vill byta 660 mot lättare motard. vilken?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hejsan

Jag har en ktm 660 nu. Jag köpte den modellen just för att jag åker mycket landsväg och var rädd för att de andra modellerna inte skulle hålla då. Nu har jag dock inhandlat en R1 som jag har till landsvägskörningen så nu ska jag sälja min 660 och köpa en lättare och "rejsigare" motard istället.

Vad ska man satsa på? Skulle vilja att den ligger i prisklassen 40.000kr

Jag är rätt sugen på honda 450 eller yamaha 450 för jag har kört dessa i crossversion och de är förjävla lättsvängda och rejsiga. Jag är dock rädd för att jag ska tycka att de är för klena när man har drevat upp och satt på motarddäck. Vad tror ni? Sen verkar det även nästan omöjligt att hitta en yamaha 450 i motardutförande.

Ktm 525 motard känns som att den går bort för att den kostar för mycket. Sen har jag redan en 525'a i crossutförande. Skulle kännas dumt att ha två. Min är inte landsvägsreggad så den kan inte gå som motard.

Sen har man ju husaberg 650. Den är ju egentligen drömmen. Jag har aldrig kört en men den verkar ju vara den ultimata maskinen FÖRUTOM det här med hållbarheten. I alla annonser står det att hojarna är renoverade för 10.000 tals kronor och det finns hur många trådar som helst om motorras. När jag snackat med husabergåterförsäljare dock, säger dom att hojarna håller jättebra. Att det är så många som går sönder beror bara på att folk slarvar med servicen. Jag tycker ju faktiskt att det är kul att serva så det skulle inte va ett problem för mig. Om man jämför husan med tex yamahan, verkar det ju som att husabergen hinner skära ihop 10 gånger innan man måste göra något överhuvudtaget med yamahan. Vad jag har hört går aldrig 450 sönder överhuvudtaget.

Jag ska ha motarden till att busköra satan med i stan. Bakhjulet, stoppisar och åka på sladd. Landsvägskörning går bort. Vilken ska jag välja?

Om det är någon som vill byta en rejsig motard mot min 660 så får ni gärna komma med förslag förstås. Måste dock vara gatreggat, eller i alla fall se ut som att den är gatreggad :D

Last edited:
Husabergen är ju en racehoj och ska därför servas därefter. Olja var 5:e timme. Jag byter även oljefilter varje gång, vissa byter varannan gång. Kostar så lite att det är dumt att snåla tycker jag.

Jag har inte ägt min så länge, men av dom jag känner som äger eller har ägt Husaberg så har ingen haft några större problem. Har väl varit nån liten småsak, men inget allvarligt.

Kan tillägga att jag är toknöjd med min än så länge. :tummenupp

Köp en -04 eller nyare, så ska du nog slippa problem.

Last edited:
tror hondan e grym. en snubbe jag körde med hade en sån o det va inga problem att få upp den på slangen.
Husan har ju lite taskigt rykte o jag tror ju inte det uppkommer ur tomma intet. Att det bara skulle vara husa-ägare som va dåliga på o serva köper jag inte. De nyare modellerna kanske e bättre men spräcker ju din budget.
Yamahan vet jag inte mycket om förutom att motorn skulle va en skottsäker arbetshäst ungefär.

Lycka till och kul mer fler race-hojar på gatan!:yoparty

Hejsan

Jag har en ktm 660 nu. Jag köpte den modellen just för att jag åker mycket landsväg och var rädd för att de andra modellerna inte skulle hålla då. Nu har jag dock inhandlat en R1 som jag har till landsvägskörningen så nu ska jag sälja min 660 och köpa en lättare och "rejsigare" motard istället.

Jag är rätt sugen på honda 450 eller yamaha 450 för jag har kört dessa i crossversion och de är förjävla lättsvängda och rejsiga. Jag är dock rädd för att jag ska tycka att de är för klena när man har drevat upp och satt på motarddäck. Vad tror ni? Sen verkar det även nästan omöjligt att hitta en yamaha 450 i motardutförande.

