Vilket smörj till tändningslås ?

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
mitt tändnigslås har börjat kärva, stått lite för mycket i det fria.
undrar bara vad som rekomenderas att spruta i tändlåset. då jag förstått att vissa smörj sprayer, liksom stelnar till efter ett tag. och det vore ju dumt, då man vill att det skall glida gött, o inte gro igen. tack rickard :):Bugar

Brukar köra med WD40 lite ibland som underhåll. Man känner att låset blir smidigare och inga av mina lås har skurit ihop än :tummenupp

Det finns säkert någon tändningslåssmörjexpert som kommer med bättre tips :gnissla

Finns speciell låssprej som man bör använda. Den rengör och torkar inte ut lika fort som WD-40 och 5-56. Jag har använt vanlig motorolja med för att få liv i nåt gammal lås. Det viktigaste är nog att man smörjer ofta, inte vad man har i.

Jag använde låsolja på mina lås när de kärvade, det var så illa att nyckeln började vrida sig, och efter en smörjning gled de aldrig så lätt och är fortfarande som nysmorda, även om det inte gått mer än ett par år snart...

Jag har haft framgång med grafitpulver. Rekommenderas till just lås där man inte vill ha våt smörja som binder upp skiten.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!