas på plats (dom vanliga kännetecken jag brukar ha på mig kommer bäras även denna gång) och på plats så kan jag svara på frågor, ni kan få se vad det går ut på. Få en bild av vad vi gör och även visa ert intresse för denna typ av idé. :)

Planen är att om tillräckligt många visar intresse och visar att de skulle vilja testa på cross så kommer vi på Järva MK att försöka ordna en heldag då vi har prova-på verksamhet. :)

Om det är någon som känner sig manad får ni gärna starta en INTRESSE-lista här i tråden. DVS inte den listan för att boka upp dagarna utan en NY för att visa hur många som skulle vilja prova-på att åka cross. Vilka nivåer som helst, oavsett om du är ett helt nytt blåbär i skogen eller om du har åkt i 100 år. Denna dagen är för ALLA som är intresserade. Och det betyder alltså att hojar kommer att tas dit efter intresse.

Ha en trevlig helg så hoppas jag att vi träffas på måndag! :tummenupp

MVH

Last edited:
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...