Ktm 525 motard känns som att den går bort för att den kostar för mycket. Sen har jag redan en 525'a i crossutförande. Skulle kännas dumt att ha två. Min är inte landsvägsreggad så den kan inte gå som motard.

Sen har man ju husaberg 650. Den är ju egentligen drömmen. Jag har aldrig kört en men den verkar ju vara den ultimata maskinen FÖRUTOM det här med hållbarheten. I alla annonser står det att hojarna är renoverade för 10.000 tals kronor och det finns hur många trådar som helst om motorras. När jag snackat med husabergåterförsäljare dock, säger dom att hojarna håller jättebra. Att det är så många som går sönder beror bara på att folk slarvar med servicen. Jag tycker ju faktiskt att det är kul att serva så det skulle inte va ett problem för mig. Om man jämför husan med tex yamahan, verkar det ju som att husabergen hinner skära ihop 10 gånger innan man måste göra något överhuvudtaget med yamahan. Vad jag har hört går aldrig 450 sönder överhuvudtaget.

Jag ska ha motarden till att busköra satan med i stan. Bakhjulet, stoppisar och åka på sladd. Landsvägskörning går bort. Vilken ska jag välja?

Om det är någon som vill byta en rejsig motard mot min 660 så får ni gärna komma med förslag förstås. Måste dock vara gatreggat, eller i alla fall se ut som att den är gatreggad :D

Husaberg 04 och framåt känns som säkra kort faktiskt. Att folk klagar över dem som inte har en kan man sluta bry sig om. Äldre än 04.a vette fasiken. Det är ju som sagt en racing-hoj. Likaså om du tar en bil som är en gammal räser så avviker man från och köpa dem, för den har några år på nacken. Så ryktet om att Husaberg inte håller tycker jag man kan kasta bort, finns ingen tävlingsmaskin som man kan sätta sig på och köra, köra, köra, köra å sen klaga när det rasar.
Men jag tror som sagt så som dewil skrev, att Hondan är en bra hoj om man vill komma mitt emellan slö touring och räcer. En kompis har sin Honda ute på färsäljning här. Hur klockren som helst och ser faktiskt ny ut. Han ska tyvärr sälja den för att han måste ha bil till arbete. Hör med honom, kan säkert få ner den lite nu när han är i akut å få tag på bil.

Mvh Fredrik

Hejsan

Har haft en honda hm 450 -05, riktigt kul hoj som reser sig skitlätt och har grymt bra chassi - smidig som fan! Ska du bara busa så e det en kanonhoj tycker jag, däremot sitter blinkersen bak rakt vid pipan så dem bränner sönder hela tiden. Hade inga problem med min de 40 tim jag körde men den var ju oxå ny.

ok. så om jag sak köpa husa måste jag köpa 04 eller nyare. kanske kan gå att få en sån för 40.000.

alla verkar ju gilla hondan rejält här. största problemet med hondan verkar vara utbudet. finns verkligen inte många att välja på.

är det ingen som har koll på yamahan. det ska ju hålla så jävla bra. yamahamekaniker som jag pratat med säger att man kan köra 200 timmar på en kolv!!! motorn verkar helt skottsäker

ok. så om jag sak köpa husa måste jag köpa 04 eller nyare. kanske kan gå att få en sån för 40.000.

alla verkar ju gilla hondan rejält här. största problemet med hondan verkar vara utbudet. finns verkligen inte många att välja på.

