Libero är definitivt värt "merkostnaden". Jag är numera alltid torr.
F'låt, jag var tvungen.
Jag kan nog hålla med om det mesta som sägs i den här tråden om Dainese Wave. Känns bra. Sitter bra (på mig). "Täcker" ryggen ganska dåligt på bredden. Fick dåligt betyg i något test för ett par år sedan, men godkänt. Dålig kardborr. Jag har det utanpå bambu-underställ, och visst svettas man när det är varmt, men inte den där varm-filt-känslan man kan få av andra ryggskydd.
Jag har aldrig krashat med det (eller utan det), men skulle det vara kategoriskt sämst och felaktigt konstuerat inbillar jag mig att ett av världens större företag i sammanhanget borde märkt och åtgärdat det. Det är naturligtvis inga garantier.
Jag kommer nog byta till något annat den dagen det är dags att köpa nytt (Halvarsson, eller den där nya gel-varianten förmodligen), men inte för att jag är missnöjd, utan mer för att jag gillar att testa olika produkter. Wave är värt pengarna, tveklöst.
Däremot läste jag nån statistik för ett tag sen (undrar om det var något SMC publicerade) där det framgick att ryggskador är ganska ovanliga i MC-sammanhang, men däremot bröstskador är förhållandevis vanliga. Så att komplettera med ett bröstskydd är nog ingen dålig idé. Det kommer jag göra den här säsongen tänkte jag.
Missförstå mig inte nu (jag säger inte att man ska byta ut ryggskydd mot bröstskydd). Även om ryggskador är ovanliga så är dom sannolikt allvarligare. Använd båda.