Vilket mobilabonnemang är billigast?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Pricerunner verkar ju ha gjort om sin sida rörigare än Facebook så jag frågar här. Vilket mobilabonnemang är det billigaste?

Har haft min nuvarande mobil i 2 år och batteriet har varit kasst sen oktober så nu pallar jag inte bära med mig laddaren överallt.

Hade tänkt mig SonyEricsson X1 Silver, så om nån känner till det billigaste/bästa abonnemanget till den så säg gärna ifrån.

Tack.

Det beror ju på hur du använder telefonen.
Ringer du mycket? Skickar många sms/mms? Kör du mycket datatrafik? Ringer du till massor av olika människor eller är majoriteten av dina samtal till en handfull personer? Ringer du långa samtal eller korta?

personligen tycker jag fastpris abonnemangen är bäst de brukar ligga på 500kr. Sen ang X1, har haft den sen den släpptes och telefonen är slö redan från början men när sms o emails börjar bunkra upp sig i minnet blir den ännu slöare när man skriver med den så laggar texten efter osv mao sjukt frustrerande telefon som jag inte skulle rekommendera till någon.

Tele 2 "Snackis" är prisvärt. Kolla på hemsidan om det passar för ditt bruk.

39:- i månadsavgift.
19 öre/min till alla alltid.
19 öre/sms
69 öre i öppningsavgift.

Svårslaget enl mig. De har även billiga surfpaket som du kan lägga till för en peng.

Okej, min förra SonyEricsson var rätt seg med mot slutet. Även när jag i våras återupplivade den så var den slö som aldrig förr - de gör alltså bara kassa mobiler.

Är HTC nånting att ha då? Jag har ingen erfarenhet alls från dem.
Tänkte mig den S740.
Fast de ser rätt billiga ut.

Ang hur mycket jag ringer så brukar jag väl ligga runt 200-300kr i månaden. 0,79öre/minut. 0,79öre/SMS. 0kr avg/månaden.

Blir alltid billigare å köpa utan abonemang!Sedan kontantkort på det.

Nä, det trodde jag med en gång i tiden. Men mobilen får man för en krona. Betalar man 199 i månaden som man sen ringer upp så är inte kontantkort billigare.
Man ringer/SMSar - så ÄR det bara.

Hade man då köpt en mobil för 7tusen och sen ringt för runt 200kr/månaden efter det ahde det ju aldrig lönat sig.

Tele 2 "Snackis" är prisvärt. Kolla på hemsidan om det passar för ditt bruk.

39:- i månadsavgift.
19 öre/min till alla alltid.
19 öre/sms
69 öre i öppningsavgift.

Svårslaget enl mig. De har även billiga surfpaket som du kan lägga till för en peng.

Fast det är nog bara abonnemanget. Eller kan man baka in en mobil i det?
Kanske lika bra att casha mobilen ändån :va

Detta var svårt att byta mobil :rolleyes:

Last edited:
Nä, det trodde jag med en gång i tiden. Men mobilen får man för en krona. Betalar man 199 i månaden som man sen ringer upp så är inte kontantkort billigare.
Man ringer/SMSar - så ÄR det bara.

Hade man då köpt en mobil för 7tusen och sen ringt för runt 200kr/månaden efter det ahde det ju aldrig lönat sig.

Såklart spelar det ju roll hur pass mycket man ringer,helt klart.Men ska du ha en "värsting" så kostar de ju rätt mycket mer i fasta kostnader,lägg ihop dem så har du rätt snart betalt den där mobilen ,resten är ju ren fulvinst till bolagen.För hur du än vänder och vrider på det så blir man blåst,för bolagen gör ju knappast nått gratis.
Studera villkoren riktigt noga innan du slår till är väl mitt andra tips då :)
(Kör själv med kontantkort,och lär fortsätta med det.)
Mvh

Såklart spelar det ju roll hur pass mycket man ringer,helt klart.Men ska du ha en "värsting" så kostar de ju rätt mycket mer i fasta kostnader,lägg ihop dem så har du rätt snart betalt den där mobilen ,resten är ju ren fulvinst till bolagen.För hur du än vänder och vrider på det så blir man blåst,för bolagen gör ju knappast nått gratis.
Studera villkoren riktigt noga innan du slår till är väl mitt andra tips då :)
(Kör själv med kontantkort,och lär fortsätta med det.)
Mvh

Min förra lur kostade 16.000kr. Det kändes lite i överkant. Har brukat den sen september 2006. 25års present iofs, men som sagt, batteriet börjar bli tråkigt att handskas med.
Hade Nokia 9500 innan den och den trivdes jag riktigt bra med. Likadan i en uppdaterad version hade varit toppen.
Kanske HTC är nåt att ha iaf. Kan ju bli en dyr läxa :näsblod

tyvärr är det också en windows mobile så den är också slö dock inte like slö som X1an vad jag förstått. Bästa touch mobilen är i särklass IPhone så tyvärr måste du ha en sånn om du ska ha en riktigt smidig touch.

Mavve skrev:
Är HTC nånting att ha då? Jag har ingen erfarenhet alls från dem.
Tänkte mig den S740.
Fast de ser rätt billiga ut.

X1 är en HTC vettu... :tungan
Tycker Windowsmobiler alltid varit sega, och denna är inget undantag.

