Vilket ryggskydd rekommenderas idag?

Har alltid underställ av polyester under. Finns det bättre allternativ?
Vilka i så fall.

Bambu ska tydligen vara bra på att transportera bort fukt från kroppen. Sjukt jäkla lent tyg är det oxå =)
Men då ska man ha det underst och sen helst något annat utanpå som fukten kan fångas upp av. Då slipper man iaf den blöta känslan.

Libero är definitivt värt "merkostnaden". Jag är numera alltid torr.

F'låt, jag var tvungen. :krama

Jag kan nog hålla med om det mesta som sägs i den här tråden om Dainese Wave. Känns bra. Sitter bra (på mig). "Täcker" ryggen ganska dåligt på bredden. Fick dåligt betyg i något test för ett par år sedan, men godkänt. Dålig kardborr. Jag har det utanpå bambu-underställ, och visst svettas man när det är varmt, men inte den där varm-filt-känslan man kan få av andra ryggskydd.

Jag har aldrig krashat med det (eller utan det), men skulle det vara kategoriskt sämst och felaktigt konstuerat inbillar jag mig att ett av världens större företag i sammanhanget borde märkt och åtgärdat det. Det är naturligtvis inga garantier.

Jag kommer nog byta till något annat den dagen det är dags att köpa nytt (Halvarsson, eller den där nya gel-varianten förmodligen), men inte för att jag är missnöjd, utan mer för att jag gillar att testa olika produkter. Wave är värt pengarna, tveklöst.

Däremot läste jag nån statistik för ett tag sen (undrar om det var något SMC publicerade) där det framgick att ryggskador är ganska ovanliga i MC-sammanhang, men däremot bröstskador är förhållandevis vanliga. Så att komplettera med ett bröstskydd är nog ingen dålig idé. Det kommer jag göra den här säsongen tänkte jag.

Missförstå mig inte nu (jag säger inte att man ska byta ut ryggskydd mot bröstskydd). Även om ryggskador är ovanliga så är dom sannolikt allvarligare. Använd båda.

Och vad är slutsatsen?

..att stirra sig blind på sköldpaddsliknande plastbitar och tro att de skyddar mot överböjning är en utopi. ;)

Absorption av slag är viktigt, och i viss mån penetrationsskydd ( :hihi ) mot fotpinnar, grenar, galna tjeringar med högafflar, etc, och där kanske lite hårdplast kan göra skillnad.

Jag klurar starkt på ett sådant rukka till sommarens varma dagar, nu till premiären är filten från halvarsson rätt go dock,

sen kan man ställa sig frågan hur bra det är med en gel/skumgummi platta vid punktvåld mot ryggen?.... det var iaf en av anledningarna jag valde Wave13 skyddet från Dainese. Jag personligen var lite skeptisk mot gélvarianten

Det kan jag tyvärr inte svara på, men den har fått samma godkännande som Dainese Wave, och jag antar att de måste gå igenom en hel del tester för att få det lite högre godkännandet. (level 2)

MVH
Istvan

Det kan jag tyvärr inte svara på, men den har fått samma godkännande som Dainese Wave, och jag antar att de måste gå igenom en hel del tester för att få det lite högre godkännandet. (level 2)

MVH
Istvan

True True! jag tvivlar inte en sekund på att det är ett bra skydd för det är det garanterat dock känner jag mig säkrare av någon anledning med hårdplast än med en gélplatta=)

Någon som vet när Lidl brukar sälja sina?

Du kan köpa ett lidl skydd av mig :p seriöst använt bara typ 2 gånger. Sen körde jag utan tills jag köpte mitt knox.

Vettefan om jag har nåt att lägga dte i dock för att skicka, kanske räcker att trycka dit några frimärke på skiten?

"Någon som vet när Lidl brukar sälja sina? "

Lidl säljer sina ryggskydd denna vacka.

Jag köpte först ett ryggskydd på lidl men tyckte det var för stelt så det fick bli ett Knox Aegis som jag är väldigt nöjd med. Väldigt följsamt och inte speciellt varmt.

Jag köpte först ett Halvarssons Buckler, men det satt inte helt perfekt under stället.
Så nu kör jag Knox Aegis, känner inte ens av det när jag kör. Testa ett sånt, tror inte du blir missnöjd.

Jag köpte först ett Halvarssons Buckler, men det satt inte helt perfekt under stället.
Så nu kör jag Knox Aegis, känner inte ens av det när jag kör. Testa ett sånt, tror inte du blir missnöjd.

Kör med Halvarsson Track.. Är bara +10 men blir sjukt varm/svettig
om ryggen redan, så måste ha ett nytt när tempen går upp...

Var nere på biblioteket häromdagen och kollade Råd & Rön. Och hittade då i nr 10/2010 test av 18 ryggskydd. Man förklarar att ryggskydd urspungligen togs fram för MC-åkare men nu har de blivit vanliga i samband med utförsskidåkning. Så målgruppen för R&R var ju skidåkare. Men det är samma typ av skydd. Alla skydden hade testats med en slagmaskin och man hade mätt upp hur stor kraft som gick igenom skyddet och som träffade "ryggen" (lägre värde bättre).
http://www.radron.se/templates/Artikel____4473.aspx

Last edited:
Skaffa väst med kombinerat bröst och ryggskydd. Mkt skönare än endast ryggskydd tycker jag.

Skaffa väst med kombinerat bröst och ryggskydd. Mkt skönare än endast ryggskydd tycker jag.

Typ en Alpinestars Track Protection Vest?
[YOUTUBE-ID]aud5rJ3jFy8[/YOUTUBE-ID]
Måste säga att jag är rätt sugen på att köpa en själv är dock lite orolig för vilken storlek man ska köpa. Det är ju inte som ett vanligt ryggskydd som man lätt kan justera lite efter att man lagt på några extra kilon runt magen :D

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!