Vill börja köra bana till våren, hur går jag till väga?

schizoid

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
aprilia sxv 450
Tjena är total okunnig när de gäller bankörning men vill inget hellre än å komma igång. Hur funkar det med allting :) ?
Jag tänkte börja med å köpa en r6 av billiagre variant sopm e kalr för bana. Jag vill åka så mycket som möjligt utan att betala en avgift på 1000kr för varje dag som sker vid tex körning för allmänheten på bana.
pratade lite kort med ett gäng som gick ihop å hyrde en bana för en dag.
vad krävs måste jag skaffa licens innan jag ens börjat?
skriv gärna vilken väg som e "smartast" för mig att gå,
jag vill allså lägga maximalt antal timmar på bana utan att tävla så man kan träna å bli en bra förare.

(jag bor i skövde området) så vet ni vilka banor som finns för mig,,,,,för de vet inte jag :va

Ta licens,kommer licens kurser i vår. Tex på www.lms.se kan du hålla koll efter det.
Fixa en hoj. Sen är det bara att åka runt och träna RR.

//Mange
schizoid skrev:
2598071 Tjena är total okunnig när de gäller bankörning men vill inget hellre än å komma igång. Hur funkar det med allting :) ?
Jag tänkte börja med å köpa en r6 av billiagre variant sopm e kalr för bana. Jag vill åka så mycket som möjligt utan att betala en avgift på 1000kr för varje dag som sker vid tex körning för allmänheten på bana.
jag vill allså lägga maximalt antal timmar på bana utan att tävla så man kan träna å bli en bra förare.

(jag bor i skövde området) så vet ni vilka banor som finns för mig,,,,,för de vet inte jag :va

schizoid skrev:
2598071 Tjena är total okunnig när de gäller bankörning men vill inget hellre än å komma igång. Hur funkar det med allting :) ?

Det finns massor av trådar för detta. Testa att söka. Du kommer hitta allt du kan tänka dig.

Vill du inte vill tävla rekommenderar jag dig till att försätta köra på dagar för allmänheten. Bara att sätta på kraschkåpor fast med hål för lysena.

Att ta licens för att kunna åka på träningsdagar för RR utan en tanke på att tävla är inte så schyst mot de som tävlar. Det blir lätt "fullt". Det kryllar ju av bandagar öppna för alla.

Men som sagt. SÖK!

Lycka till.

nej allså de jag menade va att jag inte vill börja tävla är att jag antar att för att göra de behöver man en så snabb mc de bara går å ha,,,å de innebär penagr å tid å sånt. Jag vill bara mata tid på bana å träna

har sökt igenom hela forumet :tungan
och de e lite samma svar:
"Men i korthet så behöver du gå en licenskurs, och modifiera hojen lite, sen kan du börja träna."
"Sen är det bara att köra så det ryker..."
"Sen är det bara att åka runt och träna RR."

Det är dendära sista tydligen totalt självklara delen "åka omkring å träna" som jag jättegärna skulle vilja ha massa info om.

Hur går de praktiskt sett till att "åka omkring å träna RR"?:va

Last edited:
schizoid skrev:
2598080
Hur går de praktiskt sett till att "åka omkring å träna RR"?:va

Ja man kommer dit nån timme innan det dra igång. Lastar av och sätter i däckvärmarna. Går och betalar. Sen visar träningsansvarig att din grupp ska ut. Du åker ut och kör ca 20 min. Kommer in softar ca 40 min och sen ut igen. Super enkelt.

På en RR träning måste du ha licens eller intyg om licenskurs. Börja med att anmäla dig till en licenskurs så lär du dig där hur det går till.

Första kursen är i början av april och info om den kommer ut i kanske Januari.

schizoid skrev:
2598080Hur går de praktiskt sett till att "åka omkring å träna RR"? :va
Såhär:

• Du anmäler dig till en licenskurs genom att ringa Svemo (www.svemo.se).
• Du skaffar en hoj (leta här eller på roadracing.se). Mer än 600 cc är bara dumt.
• Du går kursen (april) och får din licens.
• Du betalar medlemsavgift till en Svemo-ansluten klubb.
• Du tar med Svemos hjälp reda på var och när du kan träna.
• Du lastar hojen på släp eller i skåpbil och kör till träningen.
• Du anmäler dig, visar din licens och betalar träningsavgiften.
• Du kör i pass om ca 20 min och ofta i långsam eller snabb grupp.
• Du undviker att köra över din förmåga.

Du behöver inte däckvärmare. Däremot riktigt bra däck. Men tänk inte så mycket på vad du behöver för prylar. Se istället till att komma ut och köra så mycket som möjligt. Lugnt och fint. Resten kan du fråga de hjälpsamma människorna på plats om och lära dig med tiden. Det är verkligen inte krångligt. Men väldigt kul.

tjoho, perfa nu vet jag vart jag ska börja å vilka jag ska korsförhöra för vidare info.

tack för svar å snygg bnajo :D

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck