Vilket Slip on till Honda CBR 600 -03

gleb skrev:
Kosmic: Devil var riktigt snyggt....likaså Akrapovic Superbike Roger...det enda fula med de systemen (om man nu skall vara petig*S*) är att de sticker ut alldeles för mycket där bar enligt min smak...ser lite mysko ut typ. Men Lasers x-treme är ngt som är riktigt snyggt...två pipor där bak = mumma hihi , jag får nog ta mig ytterligare en funderare...kanske till och med köra orginal i sommar för att se om laser släpper x-treme rören med Duo-Tech = smidigt. Jag mailade till Laser i Holland och det verkar som att de håller på att utveckla Duo Tech till X-treme men det skulle visst dröja ett tag till inan de kommer på marknaden.

Läste förresten i Bike (nr 8 tror jag det var) där hade de gjort ett stort slip on test med vad jag förstår de "vanligaste" märkena...och enligt dem var Micron bäst i test tätt följt av Akrapovic och Devil (om jag inte minns helt fel) Test objektet var en Suzuki GSX-R 1000.

Nähäp tillbaks till städandet :(

Du minns fel, Micron kom mycket riktigt först, följt av Yoshimura, Devil, Laser, Mivv, Arrow, Acrapovic, Remus och Leo Vince. Detta gäller de justerade cyklarna, är inte så annorlunda ojusterat. Jag slår ett slag för ett Yoshimurasystem, de har alltid haft mycket bra passform, finish och kvalitet kombinerat med bra effekt och ganska låg ljudnivå.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Du minns fel, Micron kom mycket riktigt först, följt av Yoshimura, Devil, Laser, Mivv, Arrow, Acrapovic, Remus och Leo Vince. Detta gäller de justerade cyklarna, är inte så annorlunda ojusterat. Jag slår ett slag för ett Yoshimurasystem, de har alltid haft mycket bra passform, finish och kvalitet kombinerat med bra effekt och ganska låg ljudnivå.

Där ser man vad minnet kan svika...kanske kan jämföras med en guldfisks hihi :)

Last edited:
skruvis skrev:
gleb! Gick bättre? kan du fråga han om på vilket sätt den gick bättre -> lägre soppaförbrukning? högre toppfart? reste sig lättare? etc. etc. ... Om du orkar dvs... :Bugar

Skruvis: Har pratat med honom angående F1 systemet och på hans Honda CBR 600 -93 så gick hojen mycket mycket bättre...toppfarten ökade något samt att hp ökade litegrann också. Mellanregistret kändes lite skarpare även om det var marginellt. Bensinförbrukningen vågade han inte svara på...beror nog mer på vem som sitter bakom styret och vrider på gashandtaget :) Med orginal dämparen så kändes hojen strypt typ...men icke med F1. Han rekommenderar verkligen dig att införskaffa F1...han är/var helnöjd med det. Det bästa av allt poängterade han är ljudet...

Länka och länka..... Jag vet inte på rak arm vad som passar eller inte, det bästa är nog att ringa till importörerna och höra. Risken är ju att det inte tillverkas så förskräckligt många längre till din hoj tyvärr. Värt att kolla är väl Yoshimura, V&H, Micron, Laser. Sen kan det ju finnas udda-grejor typ Supertrap och liknande. Man brukar få ta det som finns till äldre hojar, det vet jag som har en gamling själv :yoparty

Folkesson har väll Laser dämpare har jag för mig....

V&H och micron låter för mycket enligt mig..

Laser, Acrapovic. GRP har väll något dubbelsystem oxå. som är snyggt-.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Länka och länka..... Jag vet inte på rak arm vad som passar eller inte, det bästa är nog att ringa till importörerna och höra. Risken är ju att det inte tillverkas så förskräckligt många längre till din hoj tyvärr. Värt att kolla är väl Yoshimura, V&H, Micron, Laser. Sen kan det ju finnas udda-grejor typ Supertrap och liknande. Man brukar få ta det som finns till äldre hojar, det vet jag som har en gamling själv :yoparty

Du svarade på det själv... jag har hittat kompletta blås(4:1) för mellan 6900-8300:- & det känns lite mycket med tanke på att hojen är lite ålderstigen men jag har hittat Cobra (slip-on) F1R blås för 2000:- det var därför jag blev nyfiken på hur Cobras blås är?... Men jag får se... den går fort så det räcker ändå, iofs. är det kul att få den att gå lite fortare...

Får du de priserna på ett 4-1 så tycker inte jag att det är dyrt. Räkna inte med några enorma effektökningar vare sig med slipon eller 4-1, får du 5-6 hk med en injustering+slipon så är det bra så toppfarten lär inte bli så värst mycket högre. Det man vill åt är ju ljudet :) Med 4-1 kan du hitta mer effekt. Det jag har sett på effektkurvorna med öppnare dämpare och justering är att effekten inte dyker så kraftigt efter uppnådd maxeffekt vilket ju är trevligt.

Min tanke var slip-on eller 4:1 samt KN-filter & dynojet & tändförställare det bör ge lite mer i effekt... ljudet skiter jag i den får gärna vara tyst, fort ska aset gå...

(F*n är nyare cyklar så svåra att få ut mer effekt ur?? Min gamla CB900F Boldór -81 med 4:1 ett winning performance samt större munstycken & MiW luftfilter(4st separata) gjorde att toppfarten ökade med 20-25km/h... ja ja jag satte iofs. på ett tommaselli clipon på den med...)

Här kommer några bilder på Hel-Akra till CBR 600-03
Det är likadant som Peter Lindén använder.
Det gav 6-7hk på bakhjulet extra på en standardhoj tillsammans med PowerCommander.
Std = ca:100hk på hjulet
Akra = ca:107hk på hjulet

Bifogat

• DSC00092liten.JPG
    DSC00092liten.JPG
    49.2 KB · Visningar: 69
  • DSC00094liten.JPG
    DSC00094liten.JPG
    48.6 KB · Visningar: 56
  • DSC00096liten.JPG
    DSC00096liten.JPG
    46.7 KB · Visningar: 46