En smartphone jag känt passat mig bäst av de jag testat hittills är G900.
Den är både smartphone och ändå går att hantera som en vanlig telefon.
Smartphones brukar annars kännas för omständiga att ha som telefon, men är kul att leka med. :D

Ang hur mycket jag ringer så brukar jag väl ligga runt 200-300kr i månaden. 0,79öre/minut. 0,79öre/SMS. 0kr avg/månaden.

Fast det är nog bara abonnemanget. Eller kan man baka in en mobil i det?
Kanske lika bra att casha mobilen ändån :va

Detta var svårt att byta mobil :rolleyes:

Förmodligen blir det trots allt billigare att tjöpa mobilen separat eftersom de abbonemang där telefonen ingår oftarst har dyrare samtalsavg etc.

Iofs så ringer du väldigt lite, med tanke på minutpris/månadskostand du angett, så det kan ju löna sig att välja lur efter abbonemang.

Exemplet ang snackis-abb ovan var med 24 mån bindningstid dock. Å andra sidan får man alltid byta abbonemang inom tele2 när man vill oavsett bindningstid. De har hittils varit billigast varför jag heller inte ororar mig för ev bindningstid...

Har många av dina ringvänner telia så är mitt tips telia till vänner. Då ringer du "gratis" till alla telia mobiler endast om jag inte minns fel 0,69 öre i uppkopplingsavgift. Sen får du snacka i dö tid med denna person.

Glocalnet har ett för 99:- där du ringer till alla operatörer och fasta telefoner för 99 öre i anslutningsavgift och ingen minuttaxa. Inklusive 4000 sms i månaden också. Men om syftet endast är att skaffa abonnemanget för att få köpa en billig telefon är det ju inget att tänka på.

Sen håller jag inte riktigt med om att X1 skulle vara så seg utan tycker faktiskt den flyter rätt fint. Då har jag visserligen haft alla deras P-modeller innan så jag kanske bara är vad vid att ha lite långsammare telefoner, vem vet.

Det Jojye nämner om att den laggar när man skriver är dock sant och det är också det absolut mest störande med den. Det är dock bara i sms och mail medan det går fint i anteckningar och Word. Jag och en kompis har samma problem medan en tredje kompis telefon inte alls är sådan. Ska testa och uppgradera min och se om det kan hjälpa.

SMS skriver man ju varje dag - där måste den fungera felfritt.

Finns det ingen onödig extrem mobil just nu "med allt", specialedition Xallt eller nåt? Guld, silver, platina - whatever...
Går inte att ha nåt alla andra redan har nämligen.

Ska upp på vinden o kolla om jag har ett extra batteri till den jag har nu - men nytt är ju nytt :)

Massa snack i tråden..

Ska du ha en telefon "på köpet" och väljer mellan Telia och Tele2 får du pynta en förhöjd månadsavgift på xxxkr/månad.

Exempel:
Sony Ericsson W595 kontant pris 2400kr.
Tele2 Snackis 24mån 19öre/min osv utan förhöjdavgift = 2400kr för telefonen
Tele2 Snackis 24mån bla bla bla MED förhöjd avgift kan du få telefonen för 1kr, men har då en minimiavgift på 139kr/månad (100kr förhöjd). Fungerar exakt lika med Telia. Telenor säljer jag inte längre så där vet jag inte hur det fungerar.

Generell regel, ta mobilens pris, dela med antal månaders bindningstid och voila du har den förhöjda månadsavgiften.

Ex mobil för 4800kr, 24mån bindning = 200kr förhöjd och mobilen för 1kr.

Enda operatören som skickar med en telefon gratis är operatören 3. Inga förhöjda avgifter, utan du väljer bara abonnemang, ringer du för 300kr väljer du 3 bomben 299 och får då plocka ut en telefon gratis. Ringer för 299kr i månaden, allt utöver är 69öre/min.

:tummenupp

Alltså: Samtalsavgifterna blir INTE högre om du tar med förhöjd avgift/bindningstid, däremot blir den FASTA avgiften självklart högre.

iPhone is teh shit, har haft den nu sen den kom till Sverige och kan bara säga att jag är toknöjd, betalar en femhundring i månaden och får ringa/surfa/smsa/mmsa hur mycket jag vill, klockrent köp! Den ultimata gadgeten

För mig var Tele2 Snackis 24 månaders billigast.

Total kostnad i fasta avgifter för 24 månader är 1035kr, och sen ringer man för 19öre / minut och smsar för 19 öre. Just nu så är det gratis till alla operatörer fram till 1 april.

Jag tjänar igen de fasta avgifterna jämfört med mitt halebop-kontantkort på 4 månader, eller faktiskt ännu snabbare nu när det är gratis.

För mig var Tele2 Snackis 24 månaders billigast.

Total kostnad i fasta avgifter för 24 månader är 1035kr, och sen ringer man för 19öre / minut och smsar för 19 öre. Just nu så är det gratis till alla operatörer fram till 1 april.

Jag tjänar igen de fasta avgifterna jämfört med mitt halebop-kontantkort på 4 månader, eller faktiskt ännu snabbare nu när det är gratis.

Det lutar åt att jag ska leta fram mitt extrabatteri och tjacka det abonnemanget.
Finns ingen mobil jag vill ha som ska fungera som jag vill att den ska ändån :(

iPhone is teh shit, har haft den nu sen den kom till Sverige och kan bara säga att jag är toknöjd, betalar en femhundring i månaden och får ringa/surfa/smsa/mmsa hur mycket jag vill, klockrent köp! Den ultimata gadgeten

Får jag fråga hur du MMS:ar med en iPhone?:va

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back