är det ingen som har koll på yamahan. det ska ju hålla så jävla bra. yamahamekaniker som jag pratat med säger att man kan köra 200 timmar på en kolv!!! motorn verkar helt skottsäker

Kolla denna Blocket annons.. Vore kanske ngt för dig. :yoparty

http://www.blocket.se/vi/10076757.htm?ca=12_s

Riktigt läckra är de iallafall

Kolla denna Blocket annons.. Vore kanske ngt för dig. :yoparty

http://www.blocket.se/vi/10076757.htm?ca=12_s

Riktigt läckra är de iallafall

denna har jag kollat på och denna skulle jag kunna köpa direkt. den är tokläcker. måste ju bara sälja min 660 först. vågar inte köpa en ny motard innan jag lyckats sälja min 660. skulle kännas lite väl entusiastiskt att äga fyra hojar samtidigt :D

jag tror inte att det går att hoppa med 525an som har exc fjädrarna. den är för mjuk i fjädringen. man lär nog hoppa sönder den på crossbanan tror jag.

He he i Enduro VM så har de ju bla crossprov de klarar ju hoppen! :tummenupp

Husaberg är inget bra val om du ska busa, wheeela.Dom återförsäljare jag pratat med erkänner att dom inte håller för bakhjulsåka.Den är bra på bana men som gatmotard kan det bli hur dyrt som helst med reparationer.Kanske 06-07 är bättre men då pratar vi om helt andra pengar i inköp.Att köpa en husa för 40000 kr är väldigt osäkert.Om du ändå bestämmer dig för en husa så rekomenderar jag dig att riva motorn så fort som möjligt och kolla skicket då vissa exemplar är riktigt hårt körda.

Sen var det nån som tyckte att man inte skulle bry sig om alla negativa inlägg om husa och dess kvalitet, självklart ska du försöka bilda dig en egen uppfatning men jag tror att det måste ligga något i det som skrivs, för det är inte nån enstaka som har beklagat sig utan en hel del medlemmar här på sporthoj.

Yamman har jag bara hört bra om,inte en enda av mina vänner som har den har haft några större probs med den.

lycka till:yoparty

Har du inte testat Husa så gör de! Jag tror inte att valet är så svårt sen:tummenupp Visst är de endel servande. Men de lilla skruvandet tycker ja inte borde få dig o välja bort den blå/gula...
lycka till

Det är trist att äga en husa som gått 3 år hos olika förare, det är det iofs med vilken hoj du än väljer som är av racemodell.

Jag skulle faktiskt rekomendera husan ändå. Dom håller om man håller efter dom. Med det säger jag inte att det är bra kvalité eller snygga lösningar. Du vill inte ha en honda för 40 000 som du inte har någon aning om hur den e körd/skruvad, eller rättare sagt, du borde byta i princip allt för att vara säker på att inte få ett dyr-ras på den. (med det säger jag inte att den e dålig, bara att ägarna ofta är dåliga) Yamaha är lite tryggare köp men då var det det där med att hitta en reggad sådan... För WRen är för slö standard.

Eller ska jag egentligen rekomendera något som e smart, så är det att ha kvar 660n. De har ju kört med den i VM en gång i tiden, så nog ska den gå få till med några andelar månadslön ;)

Du kan endast få en YZ E-reggad, mao så är det kört att vara på gatan o leka!. Visst man kan ju skita i det o köra med ändå, men då kan man ju likväl köpa en som inte är reggad!.

Så skall det vara Yamma sä år det i så fall WR450 som gäller. Kan inte hålla med talare här som påstår att den är slö o slapp. Visst jag kör med YZ avgaskam o system osv, och upplever den som pigg nog. Har tidigare haft Husa 550 Factory Motard samt diverse "bussar" som XR650 osv... Nu skall min köras i bänk för att justeras o krama ur dom där sista hästarna, men Wheelidevil här på forumet har väl runt 55HK och det är ju faktiskt mer än polarens KTM 525-06 med Akra osv!. Den har absolut alla attribut för att vara med o kriga bland topphojarna, och då till ett Mkt nice price! :yoparty

Så min högst personliga åsikt är, vill du kunna försäkra skiten o köra med lugn mage, ha kul, slippa serva/renovera så är Yamman en perfekt liten leksak!.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti