Vill börja köra RR

Tackar Björn!
Jo jag har fått många bra tips, och har siktet inställt på en 600.
Jag känner inte att jakten på några varvtider är det viktigaste först och främst, utan ren körteknik.
Och det kan ju vara kul att testa en 600, gick ju från en 350RD till 750. Så missade mellangrabben där. :)
Men känner fortfarande en hunger för utveckling, och gata är ju inte rätt ställe för utveckling, snarare avveckling.

Satsar ju inte på att bli ett ess inom rr, det är det för sent för. Men är ju alltid kul att se hur långt man kan pressa sig själv. :tummenupp

Skulle du så småningom få för dig att du vill börja tävla med lite enklare medel så kan jag passa på att slå ett slag för classic racingen eftersom du ju redan är bevandrad i det ljuva 80-talet med CBR:en och RD:n:hej Kompisen köpte en CBR 600 från före -87 på blocket för 10000 kr och han tävlar med den i stort sett i originalskick och har hur kul som helst. Den startar alltid och kostar i stort sett inget alls att äga och driva. En enkel och bra biljett in i road racing-världen!:rock

/bg

Skulle du så småningom få för dig att du vill börja tävla med lite enklare medel så kan jag passa på att slå ett slag för classic racingen eftersom du ju redan är bevandrad i det ljuva 80-talet med CBR:en och RD:n:hej Kompisen köpte en CBR 600 från före -87 på blocket för 10000 kr och han tävlar med den i stort sett i originalskick och har hur kul som helst. Den startar alltid och kostar i stort sett inget alls att äga och driva. En enkel och bra biljett in i road racing-världen!:rock

/bg

Jo men nu va det ju så att jag ville göra framsteg. Inte få en nostalgi tripp tbx till 80 talet för det får jag nog av ändå med tanke på cbr´en! :hihi
Men blir att införskaffa mig en 600 (förmodligen en R6) när man har fått iväg några valpar. Sen lägga undan pengarna jag får för min husvagn till övriga utlägg. Frugan blir säkert skogstokig här hemma då jag redan kör och tävlar inom enduro också. Men men, hon kanske blir glad över att jag förflyttar min körning till bana iallafall. :gnissla

Ta det lugnt och håll dig på däcken så behöver du inte ny plast. Det är inte så man automatiskt kraschar bara för man kör på bana.

Nä, men det är nog förhöjd risk att man klotar som färsking där. Och då är man ju 19 papp fattigare direCKt bara på plast! :) Började ju nästan gråta när ja la ned cykeln i en kurva tidigare i våras. Först tog sidokåpan i backen, och sen fotpinnen. Det enda jag tänkte när jag låg där i kurvan va: -Det här kan bli dyrt det..
DSCN2736.jpg
Vänsterkåpan sprack, toppkåpan försvann det en stor bit av nere vid fästet. Plasten som sitter över säkringarna gick i tusen bitar. Sidokåpan vid soppakran ändrade form efter soppa läckte från förgasarna när den låg på sidan.

Men jag letar delar för fullt. Tänkte inte göra mig av med den riktigt än. För det är en görgo hoj att köra landsväg/motorväg med. Särskilt nu när den är uppskrämd med andra förgasare och kam. :) Men att köra den i classic låter frestande om det finns crash kåpor till den..

Last edited:
Uppar tråden med en liten fråga.

Hur funkar det med försäkringsbiten om man kör banhoj? Är det ungefär samma som på gathojar? (förutom att dom gäller på bana då naturligtvis) Vem tillhandahåller sådana försäkringar och vad kan det kosta i runda slängar?

Uppar tråden med en liten fråga.

Hur funkar det med försäkringsbiten om man kör banhoj? Är det ungefär samma som på gathojar? (förutom att dom gäller på bana då naturligtvis) Vem tillhandahåller sådana försäkringar och vad kan det kosta i runda slängar?

Man lagar/köper ny hoj för egna pengar när man vippat omkull...

Tänkte mer på om man råkar köra på någon annan, det kan ju bli stora skador både på maskin och förare, vad gäller då?

ingen försäkring betalar för skador på hojar, personskador täcks av licensen eller personlig olycksfallsförsäkring

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025