Vilket parti är bäst för den svenska industrin?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag är lite vilsen i vad jag ska rösta på. De står och väger mellan moderaterna och Socialdemokraterna av olika mer eller mindre själviska orsaker. Så om jag ska rösta på något parti som verkligen gagnar den stora massan så undrar jag nu vilket parti som är bäst för den svenska industrins framtid.

Jag är orolig är över är hur den svenska industrin ska klara sig i framtiden när Kina utvecklar sig och bla bla etc etc. Ja ni vet vad jag menar.

Varvsindustrin lades ju ned på 80-talet pga de var billigare att bygga stora båtar på en annan del av jorden. De som höll på att hända SAAB kanske bara är en försmak av vad som ska komma på 2000 talet?

Så vilket parti/block ska man rösta på för att förhindra att stora delar av den svenska industrin flyttar utomlands?

Det finns väl en orsak till att en absolut majoritet av alla företagsledare röstar borgligt. Organisationen "Svenskt Näringsliv" är ju inte heller de man ser längst fram i 1:a maj-tåget.

Det kan ju om inte annat vara en ledtråd.

Du kan nog lugnt rösta på vad du vill. Det är andra saker som styr om storföretag går dåligt.

Storföretagen flyttar sin produktion till länder med lägre lönekostnader/produktionskostnader. Rösta på ett parti som vill införa halverad lön och 1 veckas semester så blir det nog bra.:tummenupp

Jag är lite vilsen i vad jag ska rösta på. De står och väger mellan moderaterna och Socialdemokraterna av olika mer eller mindre själviska orsaker.

En röst på moderaterna är visserligen en röst på Måddan O. Loffsson, men en röst på såssarna är å andra sidan en röst på konduktör Ohlyckan, vilket är några strån värre. Ska vi som första (?) västerländska demokratiska land FRIVILLIGT rösta in kommunisterna i regeringsställning?

Miljöpartiet !

Fatta, hur många vindkraftsverk det kommer då byggas.
Förändringar är ju resurskrävande och det skapar ju hur många jobb som helst...

:glömdet

Det finns väl en orsak till att en absolut majoritet av alla företagsledare röstar borgligt. Organisationen "Svenskt Näringsliv" är ju inte heller de man ser längst fram i 1:a maj-tåget.

Det kan ju om inte annat vara en ledtråd.

Kan ju bero på att de flesta VD:ar inte är låg eller medel inkomstagare. Eller i behov utav att vara medlemar i facket för att kunna förhandla om löneförhöjning.

Man kan gå framåt eller bakåt, världen står aldrig still. Tillverkningsindustri ligger långt ned i värdekedjan där billig arbetskraft är viktig.

Frågan man måste ställa sig är om man ens vill att vi skall konkurera med kina, indien och vietnam om det segmentet. Eller skall vi istället försöka konkurera med USA, tyskland och japan med produkter och tjänster som ligger högre upp i näringskedjan?

Överlag anser jag att socialdemokraterna i allmänhet och vänsterpartiet i synnerhet står för en bakåtsträvande linje där man vill bibehålla status quo eller "backa bandet" trots att det är en väg rakt i fördärvet. Exmpelvis med vägval som att behålla varvsindustrin, "köp SAAB!" och annat trams. Man vill ge medborgarna fiskar i handen så de sliper fånga dom själva.

Generellt sett står istället högern för en förståelse om att nya arbetstillfällen skapas av nya möjligheter och nya företag. Man är alltså istället framåtblickande och inser att medborgarna, inte staten, är de som måste driva landet framåt. Man vill ge medborgarna ett nät att fånga fisk med istället för att hålla alla i handen hela vägen.

Med tanke på att majoriteten (skall kolla källa senare) av alla storföretag på börsen till slut går under är det oerhört viktigt att gamla företag ersätts med nya istället för att försöka bevara det som en gång varit.

Baserat på detta tycker jag att din röst skall läggas på moderaterna istället för på socialdemokraterna (och indirekt vänsterpartiet + miljöpartiet) för ett livskraftigt svenskt näringsliv.

//SSB

Man kan gå framåt eller bakåt, världen står aldrig still. Tillverkningsindustri ligger långt ned i värdekedjan där billig arbetskraft är viktig.

Frågan man måste ställa sig är om man ens vill att vi skall konkurera med kina, indien och vietnam om det segmentet. Eller skall vi istället försöka konkurera med USA, tyskland och japan med produkter och tjänster som ligger högre upp i näringskedjan?

Överlag anser jag att socialdemokraterna i allmänhet och vänsterpartiet i synnerhet står för en bakåtsträvande linje där man vill bibehålla status quo eller "backa bandet" trots att det är en väg rakt i fördärvet. Exmpelvis med vägval som att behålla varvsindustrin, "köp SAAB!" och annat trams. Man vill ge medborgarna fiskar i handen så de sliper fånga dom själva.

Generellt sett står istället högern för en förståelse om att nya arbetstillfällen skapas av nya möjligheter och nya företag. Man är alltså istället framåtblickande och inser att medborgarna, inte staten, är de som måste driva landet framåt. Man vill ge medborgarna ett nät att fånga fisk med istället för att hålla alla i handen hela vägen.

Med tanke på att majoriteten (skall kolla källa senare) av alla storföretag på börsen till slut går under är det oerhört viktigt att gamla företag ersätts med nya istället för att försöka bevara det som en gång varit.

Baserat på detta tycker jag att din röst skall läggas på moderaterna istället för på socialdemokraterna (och indirekt vänsterpartiet + miljöpartiet) för ett livskraftigt svenskt näringsliv.

//SSB

Kryptiskt:va

Ska du kunna påverka var eller om industrin flyttar utomlands så ska du nog ha rösträtt i Kina, Indien eller Pakistan.

Man skall ha i åtanke att det kostar ett företag otroliga summor, tid och kompetens att flytta sin verksamhet till ett annat land, så det är inget som varken beslutas eller görs över en natt.

Snart är de flesta stora företagen i vårt land uppköpta(Volvo är bara början) av kineser eller indier, så att rösta gör ingen skillnad på den fronten.

Industrin i all ära, men jag är nog mer orolig över företagandet generellt om sossarna kommer till makten tillsammans med kommunisterna. En röst på sossarna är också en röst på kommunisterna och inget av partierna kan väll klassas som företagarvänliga. Betongpolitik har vi haft för länge.

Vill vi ha ett Sverige med växande ekonomi och därtill goda utvecklingsmöjligheter för befolkningen, så är moderaterna mitt stalltips (även om de är lite sossiga).

En röst på Socialdemokraterna är det bästa sättet att få landet i nog dåligt skick att vi kan/måste konkurrera med andra U-länder gällande industrin.

En liten jämförelse bara: Gäller mig och säkert fler, var handlar man till största del helst hojrelaterade delar/tillbehör - Jo, där det är billigast. Samma princip gäller storföretag, fast då handlar det om arbetskraft. Är det någon här som är villig att sänka sin lön och levnadsstandard till kinesnivå/indienivå?

En liten jämförelse bara: Gäller mig och säkert fler, var handlar man till största del helst hojrelaterade delar/tillbehör - Jo, där det är billigast. Samma princip gäller storföretag, fast då handlar det om arbetskraft. Är det någon här som är villig att sänka sin lön och levnadsstandard till kinesnivå/indienivå?

En ingenjör i Indien har ungefär halva lönen mot en ingenjör i Sverige, men har haft 20 % årlig löneökning dom senaste åren, här har det varit några procent. Ge det några år och sen är det inte längre ett problem. :tungan

Kineserna däremot... :gnissla

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...