Vill bara skriva av mig lite.

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Kan börja med att säga att livet är som en våldtäkt i bland:huvet Sista turen på bågen i höstas så rasade turbon, typiskt tänkte jag men såg ett tillfälle att uppgradera till värre snurra och mer adrenalin stinnade hästkrafter! Unnade mig själv en julklapp och köpte mig en rejäl turbo för ett par veckor sen och påbörjade modifieringen! Allt gick som planerat, grenröret byggdes om, tryckrör anpassades mm. I kväll så fylldes ny olja på och oljefiltret byttes. Allt klart för uppstart:yoparty Hade inte hunnit montera ljuddämpare så det var raka rör så den lät ju jävligt manlig om man säger så:tummenupp Wastegaten inställd på blyga 0,5 i ladd. Cykeln går i gång fint och går klockrent på tomgång. Efter varmkörning så vart begäret för stort, jag måste bara ut och pröva den lite, gatorna är ju snöfria och det är plus grader så va fan!! Sagt å gjort. Fin kör en liten sväng men på tillbaka vägen så tänkte jag att turbon skulle få göra lite jobb...måste få känna känslan av tvångsmatad motor:D Gasar på och känner hur turbon kommer...bakhjulet drar loss på den blöta asfalten, söker fäste och känner framhjulet börjar stiga mot skyn:tummenupp ...då säger det PLONK!!!! eller ja...kankse inte plonk, men nått i den stilen! Jag släpper gasen vrider av motorn snabbt som fan och rullar dom sista metrarna till garaget. In i garaget för att kolla vad som var fel. Kände igen ljudet men kunde inte komma på vad det var för ljud:confused: tänkte efter och kom på att det var så där det lät när förra turbon inte ville leverera glädje längre. Tog av luftfiltret och kände på impellern, SKIT!!!:huvet Det glappande värre än på en 65 årig kärring! Den nya turbon hade rasat!! Vid närmare koll nu i kväll så har vi lokaliserat att vi har skit kasst oljetryck i hela motorn, och med ljuddämparen på så hör man tydligt hur lagren mm knackar i motorn!! Så d vart en bra julklapp till mig själv!! Rasad motorn och rasad turbo, och lägre oljetryck än glocalnet, kan säga att det är rätt lätt att hålla sig för skratt nu:mad: Tydligen så var det nått som hände redan i höstas med motorn, den måste ha tappat oljetrycket redan då, d var därför turbon kastade in handuken. Kan säga att jag ångrar bittert att jag inte tog mig tid att skruva på ljuddämparn, då hade man hört att nått inte stog rätt till och jag hade räddat den nya turbon iaf. Är det nån som vet om nån fungerande motorn så får ni gärna höra av er. Nu ska jag sänka ett par whiskey och bärs och försöka hitta nått positivt med det här.:tungan

Last edited:
Jag som trodde att JAG haft en dålig dag!! I jämnförelse med din så vart den helt okej!! Lider med dig!! :pannkyss

Njaa...så trevligt är det inte...men va fan. Finns nya motorer och turbo överallt. Den rullar nog till sommarn igen:-)

Visst är det härligt att Yamaha envisas med att bara ha en oljenivå-givare och INTE visa oljetryck :huvet :rolleyes: :va :gnissla :mad:

Ja jätte härligt...d är helt galet tycker jag. Men så fort motornm är fixad så kan jag lova att jag ska sätta i en oljetryckmätare.

1 Ny motor.
2 Ny turbo.

Bara pengar kan man inte ha så kul med , men vad man kan köpa för dom är en helt annan sak :tummenupp

Ha ha..d har du rätt i:D Ska ligga lite lågt och leta reda på en motor, lyfta över lågkomps kolvarna, kopplingen, smacka dit en tjockare toppackning och renovera turbon. Sen är man på banan igen:tummenupp :yoparty

Ah! dra mig på en släpkärra...

Det är lätt att vara efterklok och säga att du redan efter första turboraset skulle checkat orsaken till det... Men men ibland händer ju saker bara, även utan synbara orsaker.
Utgick från att du hade oljetrycksmätare på snurran?

Surt sa räven, hoppas veven är fräsch iaf! :gnissla

Lider med dig.

En positiv sak är ju att det inte hände på våren i alla fall. Nu har du ju hela vintern på dig att fixa :) Kanske inte så kul att ligga och skruva när det är 25 grader varmt ute och torra vägar:tummenupp

Edit: Glömde ju säga att jag lider med dig :död

Trist som fan... men tur att det hände nu och inte till våren, om det nu var tvunget att det skulle hända. Synd att du bor så långt upp i landet, annars kunde jag ställt upp som meckarhjälp och moraliskt stöd :näsblod Menmen, glöm inte oljetryckskontakten sen :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph