Vilket Märke Ska Man Välja 450 09

kungen12321

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2009
Ort
jönköping
Hoj
KYM 990 SM
Tjenare!

Har en honda crf 450 05. Funderar nu på att byta upp mig då man har kört på hojen ett par år. Vill ha en crossmaskin 450 09. Det jag funderar på är om man skulle välja någon annan än crf:en typ kawasaki, yamaha, suzuki, ktm. Motivera gärna varför jag just ska välja just detta märke och modell.
 
ktm med elstart, helt överlägset på crossbana. får bra resultat i tester och billiga reservdelar. honda o kawa med insprutning verkar också fina. i vintras gick de att få riktigt billigt (65-70')

men helt klart häftigaste är om du köper husa 450 09 och plockar bort elen för ljus etc. kan inte förstå varför inte fler plockar ut den på en crossbana för motorns nya placering gör den perfekt map hanterbarhet etc.
 
ktm med elstart, helt överlägset på crossbana. får bra resultat i tester och billiga reservdelar. honda o kawa med insprutning verkar också fina. i vintras gick de att få riktigt billigt (65-70')

men helt klart häftigaste är om du köper husa 450 09 och plockar bort elen för ljus etc. kan inte förstå varför inte fler plockar ut den på en crossbana för motorns nya placering gör den perfekt map hanterbarhet etc.

Finns det någon sida som har jämnfört alla 450 09 och skrivit en recention om dom. Tror du att honda och kawasakin är "snabbare" än ktm pga direktinsprutningen. Som ktm saknar om jag förstått rätt.
 
Finns det någon sida som har jämnfört alla 450 09 och skrivit en recention om dom. Tror du att honda och kawasakin är "snabbare" än ktm pga direktinsprutningen. Som ktm saknar om jag förstått rätt.

Det som är bra med insprutning är att insprutningen lättare portionerar ut rätt mängd bensin vid olika varvtal och belastningar. Tydligast är vid landningar eller vid låga varv så kan det dröja lite innan du får ut effekt vid gaspådrag med förgasare. Det slipper du med insprutningen. Men man får inte mer effekt av insprutningen, förgasarna är optimerade för maximalt effekt uttag.
Om nu insprutning är så överlägset varför spöar bubba skiten ur sina konkurrenter (supercross) på en Yamaha med förgasare.

Det senaste testet (transworld om jag minns rätt) jag läste så fick KTM grymt bra betyg för sin motor (i nivå med just Honda och Kawa). Det enda problemet KTM haft (enligt amerikanarna) är fjädringen som inte hängt med riktigt, men till 2009 skall den vara mycket bättre och i nivå med japsarna.
 
Det som är bra med insprutning är att insprutningen lättare portionerar ut rätt mängd bensin vid olika varvtal och belastningar. Tydligast är vid landningar eller vid låga varv så kan det dröja lite innan du får ut effekt vid gaspådrag med förgasare. Det slipper du med insprutningen. Men man får inte mer effekt av insprutningen, förgasarna är optimerade för maximalt effekt uttag.
Om nu insprutning är så överlägset varför spöar bubba skiten ur sina konkurrenter (supercross) på en Yamaha med förgasare.

Det senaste testet (transworld om jag minns rätt) jag läste så fick KTM grymt bra betyg för sin motor (i nivå med just Honda och Kawa). Det enda problemet KTM haft (enligt amerikanarna) är fjädringen som inte hängt med riktigt, men till 2009 skall den vara mycket bättre och i nivå med japsarna.

har du någon länk till något av dessa tester?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top