Vilket material till bromsskivor?

  • Thread starter Thread starter LS
  • Start date Start date

LS

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM ´07
Vilket material skall man använda sig av när man ska skära ut en
bromsskiva?
Det måste finnas någon tävlingsmänniska här på forumet som skär egna skivor
till mc.
:confused:
 
Det beror helt och hållet på vad du skall ha den till och vilka egeskaper som är efterfrågade. Skivor till cross/enduro kan man skära till i någon relativt enkelt rostfritt (där finns rätt många hemmapulare som säljer billiga piratskivor made in någons garage) men en framskiva till en 1L xyzrr kräver lite roligare legleringar.
 
Det beror helt och hållet på vad du skall ha den till och vilka egeskaper som är efterfrågade. Skivor till cross/enduro kan man skära till i någon relativt enkelt rostfritt (där finns rätt många hemmapulare som säljer billiga piratskivor made in någons garage) men en framskiva till en 1L xyzrr kräver lite roligare legleringar.

Skivan skall vara till min Honda XR600R Motard dvs. 320mm
Jag kan inte köra fortare än 150 :D
Ritningen är klar, väntar bara på vilket material jag ska använda. :huvet
 
Skivan skall vara till min Honda XR600R Motard dvs. 320mm
Jag kan inte köra fortare än 150 :D
Ritningen är klar, väntar bara på vilket material jag ska använda. :huvet

Är det verkligen klokt att ha en 320mm skiva som inte är flytande? Jag tror att det oavsett leglering kommer att slå sig direkt.
 
det som är enklast är ju typ vilket hög-kol legering som helst (nästan).


men HCT ( High-carbon, chroom, titanium) är nog det som är används mest
i skivor av idag som har någorlunda krav på sig.
 
det som är enklast är ju typ vilket hög-kol legering som helst (nästan).


men HCT ( High-carbon, chroom, titanium) är nog det som är används mest
i skivor av idag som har någorlunda krav på sig.

Dom krav jag har på bromsskivan är att den får inte slå sig, inte spricka (kan bli lite otäckt) och den ska fungera att bromsa med.
 
Dom krav jag har på bromsskivan är att den får inte slå sig, inte spricka (kan bli lite otäckt) och den ska fungera att bromsa med.

Dom krav du ställer, är dom krav man ställer på en köpeskiva.
Skivor gjorda i dyrt material ( dom finaste ur stång - inte plåt ) förmodligen värmebehandlade samt slipade.

Ska du laserskära ut ur en plåt och sen bulta på hjulet, anser jag att du får nöja dig med kravet "den ska fungera att bromsa med"

Har tidigare skurit ur vanlig 640 plåt till bruk på crosshoj. Funkar att bromsa med. Slits ganska snabbt naturligtvis.
 
Bara undrar. Varför ska du göra en egen?
Det är ju lite kul att göra en egen. Sen vet jag inte vad för skiva som skulle passa på min fälg.
Centrumhålet är 118mm och bultmönstret är 134mm x 4.
Det kanske finns något begagnat någonstans, vad vet jag.:confused:
 
Går det inta att surfa runt och kolla vad välrenomerade tillverkare använder för material?
Materialet påverkar egenskaperna otroligt mycket.
Vi som var med när japanerna gjorde bromsskivor i rostfritt för att slippa missfärgningen klassiska gjutjärnsskivor fick vid minsta fukt vet vad skräck är...
Vid regn tog det sisådär 50-75 meter innnan bromsarna tog.
Då hade man tryckt hårdare och hårdare emedan det inte bromsade....
En kompis till mig svarvade en skiva i aluminium.
Oxiden på ytan gjorde att det tvärnitade så fort beläggen nådde skivan.
När skivan snurrat ett par varv med beläggkontakt var oxiden borta.
Då försvann det mesta av bromseffekten...
Fortsatte man att bromsa svällde skivan av värmeutvecklingen, så att det inte gick att släppa bromsen.
Då lät man det svalna.
Sedan kunde man smyga hem.
Men skivan hade slagit sig och högg i beläggen.
Gjutjärn är tungt, men det är värt det..
 
Annars så kan du ju snacka med ISR.
Skraddarsyr skivor....

Var i kontakt med ISR för ett antal år sedan, angående att projekt.
Dom skulle då ha kring 800:- per skiva. Och då pratar vi om en skiva ur stång, obearbetad, med 1mm extra att svarva/slipa bort.

Jag la ner, köpte färdigt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top