Vilket typsnitt?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Min första tanke med RR var att de e skit simpet.. naja lite o kraschkåpor sen e de bara ut o köra..
Men en så kul sak som att det finns bestämmelser på siffran på mcn...
någon som vet vad det e för storlek färg o typsnitt som användas..
 
Röd bakgrund. Min. 285 x 235 mm storlek på det röda fältet
Vita siffror. Min. 25 mm bredd på siffran ett. Andra siffror 80 mm bredd.
Höjd 140 mm för alla siffror.

Typsnittet är valfritt men tänk på att funktionärerna ska kunna läsa det också.
Allt detta står i reglementet som du får när du tar licens.
 
Om du kan så brukar det uppskattas att man använder siffror som är lite matta! Blanka siffror brukar vara svårare för funkionärerna att se. Siffrorna får även vara större! Är ett minimimått som anges i reglamentet!

Ska du gå efter det internationella reglementet så ska både siffror och bakgrundsfärg vara matta. Färgena ska följa RAL:s färgtabell och för rött ska det va 3020 och för vit 9010.

Men så hårt är det inte här hemma! Bara du använder vanliga nyanser och tex inte neonfärger..
 
Goodstuff skrev:
Röd bakgrund. Min. 285 x 235 mm storlek på det röda fältet
Vita siffror. Min. 25 mm bredd på siffran ett. Andra siffror 80 mm bredd.
Höjd 140 mm för alla siffror.

Typsnittet är valfritt men tänk på att funktionärerna ska kunna läsa det också.
Allt detta står i reglementet som du får när du tar licens.


Måste man ha på båda sidor och fram eller ?
 
Något jag tyckte funka fint var Arial narrow och storlek 600-650 :tummenupp
 
AleX skrev:
Måste man ha på båda sidor och fram eller ?

Ja!

"3.9.2.1 Motorcykeln ska vara försedd med tre tävlingsnummerskyltar. En plåt skall monteras framtill, de två andra anbringas längs med var sida av maskinen, väl synliga för avläsning av varvräkningspersonal. Se bilaga D."

Det där med att man måste "montera en plåt framtill" måste väl va en kvarleva från den tiden då det inte fanns kåpor!??
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top