Vill delta i kurser/bandagar 2014. Hur och var ?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!
Jag har precis avverkat min första säsong på mc och till nästa säsong vill jag ta min körning till nästa nivå. Jag tror att kunskap och övning kommer att göra mc-körning roligare och säkrare.

Jag har fått med mig en kompis som också är en nykläckt mccyklist som vill lära sig mer.
Frågan är nu hur vi ska gå tillväga.
Vi bor i Norrköping och jag trodde mig veta att smc körde kurser på sviesta motorbana i Linköping men när jag tittade i smckalendern för den gångna säsongen så finns inte sviestad med där. Närmsta kursorterna verket istället vara Gröndal motorbana i Eskilstuna och Arlanda banan i Stockholm ? Vart tycker ni att vi borde köra någonstans ?

Sen är frågan vilka kurser vi bör anmäla oss till? Jag tittade på grundkurser på smc och där fanns "avrostning", "knix" och "grus". Avrostning är väl som de låter som och något man kör 1 gång i början av säsongen. Grus går bort eftersom vi kör gathojar båda två. Då återstår knix, är det bra att köra för nybörjare ? Läste nått om go-cart banor eller liknande , låter bra för att utvecklas. Hur länge kan man köra knix kurser, vad blir nästa steg ?

Mitt resonemang just nu är att boka in oss på knixkurser på Arlanda och/eller Gröndal .
Jag köpte förresten ett original avgassystem för att jag skulle kunna köra på sviestad (läste att de kräver orginal där) men vilka kurser finns egentligen på sviestad ?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Sviestad kör vi trafikövningar med instruktörer i 3 grupper på en riktig bana, du får den hjälp du behöver för att utveckla dig på bana och hantera din hoj.
www.lms.se
Actionpics är också bra, lite snabbar folk i de snabba grupperna men där har du också instruktörer i grupperna.
www.actionpics.se
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Okej ! Trafikövningar lät intressant! Tack

Tittade på actionpics sida, de hade bara lugn grupp på Gotland ring. På Mantorp park hade de medel som lägsta grupp, kan man delta där utan att vara ivägen och ett irritationsmoment för andra förare :)
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Håll utkik på svmc.se framöver. Såg att det redan nu kommit upp kurser för kommande säsong.

Gröndal, som du nämnde, är en stor gokartbana där det kommer att köras KNIX även 2014. Datum är i dagsläget inte satta. Men jag skulle tro att det blir motsvarande gångna säsong.

KNIX kan du köra hur mycket som helst tycker jag. Själv har jag varvat storbana och KNIX sedan -08 och tycker att det finns gott om utvecklingspotential på bägge för mig. En av instruktörerna på Sviestad benämnde mig som "KNIX-skadad", så det kanske blivit en överdos..? :tungan

Så ditt resonemang om att boka in dig på bägge typerna av banor låter bra tycker jag. Vilken riktning din körning sen tar visar sig. En del har nästan helt lagt ner gatkörning och andra nöjer sig med tre-fyra bandagar per år.

Vi lär nog ses på i alla fall Gröndal under kommande säsong!
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Okej ! Trafikövningar lät intressant! Tack

Tittade på actionpics sida, de hade bara lugn grupp på Gotland ring. På Mantorp park hade de medel som lägsta grupp, kan man delta där utan att vara ivägen och ett irritationsmoment för andra förare :)

Hej, absolut kan du delta i Medel/Lugn grupp på Mantorp som nybörjare. Vi har extra instruktörer i gruppen och det förekommer alltid nybörjare.
Du kommer inte vara ett "irritationsmoment"!

Välkommen att anmäla dig.

//Nitrous
 

Bobbo-mc

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV1000n -04
Kollade jag med....
Men vilken ska man gå?

AK BKK Avancerad Broms och kurv kurs, eller
AK SHK Aveancerad Sporhojskurs

eller Knix, eller grund...

Har kört hoj för 5 år sedan FZR750 och nu en SV1000n och jag vill lära mig hantera hojen bättre i kurvor och bli bättre...

Tips mottages!!
 

Bobbo-mc

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV1000n -04
Hej, absolut kan du delta i Medel/Lugn grupp på Mantorp som nybörjare. Vi har extra instruktörer i gruppen och det förekommer alltid nybörjare.
Du kommer inte vara ett "irritationsmoment"!

Välkommen att anmäla dig.

//Nitrous

Hmmm det såg intressant ut!! Hur stor är skillnaden på Medel och Snabb?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Kollade jag med....
Men vilken ska man gå?

AK BKK Avancerad Broms och kurv kurs, eller
AK SHK Aveancerad Sporhojskurs

Tips mottages!!

SHK/BKK har inte jag upplevt någon skillnad mellan, vet inte varför inte SMC ändrar namnen på kurserna. Börja med steg 1 "AK BKK eller AK SHK", sen är du fast.

Angående hastigheterna i grupperna: Är du helt grön, starta i Lugn. Upplever du/instruktören att du är för snabb och får koncentrera dig mer på att köra om folk, då byter du till medel osv.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hela kursutbudet från SMC är inte klart utan det som är publicerat är det som redan nu är spikat, det kommer alltså komma fler kursdagar.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kollade jag med....
Men vilken ska man gå?

AK BKK Avancerad Broms och kurv kurs, eller
AK SHK Aveancerad Sporhojskurs

eller Knix, eller grund...

Har kört hoj för 5 år sedan FZR750 och nu en SV1000n och jag vill lära mig hantera hojen bättre i kurvor och bli bättre...

Tips mottages!!

Tidigare var det att man försökte locka just sporthojarna till SHK... men idag är det ingen direkt skillnad, det är samma kursupplägg.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jo men hur stor? Är det som att jämföra att Medel= Åker hoj och inte har en R6/R1 och kör 90 km/h i kurvor, Snabb= har hoj och åker motsv R6 och slänger fram och tillbaka i kurvan?

På Actionpics körningar är det ganska stor skillnad på medel och snabb, man kan säga att snabb går du upp i när du kört en hel del på bana redan...
 

Peter 11

Peter
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Sköllersta
Hoj
RD
Okej ! Trafikövningar lät intressant! Tack

Tittade på actionpics sida, de hade bara lugn grupp på Gotland ring. På Mantorp park hade de medel som lägsta grupp, kan man delta där utan att vara ivägen och ett irritationsmoment för andra förare :)

Du kan lugnt anmäla dig och din kompis till Actionpics dagar , jag känner flera som gjort sin bandagsdebut med dom,har inte hört någon som känt sig i vägen. Tvärtom , de har berömt instruktörerna som tagit sig tid och även haft snack mellan passen för de som vill.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det bästa är ett par knix följt av storbana med Smc.

Instruktör hela dagen många nybörjare och massa fika!!
Sedan när du fått lite banvana är det bara att boka med vilken som av dom andra arrangörerna o gasa järnet!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tack för svaret! Men vilken av dessa nu är bästa? = mest valuta för pengarna??

SMC kör inte bandagar utan kurser, dvs du har en instruktör som jobbar med dig och några till under hela dagen.

De andra aktörerna kör bandagar där det även förekommer instruktörer.

Om jag kliver utanför min egen roll som instruktör och träningsledare så fick jag personligen ut väldigt mycket av kurserna med SMC när jag åkte som deltagare, sen har jag kompletterat det med körning med andra arrangörer också för att få mer bantid. :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top