Frösö Ante
Boost
Kan börja med att säga att livet är som en våldtäkt i bland
Sista turen på bågen i höstas så rasade turbon, typiskt tänkte jag men såg ett tillfälle att uppgradera till värre snurra och mer adrenalin stinnade hästkrafter! Unnade mig själv en julklapp och köpte mig en rejäl turbo för ett par veckor sen och påbörjade modifieringen! Allt gick som planerat, grenröret byggdes om, tryckrör anpassades mm. I kväll så fylldes ny olja på och oljefiltret byttes. Allt klart för uppstart
Hade inte hunnit montera ljuddämpare så det var raka rör så den lät ju jävligt manlig om man säger så
Wastegaten inställd på blyga 0,5 i ladd. Cykeln går i gång fint och går klockrent på tomgång. Efter varmkörning så vart begäret för stort, jag måste bara ut och pröva den lite, gatorna är ju snöfria och det är plus grader så va fan!! Sagt å gjort. Fin kör en liten sväng men på tillbaka vägen så tänkte jag att turbon skulle få göra lite jobb...måste få känna känslan av tvångsmatad motor
Gasar på och känner hur turbon kommer...bakhjulet drar loss på den blöta asfalten, söker fäste och känner framhjulet börjar stiga mot skyn
...då säger det PLONK!!!! eller ja...kankse inte plonk, men nått i den stilen! Jag släpper gasen vrider av motorn snabbt som fan och rullar dom sista metrarna till garaget. In i garaget för att kolla vad som var fel. Kände igen ljudet men kunde inte komma på vad det var för ljud
tänkte efter och kom på att det var så där det lät när förra turbon inte ville leverera glädje längre. Tog av luftfiltret och kände på impellern, SKIT!!!
Det glappande värre än på en 65 årig kärring! Den nya turbon hade rasat!! Vid närmare koll nu i kväll så har vi lokaliserat att vi har skit kasst oljetryck i hela motorn, och med ljuddämparen på så hör man tydligt hur lagren mm knackar i motorn!! Så d vart en bra julklapp till mig själv!! Rasad motorn och rasad turbo, och lägre oljetryck än glocalnet, kan säga att det är rätt lätt att hålla sig för skratt nu
Tydligen så var det nått som hände redan i höstas med motorn, den måste ha tappat oljetrycket redan då, d var därför turbon kastade in handuken. Kan säga att jag ångrar bittert att jag inte tog mig tid att skruva på ljuddämparn, då hade man hört att nått inte stog rätt till och jag hade räddat den nya turbon iaf. Är det nån som vet om nån fungerande motorn så får ni gärna höra av er. Nu ska jag sänka ett par whiskey och bärs och försöka hitta nått positivt med det här.

Last edited: