Vilket släp ska jag välja?

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Skåpbil gick bort för min del, då ska man ha ett fordon till i trafik med försäkring och skatt (räkna med 6+ papp skatt/år för en gammal oljebrännare) och underhåll... Dessutom är det rätt få (IMHO) som är optimala för MC-transport, helst vill man då minst ha en långskåp och ännu hellre en lång Master/Sprinter/Boxer, typ. Mindre blir mest olika grader av trångt i min mening när man ska ha med kompressorer, soppadunkar, extra däck och fälgar, verktyg och skit.

Jag körde på ett sånt här, och det är fan himmelriket mot att köra med vanligt obromsat:

http://www.blocket.se/kalmar/Savsjo_SSEL1100_4_Skapslap_52323651.htm

Fördelar:
Kan användas som depåbox när det t.ex. börjar regna, bara att köra in och sätta på värmarna och vänta. :)
Om det inte är massa banditer på körningen, smäller jag på ett hänglås bak och ett bra kullås så får grejerna stå på banan vid flerdagarskörningar.
Man packar ihop när det är klart på bokstavligen 5 minuter, ensam!
Ståhöjd så man kan mecka och ha sig i skåpet utan större problem.

Nackdelar:
80 km/h...
Drar rätt mycket mer soppa, speciellt med bensinare som dragbil.
5m-nånting längd och sikten bakåt gör att det blir lite utmanande att backa ärligt talat, men man får väl träna. :gnissla
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Vad e det för lager ni snackar om?
Hjullager?

Har ett Erde och har inte märkt av nått konstig med mitt.
Är dock köpt begagnat så det kanske redan är fixat.

Hjullager. Mitt fick anmärkning på besiktningen. Det är som sagt enkelt och billigt att byta..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om man orkar med att ha ett bromsat släp så är ett gammalt hästsläp perfekt. Öppna släp går bort om man åker någorlunda ofta och vill ha med packning.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Vad gäller hästsläp kan jag komma med lite input om det nu är någon som bryr sig om sådana trivialiteter som bränsleförbrukning. Soppan är ju nästan gratis nuförtiden. :tungan

Vi har ett hästsläp då frugan fraktar sin spannmålsmoped en del. Det negativa med ett onödigt högt släp om man ändå bara ska frakta hoj är det enorma luftmotståndet jämfört med en normal lägre kåpvagn.
Jag har fraktat hästen på 600kg och märker knappt skillnad mot tomt släp då luftmotståndet står för den största trögheten utan tvekan och nej, bromsarna ligger inte an. Det rullar lätt och fint. Att det är ett boggiesläp kan ju också göra sitt till i detta fall iofs.

Skillnaden i förbrukning som jag noterat mellan hästsläp och ett vanligt lägre kåpsläp är ca en halvliter/mil. Det är ganska stor skillnad tycker jag iaf.

För egen del kommer jag inte köpa ett till släp för att spara soppa, utan mest för att poppotrailerns golv jämt är täckt med en massa torv och hästpiss. :zpy
Samt att det känns otympligt i största allmänhet.
Har även tänkt skruva fast snabbfästen för cross/enduro vilket kanske inte är så lämpligt när nutidsdinosauren ska fraktas med jämna mellanrum.:)
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vad gäller hästsläp kan jag komma med lite input om det nu är någon som bryr sig om sådana trivialiteter som bränsleförbrukning. Soppan är ju nästan gratis nuförtiden. :tungan

Vi har ett hästsläp då frugan fraktar sin spannmålsmoped en del. Det negativa med ett onödigt högt släp om man ändå bara ska frakta hoj är det enorma luftmotståndet jämfört med en normal lägre kåpvagn.
Jag har fraktat hästen på 600kg och märker knappt skillnad mot tomt släp då luftmotståndet står för den största trögheten utan tvekan och nej, bromsarna ligger inte an. Det rullar lätt och fint. Att det är ett boggiesläp kan ju också göra sitt till i detta fall iofs.

Skillnaden i förbrukning som jag noterat mellan hästsläp och ett vanligt lägre kåpsläp är ca en halvliter/mil. Det är ganska stor skillnad tycker jag iaf.

För egen del kommer jag inte köpa ett till släp för att spara soppa, utan mest för att poppotrailerns golv jämt är täckt med en massa torv och hästpiss. :zpy
Samt att det känns otympligt i största allmänhet.

Dom äldre=billigare hästsläpen är ofta mindre, enaxliga och riktigt smidiga. Min bil drar 1,1 med mitt hästsläp och ca 0,7 utan. IOFS med lite olika marschfart.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Dom äldre=billigare hästsläpen är ofta mindre, enaxliga och riktigt smidiga. Min bil drar 1,1 med mitt hästsläp och ca 0,7 utan. IOFS med lite olika marschfart.

Ja, jag kan tänka mig att de mindre enaxliga känns lite smidigare. Hamnar man runt litern så är det inte så farligt.
Vår bil drar också runt 0,7 i landsvägsfart och runt 1,4-1,5 med vår hästtransport när man ligger runt 90km/h.
Med liten kåpvagn hamnar jag under litern utan problem. Vi har en Värmlandsvagn med boggie och kör man häst är det en grym skillnad i stabilitet jämfört med enaxlig, men ska man bara ha den som hojtransport är det ju självklart bara overkill med boggie.

Fast när man inte ska köra häst ser jag inte fördelen med att köpa en gammal hästtrailer när det oftast rör sig om samma pengar som en vanlig kåpvagn. Skulle möjligen vara att risken minskar att man drar till sig potentiella hojtjuvar då. :tungan
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, jag kan tänka mig att de mindre enaxliga känns lite smidigare. Hamnar man runt litern så är det inte så farligt.
Vår bil drar också runt 0,7 i landsvägsfart och runt 1,4-1,5 med vår hästtransport när man ligger runt 90km/h.
Med liten kåpvagn hamnar jag under litern utan problem. Vi har en Värmlandsvagn med boggie och kör man häst är det en grym skillnad i stabilitet jämfört med enaxlig, men ska man bara ha den som hojtransport är det ju självklart bara overkill med boggie.

Fast när man inte ska köra häst ser jag inte fördelen med att köpa en gammal hästtrailer när det oftast rör sig om samma pengar som en vanlig kåpvagn. Skulle möjligen vara att risken minskar att man drar till sig potentiella hojtjuvar då. :tungan

Gamla hästsläp är billiga. Hästfolk vill nog inte åka runt med vingliga, klena, trånga, enaxliga gamla härken men för hojar passar det fint. Gav 3000 spänn för min vagn fullt fungerande men lite ytrostig och patinerad. Har aldrig sett ett kåpsläp som lastar +600kg för dom pengarna. Jag gillar dessutom ståhöjd i vagnen så man kan komma undan regnet bekvämt.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Gamla hästsläp är billiga. Hästfolk vill nog inte åka runt med vingliga, klena, trånga, enaxliga gamla härken men för hojar passar det fint. Gav 3000 spänn för min vagn fullt fungerande men lite ytrostig och patinerad. Har aldrig sett ett kåpsläp som lastar +600kg för dom pengarna. Jag gillar dessutom ståhöjd i vagnen så man kan komma undan regnet bekvämt.

Ja, det var ju jävligt billigt måste jag säga. Knappast något att fundera på om det är vad man vill ha. De brukar som regel oftast va riktigt sunkiga när de kommer ner mot 10k. Men ingen regel utan undantag såklart.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Åren går och nya produkter kommer.

Nu syns ofta en släp på Blocket benämnd NEPTUN.
Typ:
https://www.blocket.se/vi/MC_Cross_ATV_Slap_80Km_h_Las_pa_Kopet_76210241.htm?ca=21&w=2

Min cykel tål regn så kåpsläp är uteslutet... hade det i tio år och dels jävlas bromsar och dels ökar soppaförbrukningen med en halvliter per mil så det är som sagt inte aktuellt.
Åker årligen 250 mil enkel resa med bil till Medelhavet och vill gärna ha cykeln med mig, men vad tror ni om dessa vagnar?
De där Erde med minihjul har jag ingen tilltro till, men detta ser lite mer vettigt ut.

Såg på deras hemsida att de även har en bredare modell, den i annonsen här är 130 och sen finns det en på 150 också.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Åren går och nya produkter kommer.

Nu syns ofta en släp på Blocket benämnd NEPTUN.
Typ:
https://www.blocket.se/vi/MC_Cross_ATV_Slap_80Km_h_Las_pa_Kopet_76210241.htm?ca=21&w=2

Min cykel tål regn så kåpsläp är uteslutet... hade det i tio år och dels jävlas bromsar och dels ökar soppaförbrukningen med en halvliter per mil så det är som sagt inte aktuellt.
Åker årligen 250 mil enkel resa med bil till Medelhavet och vill gärna ha cykeln med mig, men vad tror ni om dessa vagnar?
De där Erde med minihjul har jag ingen tilltro till, men detta ser lite mer vettigt ut.

Såg på deras hemsida att de även har en bredare modell, den i annonsen här är 130 och sen finns det en på 150 också.

Du har inte funderat på en vanlig obromsad eu släp? Den kan man använda till så mycket mer när du är hemma.
Jag köpte en brenderup med galler har för mig att jag betalade 10-12 tusen
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Åren går och nya produkter kommer.

Nu syns ofta en släp på Blocket benämnd NEPTUN.
Typ:
https://www.blocket.se/vi/MC_Cross_ATV_Slap_80Km_h_Las_pa_Kopet_76210241.htm?ca=21&w=2

Min cykel tål regn så kåpsläp är uteslutet... hade det i tio år och dels jävlas bromsar och dels ökar soppaförbrukningen med en halvliter per mil så det är som sagt inte aktuellt.
Åker årligen 250 mil enkel resa med bil till Medelhavet och vill gärna ha cykeln med mig, men vad tror ni om dessa vagnar?
De där Erde med minihjul har jag ingen tilltro till, men detta ser lite mer vettigt ut.

Såg på deras hemsida att de även har en bredare modell, den i annonsen här är 130 och sen finns det en på 150 också.

Har ett. Prisvärt. Känns välbyggt. Nöjd. Dock väger hojarna jag kör på det inte många kilo.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
EU-släp är bajs med mer än lite tveksam byggkvalite.

Jag körde med öppen vagn en gång och hojen var prickig efteråt pga alla stenskott.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

Jag har samma typ av obromsat släp fast har tagit bort ena rännan och istället satt den kvarvarande i mitten efter att ha lagt på plyfa/formskiva så att det går att sitta på den. Likaså har jag vänt på hjulaxeln (torsion) 180 grader så att markfrigången blev mycket mindre och mer lättlastad. Jag har testat den i 200 km/h (med hoj på kärran) krokad efter min Firebird (Gysinge-rakan). Stabilt som fanken om man låter hojen fjädra dvs låser fast hojen i underben/hjul/sving istället för att spänna ned hela hojen.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
De där Erde med minihjul har jag ingen tilltro till, men detta ser lite mer vettigt ut.
Sålde precis ett Erde 300 som jag haft i några år och jag har varit jättenöjd med det.

Enda "problemet" var att hade man ingen hoj på kärran varken syntes eller märktes släpet. Kunde ställa till det ibland om man skulle backa och inte tänkte på att det satt en kärra på.
Oerhört smidigt att hantera då det bara väger 60kg.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hästsläp är kanon, på allt utom bränsleförbrukning...
Om man har ett hästsläp och är beredd att offra ståhöjd så kan man ta bort toppkåpan och sätta ett platt tak istället.
Gör nog rätt mycket i bränsleförbrukning dom där översta 60-70 cm som sticker upp ovanför bilen.

Jag har fraktat hästen på 600kg och märker knappt skillnad mot tomt släp då luftmotståndet står för den största trögheten utan tvekan och nej, bromsarna ligger inte an. Det rullar lätt och fint. Att det är ett boggiesläp kan ju också göra sitt till i detta fall iofs.
haft lite olika vagnar och precis som du skriver så är luftmotståndet oerhört stort i hästvagnar.
Hade ett Boggievagn som gick sämre utan last, på ojämn väg så ryckte det i bilen så att jag ibland funderade om det faktiskt gick tyngre utan last.... skönt att hon nu har en egen hästlastbil så man slipper dra omkring på havremopeder med hela bagaget fullt i stinkande hästsaker.
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det hänger ju lite oxå på hur länge man ska vara borta. Släp till kvälls/endagsträning är ju ok, det orkar man ju med. Att vara borta längre, jag sticker torsdagskväll o kör fre-sön, då skulle åtminstone jag tröttnat på släp, istället köpt en racebuss. Jag har en Renault master gött med ståhöjd. Då lastar jag allt i ett vilket är riktigt gött, samt hyfsad sängplats (jag kör tältsäng med x-tra fet madrass) men bygger ju in en bred fin sängplats , micro, kyl, varmt och gött de kalla dagarna/nätterna och en liten verkstad etc etc. Ok, det är besiktning skatt etc , men du kan ju åtminstone ställa av den halvårsvis, då blir det säkert inte den största race relaterade utgiften på året :) Men skulle jag vara tvungen att dra släp är ju ett med kåpa det jag skulle valt. att kunna låsa in samt någorlunda säkert kunna gå ifrån alla grejer är ju ett måste..
 
Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Självklart styr användningsområdet, i mitt fall är det främst bilresor till Balkan som är ändamålet, och vill ha hojen med mig.
Visst är en vanlig släp bra med bredare användningsområde, men dels bor jag i lägenhet och har inte nåt vidare behov av att köra ris mm... och dels har jag släp på jobbet jag kan låna (dock inte en månad till Balkan).
Har funderat på buss, men dyrare generellt (reservdelar, inköp mm) och sen är det ju detta med gränspassager.
Åker man med öppen släp så ser de vad det är, åker man med skåp osv tvingas man ofta riva ut allt.
Inte inom EU, men.......

Stenskott och salt om man åker neråt i typ april känner jag dock lite som ett problem, men skall oavsett kolla en Neptun idag så får vi se.
Att det är en rattelbygge av polsk kvalité vet jag men tycker Fogelsta, Brenderup mfl också gått över till det, så...
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top