Vilket lufttryck ska jag välja?

• Thread starter Thread starter and
  • Start date Start date

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Har ett michelin pilot road 4 som bakdäck på min CBR 600 och undrar lite över lufttrycket. Enligt instruktionsboken så rekommenderar de 2,9 bar på bakdäcket och 2,5 bar på fram. Tillverkaren ser även ut att hänvisa till instruktionsboken.

Just nu kör jag 2,6 bak och 2,4 fram och det känns bra men däcken kanske slits mycket mer samt andra egenskaper försämras? :confused:

Jag hade gått på det som står i instruktionsboken.

Jag ser inget problem med det lufttryck du har. Du få väl lite större anliggningsyta och fjädringen får väl lite lättare vid ojämnt underlag. Frågan är väl snarast om det du märker någon skillnad utanför banan. Observera att vi pratar om kalltryck och det mäter man hemma innan man sticker ut. Trycket stiger ganska fort så redan efter par kilometer kan det ökat något hekto. För övrigt, se till att ha bra ventilhattar (helst av stål med gummitätning) och ordentligt dragna. Däcksventiler är inte att lita på.

Jag är medveten om att man måste kolla trycket när däcken är kalla.
Jag körde några mil idag med de som stod i serviceboken och jag tycker att det fungerade fint, lite mer känsligt vid ojämt väglag men annars så märkte jag ingen skillnad.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT