Vill dra iväg trots intryckt koppling

  • Thread starter Thread starter Henken
  • Start date Start date

Henken

Guest
Hojjen har en ovana att vilja dra iväg när jag startar den & har en växel i (japp, kopplingshandtaget intryckt :tungan ). Håller jag inte emot lite lätt så skulle den rulla iväg.

Antar att jag får justera kopplingen, måste man riva nåt eller?

Det är en KTM 625 -03 om det underlättar.
 
Hojjen har en ovana att vilja dra iväg när jag startar den & har en växel i (japp, kopplingshandtaget intryckt :tungan ). Håller jag inte emot lite lätt så skulle den rulla iväg.

Antar att jag får justera kopplingen, måste man riva nåt eller?

Det är en KTM 625 -03 om det underlättar.


Inte ovanligt på såna hojar, min WR250F har samma problem. Enligt www.thumperfaq.com så kan man lösa problemet med brickor under kopplingsfjädrarna eller längre fjädrar. Har dock inte testat själv...



.
 
Har samma problem... dock försvinner det på min när den blivit varm:confused:

Det är så att kopplingen slirar, på min kan man ställa in den genom att ta bort en plugg som sitter på kopplingskåpan sen ska man ha något special verktyg (som jag inte har) och så ska man ställa in spelet.

Pröva med att ställa in spelet vid handtaget, det hjälp något för mig men den vill fortfarande iväg.:va

Sen om någon kunning skulle kunna svara på varför det försvinner när den blir varm är det för att oljan blir varm, kan lamelerna vara utslitna, kopplingsfjädrar utslitna?

En annan grej är att den till och med dör om man lägger i växel när den är kall.
 
Så detta är relativt vanligt? Är det inte skadligt då om kopplingen "ligger i" :va Borde ju nöta rätt ordenligt tycker jag.
 
Ofta är det bara en justering av kopplingen som behövs. På många motorer görs detta där kopplingswiren går in i motorn, brukar finnas en liten kåpa med en justerskuv bakom.
Vilken typ av motorolja som används kan också spela roll.
Brukar spela roll om oljan är kall eller varm, kall olja är mer trögflytande och "tjockare" så den kan göra att det inte "kopplar ur" helt.
 
Hojjen har en ovana att vilja dra iväg när jag startar den & har en växel i (japp, kopplingshandtaget intryckt :tungan ). Håller jag inte emot lite lätt så skulle den rulla iväg.

Antar att jag får justera kopplingen, måste man riva nåt eller?

Det är en KTM 625 -03 om det underlättar.

Justering av wiren, oljerelaterat eller så har någon lr några av mellanskivorna i kopplingen slagit sig.:tummenupp
 
Om den bara drar när den är kall så är det inget man behöver bry sig om. Det kan vara så när oljan är kall. Att justera kopplingen funkar inte om den bara drar när den är kall, däremot kan man testa att byta olja till något annat märke nästa gång man byter. Har man tur kan man hitta en olja som passar den hojen bra och då slutar att dra även när den är kall.
Min drar ganska mycket när den är kall, skulle säkert komma upp i gångfart om jag inte höll emot (eller släppte ut kopplingen direkt efter växeln är ipetad).
 
Japp, det är bara när den är kall. Jag får väl leva med det :) En kul detalj är att den backar när den står på tomgång & inte har nån växel i. Har man tid över kan man ju backa in den...tar väl nån timme.
 
hadde en rd 350 som drog. när jag rev kopplingskåpan hittade jag en sprängd lamell. Bitarna låg och kilade fast tryckplattorna. AVr lätt konfunderad innan jag hittade felet.:)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top