Vilket ställ är bäst att fokusera på ?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

:hihi


Nå,
får man bara ha ett ställ skulle jag direkt välja ett tvådelat skinnställ. Det går att hänga av sig jackan på fiket, och sitter oftast inte fullt så tajt som raceställen. D.v.s. att det går att ha t-shirt och en tunn långärmad tröja vår och höst.

För bankörning är absolut raceställen bäst med stretch och schysst ventilation, men helt kassa så länge du inte sitter på hojen.

På semestern kan jag tänka mig att ett textilställ skulle vara praktiskt, men dels verkar de sitta så fladdrigt och eftersom de saknar puckar är du rökt om du råkar snubbla över en bana du inte visste om.

Tvådelat skinnställ och regnställ, sen är man garderad mot allt!
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag märker att många föredrar 2 delat. Själv hadde jag ett 2 delat ställ men efter jag prova helställ så tycker jag det 2 delade e mycket orörligare. Sen att det är skönt o kunna ta av sig jackan kan väl va skönt. Men då e ju frågan ska det va skönt o kunna sitta utan jacka som skal prioriteras eller att det e skönt me utrustningen på vid körning? Som sagt tror nog att det e olika för alla vad som känns bäst så prova det e nog det viktigaste.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag märker att många föredrar 2 delat. Själv hadde jag ett 2 delat ställ men efter jag prova helställ så tycker jag det 2 delade e mycket orörligare. Sen att det är skönt o kunna ta av sig jackan kan väl va skönt. Men då e ju frågan ska det va skönt o kunna sitta utan jacka som skal prioriteras eller att det e skönt me utrustningen på vid körning? Som sagt tror nog att det e olika för alla vad som känns bäst så prova det e nog det viktigaste.

Hehe ja, det argumentet går ju inte att värja sig emot!

För mig är det (var det) liksom ganska stor del av tiden jag hade stället på mig som jag inte satt på hojen. Man gick till garaget, stanna och tankade, man väntade på polarna, stannade och fikade, ja du vet...

Men jag förstår din, och många andras poäng; visst sitter helställen bättre när man väl är på hojen och klarar sig med kallingar och tischa under!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hehe ja, det argumentet går ju inte att värja sig emot!

För mig är det (var det) liksom ganska stor del av tiden jag hade stället på mig som jag inte satt på hojen. Man gick till garaget, stanna och tankade, man väntade på polarna, stannade och fikade, ja du vet...

Men jag förstår din, och många andras poäng; visst sitter helställen bättre när man väl är på hojen och klarar sig med kallingar och tischa under!

Man kan också köpa ett helställ där man får in lite kläder under?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Man kan också köpa ett helställ där man får in lite kläder under?

Nu utgå jag bara från vad jag själv tycker, men är inte vitsen med ett hel/raceställ att det ska vara kondompassning? Så ville iaf jag ha mina raceställ förr.
Annars kan man väl lika gärna köpa ett tvådelat som, trots rätt storlek, redan från början sitter lite "luftigare"

Naturligtvis ska man köpa det ställ man tycker sitter bäst, och bäst passar typen av körning man ägnar sig åt. Men TS undrar över skillnaden mellan olika ställ och då beskrev jag för/nackdelar med de typer jag provat.
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Ska du ha bara ett ställ så köper du ett ventilerat, allt annat blir bastu.

Ett rengställ funkar lika bra för att värma en kylig kväll.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu utgå jag bara från vad jag själv tycker, men är inte vitsen med ett hel/raceställ att det ska vara kondompassning? Så ville iaf jag ha mina raceställ förr.
Annars kan man väl lika gärna köpa ett tvådelat som, trots rätt storlek, redan från början sitter lite "luftigare"

Naturligtvis ska man köpa det ställ man tycker sitter bäst, och bäst passar typen av körning man ägnar sig åt. Men TS undrar över skillnaden mellan olika ställ och då beskrev jag för/nackdelar med de typer jag provat.

Det kan absolut vara så, jag utgick också från mig själv:
När jag började åka sportigare cyklar upplevde jag kragen som ett jätteproblem: när jag kryper ihop och hänger ut i böjar åker kragen in under hjälmen i nacken och nyper fast huvudet. Asjobbit!!!1!

Dessutom har jag ALDRIG delat stället. Däremot har dragkedjan mellan jacka och byxa gått sönder och behövt sys. Till i år har jag köpt räserpyjamas och förväntningarna är mycket högt ställda. Blir det jobbigt i fikakön får jag väl knäppa upp.
Jag hade tajt passning när jag handlade men det var omedelbart efter julmat, julbord och leverantörsgodis så det var +5kg på vågen. Tre är redan borta. Om det sitter lite fladdrigt stör mig inte speciellt. Tror jag.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top